Home » مهاجرت » قانون کار اتباع خارجی در جمهوری قزاقستان

قانون کار اتباع خارجی در جمهوری قزاقستان

قانون  کار اتباع خارجی فهرست گسترده ای از بیگانگان را که نیازی به گرفتن مجوزهای فوق ندارد را معرفی می نماید. این لیست شامل افراد دیگری هم می‌شود:

  • کارگران فدراسیون روسیه و جمهوری بلاروس؛
  • اولین روسای شعب یا دفاتر نمایندگی اشخاص حقوقی خارجی؛

اتباع خارجی که به عنوان اولین رؤسای شعب یا دفاتر نمایندگی اشخاص حقوقی خارجی  فعالیت می‌کنند در حقیقت افرادی هستند که برای سرمایه گذاری  بیش از رقم ۵۰ میلیون دلار آمریکا با دولت جمهوری قزاقستان قرارداد سرمایه گذاری منعقد کرده اند . این اشخاص حقوقی ،  افراد متقاضی در فعالیت های اولویت دار  در حوزه سرمایه گذاری و  نیز  سرمایه گذار از طریق  نهاد های سرمایه گذاری مجاز  را شامل می‌شود.

مجوز اشتغال یک تبعه خارجی به آن دسته از کارگران خارجی که برای فعالیت در لیست تخصص های مورد نیاز اعلام آمادگی نموده اند صادر می‌شود. این لیست شامل ۳۰ نوع حرفه (تخصص) از جمله در  بخشی از گروه مهندسین ، متخصصان در زمینه فناوری اطلاعات ، حمل و نقل هوایی و فضا می‌باشد.

نوع دوم جواز ذکر شده در بالا به سهمیه ای که به کارگران مجاز از کشورهای روسیه و بلاروس تخصیص می یابد .

هر دو نوع این مجوزها توسط دستگاه اجرایی محلی صادر می‌شود.

روال اخذ مجوزها با ضوابط و ضوابط صدور مجوز برای کارگران خارجی برای اشتغال و کارفرمایان برای جذب کارگران خارجی تنظیم می‌شود ، بر اساس مصوبه دولت جمهوری قزاقستان  به شماره ۴۵ مورخ ۱۳ ژانویه ۲۰۱۲ ، شرایط و روش صدور مجوز برای جذب نیروی کار خارجی به شرح  زیر می‌باشد :

به منظور صدور نوع مشخص مجوز ، مصوبه نیروی کار خارجی را به  ۴ دسته تقسیم می نماید :

طبقه۱ – مدیران سازمانی و معاونان آنها؛

طبقه ۲ – روسای بخشهای ساختاری؛

طبقه ۳ – متخصصان؛

طبقه ۴ – کارگران ماهر.

با توجه به اینکه کدام دسته از نیروی کار  خارجی جذب شده به ۴ طبقه فوق تعلق داشته باشد ، شرایط ویژه ای که باید توسط کارفرما در رابطه با تعداد معینی از شهروندان جمهوری قزاقستان تأمین شود ابلاغ می‌گردد. چنین شرایط ویژه شامل موارد زیر است:

  • آموزش حرفه ای و آموزش مجدد در برخی از تخصص های آموزش فنی و حرفه ای؛
  • آموزش؛
  • ایجاد مشاغل جدید .

تحقق شرایط ویژه برای کارفرمای قزاقی  الزامی است. فرار از اجرای آنها توسط نیروی کار خارجی ممکن است در آینده زمینه ساز امتناع از صدور یا تمدید مجوزها باشد.

همچنین قبل از درخواست مجوز جذب نیروی کار خارجی به یک کارفرما ، رعایت موارد زیر  الزامی است:

اطمینان حاصل شود که تعداد کارگران خارجی که توسط کارفرمای قزاقی جذب می‌شوند ، از ۳۰٪ از کل کارمندان قزاقستانی متعلق به دسته‌های ۱ و ۲ در دسته‌های ۱ و ۲ تجاوز نکند. و در دسته‌های ۳ و ۴ ،  ۱۰٪ از کل نیروی کار تبعه قزاقی خواهد بود و نیز اطلاعات مربوط به در دسترس بودن مشاغل را به سازمان‌های مجاز ارسال کند . ( این اطلاعات باید حداکثر ۱۵ روز  قبل از تاریخ درخواست متقاضی ارسال شود ).

همانطور که در بالا توضیح داده شد ، و همچنین سایر شرایطی که توسط آیین نامه تعیین شده است . چنانچه نیروی کار داخلی متخصص و دارای مدارک لازم  وجود داشته باشد ، هیچ تبعه خارجی در بازار کار داخلی بکار گرفتهنخواهد شد . در صورت صدور مجوز ، مدت زمان آن برای دسته ۱ حداکثر ۳ سال با امکان تمدید سالانه ۱۲ ماه صادر می‌شود. برای کارفرمایانی که مشاغل کوچک هستند ، مجوز مشخص برای دسته اول برای مدت ۱۲ ماه با تمدید بیش از ۲ بار صادر می‌شود. برای دسته‌های ۲ و ۳ ، مجوزها به مدت ۱۲ ماه با تمدید تا ۱۲ ماه بیشتر از ۲ بار صادر می‌شود. برای دسته ۴ مجوزها تا ۱۲ ماه بدون حق تمدید صادر می‌شوند. در عمل دوره دریافت مجوز برای جذب نیروی کار خارجی ۱٫۵ ماه است.

روادید برای شهروند خارجی شاغل در قزاقستان:

برای کار یک شهروند خارجی در جمهوری قزاقستان ، علاوه بر مجوزهای فوق در بخش “اجازه کار کارگران بیگانه در قزاقستان” (اجازه کار) ، برای انجام فعالیت های کارگری روادید نیز لازم است. ۵ دسته روادید برای اشتغال وجود دارد: “M1” ، “M2” ، “M3” ، “M4 و “M5”.