Home » مهاجرت » آشنایی با اصطلاحات مهاجرت

آشنایی با اصطلاحات مهاجرت

اقامت چیست؟

کلمه‌ی اقامت به معنی توقف و سکون میباشد. اما سکونت در کشور دیگر به معنای اقامت در آنجا نمیباشد. باید توجه داشت که اقامت با تابعیت متفاوت است و اگر شخصی یکی از این دو را نداشته باشد ، حضور وی در آن کشور غیر قانونی میباشد. اقامت اخذ شده ممکن است با رعایت نکردن حق شروندی و قوانین کشور از بین برود. اقامت در دو نوع موقت یا دائم میباشد.

اقامت موقت (Temporary resident‎)

اقامت موقت (Temporary resident‎)

ماندن و اقامت چند روزه‌ی افرادی که به قصد سفر و گردشگری به کشور دیگری رفته باشند، اقامت موقت نام دارد.

این نوع اقامت ممکن است به دلیل ادامه تحصیل ، تجارت ، کار کردن و … باشد. ممکن است این اقامت ، مالیاتی به همراه داشته باشد اما حق شهروندی کامل به فرد داده نمیشود. زمان آن ممکن است در ابتدا چندین ماه باشد و سپس میتوان طبق قوانین کشور مورد نظر آن را تمدید کرد.

اقامت دائمی (Permanent residency‎)

اقامت دائمی (Permanent residency‎)

ماندن و اقامت در دوره‌ی زمانی نامحدود به قصد زندگی ، کار و …در یک کشور دیگر را اقامت دائم میگویند. همچنین لازم است بدانید همه‌ی کشور ها امکان اقامت دائم برای مهاجران خود را ندارند و قوانین مرتبط با آن در کشور ها متفاوت است.

یکی از قوانین کشورهای اروپایی این است که کشورها اجازه اقامت دائم را به افرادی که ۵ سال اقامت موقت داشته اند ، بعد از اتمام این دوره ، میدهد.

دولت ها برای دادن اقامت و یا حق شهروندی قوانینی دارند مثلا در سنگاپور افراد باید دوره رسمی خدمت در ارتش را بگذرانند.

در برخی از کشور ها مانند کانادا نیز باید مدت زمان مشخصی در آن کشور ساکن شوند و بعد از گذشت این دوره میتوانند اقدام به اخذ اقامت دائم شوند.

در برخی دیگر نیز مانند کشور امریکا اگر فرد مدت مشخصی خارج از کشور زندگی کنند اقامت دائم افراد در کشور اقامت گرفته شده ( آمریکا ) از بین میرود.

تابعیت (citizenship) چیست؟

تابعیت (citizenship)

دولت ها و کشور ها برای افرادی که شهروند و متعلق به کشور خود هستند و کسانی که از کشورهای دیگر آمده اند تفاوت قائل میشود. این تفاوت را میتوان در کلمه تابعیت نمایش داد.

به عبارتی جنبه‌ی سیاسی و حقوقی ای که شخص را به یک کشور متصل میکند و شخص تقریبا از تمام حقوق و قانونهای آن کشور بهره‌مند میشود. به کسی که تابعیت دارد تبعه گفته میشود. همانطور که در مطلب قبلی گفته شد ، تابعیت مبتنی بر دو سیستم خون خاک میباشد.

افرادی تبعه با بقیه افراد در موارد زیر متفاوت هستند و نمیتوانند هیچ یک از مقام و موارد زیر را دارا شوند:

  1. حق قضاوت
  2. حق عضویت در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان و ریاست قوه قضائیه و شوراهای استان و شهرستان و شهر
    مقام ریاست جمهوری و معاونان ریاست جمهوری
  3. وزارت و کفالت در استانداری و فرمانداری
  4. استخدام در وزارت امور خارجه و قبول هر گونه پست و یا ماموریت سیاسی ، اطلاعاتی و امنیتی
  5. عالی ترین رده‌ی فرماندهی در ارتش و سپاه و نیروی انتظامی

تابعیت مضاعف چیست؟

هر فرد حقوقی یا حقیقی میتواند تابعیت قبلی خود را حفظ و تابعیت جدیدی از کشور دیگری کسب کند و یا دو یا چند کشور به طور اختیاری و بنابر دلایلی تابعیت خود را به فرد اعطا نمایند. تابعیت مضاعف به طور معمول یک تابعیت برتر محسوب میشود.

انجام وظایفی از قبیل پرداخت مالیات و یا خدمت نظام وظیفه برای هر دو کشور ؛ بر شخص لازم است و از طرفی برخی مسئولیتهایی از جمله حمایت سیاسی و.. در قبال این شخص برعهده هر دو دولت میباشد.

آپاترید چیست؟

در سرتاسر جهان ممکن است افرادی پیدا شود که بنابر دلایلی از تابعیت هیچ کشوری برخوردار نباشند ؛ به این افراد آپاترید یا بی‌تابعیت میگویند. همچنین این افراد از حقوق و قوانین هیچ کشوری بهره‌مند نخواهند شد.

بی‌تابعیتی ممکن است به دلایل زیر ایجاد شود :

  • عدم رعایت قوانین خاص : برخی دولتها قوانین خاصی را وضع کرده و فرد با رعایت نکردن آن تابعیت شخص سلب میشود.
  • مجازات قانونی : گاهی به دلیل جرایم ، سیاسی ، امنیتی یا جرم های غیر قابل بخشش دولت تابعیت فرد را سلب میکند و ممکن است کشورهای دیگر نیز بخاطر همین جرایم به فرد تابعیت ندهد.
  • ازدواج : برخی کشورها تابعیت زن و شوهر را مرتبط میدانند و برخی تابعیت آنها را جدا از هم میداند. مثلا اگر کشوری تابعیت زن را بخاطر ازدواج با فرد خارجی از او بگیرد و همچنین نتواند تابعیت خود را در کشور همسر کسب کند ؛ بی تابعیت میشود.
  • بی‌تابعیتی اختیاری : ممکن است شخصی که تابعیت خود را از کشور مبدا از دست داده اقدامی برای اخذ تابعیت در کشور مقصد نکند در این صورت شخص بی‌تابعیت میشود. ( اصل تخییر )
  • مهاجرت : افرادی که به کشور دیگری مهاجرت میکنند ؛ تابعیتشان را در کشور خود از دست میدهند . و اگر کشور مقصد نیز بنابر هر دلیلی به آنها تابعیت ندهد آن فرد بی‌تابعیت میشود.

برخی تفاوتهای اقامت دائم با تابعیت

  • تابعیت در مقایسه با اقامت مزایای بسیار بیشتری دارد
  • حق رای و یا نامزد شدن در انتخابات فقط برای افراد تبعه میباشد
  • در برخی کشورها فقط افرادی که تابعیت دارند میتوانند در مشاغل دولتی مشغول به کار شوند.
  • سِمت ها و شغل های امنیتی و نظامی فقط به افرادی که تابعیت آن کشور را دارند ، داده میشود.
  • امکان مالکیت اموال مثل خانه ، زمین و .. برای کسانی که تابعیت آن کشور را ندارند ، وجود ندارد.
  • کسانی که اقامت دارند نمیتوانند پاسپورت دریافت کنند.
  • حمایت‌های کنسولی کشور شامل افراد مقیم نمیشود. اما در برخی کشورها مثل استرالیا این حمایت نصیب افرادی که اقامت دائم دارند میشود.

پناهندگی چیست؟

همانطور که در مطالب قبلی گفته شد پناهندگی یکی از راه‌های مهاجرت است اما به هیچ عنوان توصیه نمیشود.

اگر شخصی بنابر دلایل سیاسی ، نژادپرستی ، دین و … مورد آزار و اذیت قرار گیرد و یا بداند در آینده با آزار و شکنجه روبرو میشود میتواند نسبت به دریافت پناهندگی خود اقدام کند.

پناهندگان معمولا از کشورهای آفریقایی و برخی از کشورهای خاورمیانه هستند که به اتحادیه اروپا و منطقه شنگن ، آمریکای جنوبی، ایالات متحده و کانادا و.. پناه میبرند.

کسی که بنابر هر دلیلی وطن خود را ترک و در یکی از کشورهای دیگر پناهندگی میگیرد پناهنده یا پناهجو نام دارد.

گذرنامه یا پاسپورت چیست؟

در قدیم به گذرنامه ( پاسپورت ) ، تَذکَره مُرور میگفتند . گذرنامه یک مدرک شناسایی رسمی میباشد که دولت برای شهروندان خود صادر میکند.

این مدرک درواقع به منزله اجازه خروج از کشور خود و اجازه خواستن دولت فرد ، از دیگر دولتها برای ورود شهروندانش به کشور دیگر میباشد.

گذرنامه اکثرا در حوزه سیاست ، تضمین امنیت و حقوق مسافر در محدوده دیگر کشورها و درخواست پذیرش فرد از سوی کشور مبدأ در سطح بین الملل مورد استفاده قرار میگیرد.

کشور ها میتوانند بدون داشتن گذرنامه ، اجازه ورود و یا خروج فرد را از کشور خود بدهند.

انواع پاسپورت (گذرنامه) کدامند؟

  • گذرنامه عادی : به افرادی که برای تحصیل یا تجارت و گردش وارد یک کشور می شوند ، داده می شود.
  • گذرنامه دیپلماتیک : مخصوص سیاستمداران و مقامات.
  • گذرنامه خدمت : مخصوص سفرهای کاری میباشد.

ویزا (روادید) چیست؟

ویزا سندی مکتوب شده روی کاغذ و یا به صورت الکتریکی است که به گذرنامه شما افزوده میشود و به منزله اجازه حضور شما در کشور مشخص دیگر ، در طی مدت زمان محدودِ ثبت شده ؛ میباشد.

علاوه بر داشتن ویزا ، شما باید اجازه کشور مقصد را داشته باشید و ویزای شما توسط کشور مقصد کنترل شود و سپس ورود شما توسط افسران کنترل کننده تایید شود. از انواع ویزا میتوان به ویزای توریستی ، تجاری ، تحصیلی و.. اشاره کرد.

تفاوت گذرنامه (پاسپورت) و ویزا (روادید)

گذرنامه به عنوان سند و مدرکی است که نشان میدهد فرد از کدام کشور خارج شده و همچنین اجازه خروج از کشور خود را دارد. اما ویزا مکتوب و مدرکی میباشد که مشخص میکند شما به کدام کشور خواهید رفت و اجازه رفتن به آن کشور برای زمان معینی را دارید.

Reject چیست؟

Reject چیست؟
اصطلاحات مهاجرت

برای مهاجرت و دریافت ویزا باید درخواست خود را به سفارتخانه مورد نظر ارسال کنیم و منتظر جواب باشیم.

اما برخی اوقات درخواست شما مورد پذیرش قرار نمیگیرد ؛ یکی از دلایلی که مورد پذیرش قرار نمیگیرد ، معتبر نبودن درخواست شما میباشد که اگر بعد از بررسی درخواست شما معتبر واقع نشد، درخواست شما Reject خواهد شد.

درخواست و مدارک شما توسط افراد موظف اعتبار سنجی میشود و موارد زیر بررسی میشود:

  • آیا پاسپورت شما اعتبار دارد ؟
  • اطلاعات فردی را به درستی وارد کردید؟
  • گواهی تمکن مالی ارائه دادید؟
  • عکس هایی که تحویل دادید در فرمت درست میباشد؟

و مابقی اطلاعات باید اعتبار سنجی شوند که درست نبودن هر یک از اینها به منظور معتبر نبودن اطلاعات شما تلقی میشود و دیگر ، کیفیت و بقیه‌ی کارهای شما برای دریافت ویزا و گذرنامه بررسی نمیشود.

Refuse چیست؟

اگر اعتبار درخواست شما بررسی و تایید شود سپس درخواست و مدارک شما را با دقت بیشتری بررسی میکنند. همچنین مدارک شما پس از گذر از فیلتر ها و قوانین کشور مبدا ، باید مورد تایید قوانین مهاجرتی کشور مقصد و کنسولگران باشند.

افسران سفارتخانه ها نتیجه درخواست شما را به صورت مکتوب ، در یک نامه که به فرمتِ نامه‌های اداری مختص هر کشور نوشته میشود ، برای شما ارسال میکنند. رد شدن درخواست شما میتواند به همراه دلیل و توضیحات باشد یا بدون هیچ توضیحی فقط خبر رد شدن درخواست شما ارسال شود.

Deny چیست؟

پذیرفته نشدن درخواست ویزا توسط سفارت کشور آمریکا با واژه deny معین میشود که در واقع همان فرم رسمی و اداری refuse است.

به طوری که کلمات refuse و deny مترادف معنی شده‌اند. اما شما در مقابل رد شدن درخواست خود از طرف سفارت آمریکا نمیتوانید اعتراضی کنید.

حتی اگر بلافاصله بعد از رد شدن درخواست‌تان، اقدام به اخذ ویزای آمریکا کنید در حالی که در وضعیت شما چیزی عوض نشده باشد، جواب رد را به علاوه درج یک نمره منفی در سابقه درخواست‌هایتان، دریافت خواهید کرد.

عبارات دیگری مانند Decline (رد کردن و نپذیرفتن) یا ineligibility (صلاحیت نداشتن) که روشهای مختلف برای گزارش عدم موفقیت در اخذ ویزای مورد نظر است که در سفارت هر کشور به نگارش و طرق مختلفی ارائه میشود.

Certificate of Financial Ability چیست؟

همانطور که میدانید برای اخذ ویزای توریستی ، تحصیلی و … باید سرمایه مشخصی در حساب جاری خود داشته باشد که به آن تمکن مالی میگویند.

تمکن مالی یا Certificate of Financial Ability در واقع مدرکی میباشد که از بانک دریافت می‌شود و ممکن است گردش حساب فرد باشد که در سربرگ بانک به طور پیشفرض به زبان انگلیسی ارائه میشود.

اWelcome Centre Immigrant Services چیست؟

آشنایی با اصطلاحات مهاجرت
آشنایی با اصطلاحات مهاجرت

همانطور که میدانید یکی از دغدغه های مهاجران آشنایی با نحوه زندگی شهروندان کشور مقصد است. در برخی کشور ها این خدمت در قالب ولکام سنتر ها ارائه میشود و آنها مسئولیت آشنا کردن مهاجران با کشور مقصد و ویژگی ها و مواردی را برعهده دارند.

دانستن قوانین شهروندی ، آموختن زبان کشور مقصد ، روش استفاده از خدمات و … از مواردی هستند که دانستن آنها تقریبا الزامی میباشد و در برخی کشور ها آموختن این موارد را ولکام سنتر ها برعهده گرفته‌اند.

برای دانستن این موارد و مراجعه به ولکام سنتر ها و گرفتن اطلاعات بیشتر میتوانید به سایتهای مرتبط ، که برای هر کشور مختلف است مراجعه کنید.

به طور مثال برای مراجعه به ولکام سنتر در کشور کانادا میتوانید به سایت welcomecentre.ca مراجعه کنید.

دارالترجمه رسمی ۷۲۷ ( الیت ) با مدیریت امیر حسین برادر در خدمت شما عزیزان میباشد