Home » مهاجرت » آشنایی با مونترال کانادا

آشنایی با مونترال کانادا

مونترال با بیش از ۴ میلیون نفر جمعیت در بین تمام کلانشهرهای کانادا، پس از تورنتو، دومین شهر بزرگ کانادا است. با اینکه تورنتو به عنوان پایتخت تجاری کاناداست و از مونترال پیشی گرفته است، اما هنوز هم مونترال قطب مهمی برای تجارت، هنر ، فرهنگ و معماری است. استان کبک مونترال از نظر فرهنگی از بقیه استان های کانادا متمایز است زیرا زبان رسمی آن فرانسه است. در واقع، مونترال پس از پاریس، دومین شهر بزرگ فرانسوی زبان در جهان است. آب و هوای مونترال از فصلی به فصل دیگر بسیار متفاوت است. زمستان های کبک سرد، مرطوب و یخبندان است. البته سیستم برف روبی شهرداری به طرز شگفت آوری سریع و کارآمد است. تابستان های مونترال دمای هوا روزانه بین ۲۳ تا ۲۷ درجه سانتیگراد است اما می تواند به پایین ترین درجه ۱۳ و بالاترین درجه ۳۵ درجه نیز برسد.

فرهنگ افراد در مونترال

مونترال توسط مجله Monocle به عنوان “پایتخت فرهنگی کانادا” نامگذاری شده است. همچنین راهنمای سفر به Lonely Planet ، مونترال را در فهرست “۱۰ شهر شاد در جهان” قرار داده است. در این راهنما نوشته شده است: مونترال شهری تمیز، چند فرهنگی و شاد است! همانطور که گفتیم مونترال مرکز تجاری و دومین شهر بزرگ کانادا است در نتیجه، از نظر قومی بسیار متنوع است؛ موضوعی که می توانید در محله های مختلف این شهر آن را مشاهده کنید! مونترال دارای شهرک چینی ها، ایتالیای کوچک، پرتغال کوچک و محله های مختلف دیگر است که توسط مهاجران به عنوان محل زندگی مخصوصشان شناخته شده است! این موضوع باعث شده است که تنوع زیادی از غذاها، فرهنگ ها و موسیقی جوامع مختلف را بتوانید در این شهر مشاهده کنید. زبان غالب که در مونترال صحبت می شود فرانسه است، ۷۳ درصد از ساکنان از آن به عنوان زبان اصلی خود استفاده می کنند. طبق آخرین سرشماری (۲۰۱۶) تنها ۱۱ درصد از جمعیت مونترال انگلیسی را به عنوان زبان مادری خود دارند. تمام علائم خیابان و اعلانات عمومی به زبان فرانسه در این شهر است، بنابراین بهتر است قبل از ورود برخی از عبارات کلیدی را یاد بگیرید. مونترال به عنوان شهر هنر و فرهنگ شناخته می شود. این شهر به دلیل گالری های هنری فراوانی که دارد معروف است همچنین تاسیسات هنری عمومی در خیابانها در سراسر مرکز شهر و مناطق مسکونی وجود دارد. ههمچنین در اکثر اوقات خیابان های اصلی شهر برای جشنواره های خیابانی مسدود می شوند؛ جشنواره هایی مانند جشنواره بین المللی جاز مونترال، جشنواره جهانی فیلم مونترال، جشنواره آتش بازی مونترال و بسیاری دیگر از رویدادهای جهانی.

زندگی در مونترال

هر بخش از مونترال جو و ویژگی های خاص خود را دارد. قبل از انتخاب محله، بهتر است توانایی صحبت به زبان فرانسوی را یاد بگیرید. برخی از مناطق مونترال، مانند همپستد، نوتردام د گریس و وست مونت غالباً انگلیسی هستند، اما برخی دیگر مانند روزمونت؛ فرانسوی هستند. کمتر تابلوی انگلیسی، روزنامه و فروشگاه های انگلیسی زبان در این شهر خواهید دید. برخی از مهاجران ابتدا صحبت های اولیه به زبان فرانسوی را یاد می گیرند سپس برای تقویت مهارت زبان زندگی در یک محله فرانسوی را انتخاب می کنند. البته در مناطق نزدیکتر به مرکز شهر، فلات یا مونت رویال، بیشتر ساکنان انگلیسی هستند یا حداقل دو زبانه هستند و می توانند به راحتی به هر دو زبان صحبت کنند.
اجاره مهمترین ترین گزینه برای کسانی است که می خواهند در نزدیکی مرکز شهر زندگی کنند. مونترال کمترین هزینه اجاره را از بین شهرهای مهم کانادا دارد. در مونترال مسکن ارزان قیمت و جرم و جنایت کم است. قیمت متوسط اجاره آپارتمان در این مناطق می تواند از ۱۰۰۰ دلار تا ۲۰۰۰ دلار در ماه برای یک آپارتمان ۲ خوابه متغیر باشد.
در مناطق مختلف مونترال کلیه امکانات رفاهی لازم برای ساکنان آنها مانند فروشگاه های مواد غذایی، فروشگاه های سخت افزار و کالاهای خانگی، بیمارستان ها و کلینیک ها، بوتیک ها و کافه ها، بارها و رستوران ها وجود دارد. این مناطق همچنین دسترسی آسان به خطوط حمل و نقل اتوبوس و مترو را دارند.
در محله هایی مانند Westmount و Outremont نرخ اجاره تقریباً ۱۴۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار برای یک آپارتمان ۲ خوابه است. در این مناطق بازارهای غذایی کوچک و فروشگاه های بزرگ مواد غذایی زیادی وجود دارد. برای کسانی که علاقه مند به خرید خانه در این مناطق هستند، متوسط قیمت خانه یک خوابه تقریبا ۳۸۶۰۰۰ دلار است که ۱۰۸۰۰۰ دلار کمتر از متوسط سایر شهرهای بزرگ کانادا است.
محله های محبوب مونترال با قیمت متوسط برای خرید خانه، مناطقی مانند نوتردام د گریس، لاوال و کرکلند هستند. برای مثال میانگین هزینه آپارتمان در اوایل سال ۲۰۲۰ حدود ۲۷۵٫۰۰۰ دلار در لاوال بوده است. برای کسانی که به دنبال خانه گران تر هستند ، منطقه وست مونت دارای خانه هایی با هزینه ای بین ۱ تا ۵ میلیون دلار است.

تا اواخر دهه ۱۹۷۰، مونترال مرکز تجاری کانادا بود و از نظر جمعیت و قدرت اقتصادی از تورنتو پیشی گرفت. مونترال همچنان در صنعت از جمله هوا فضا، نرم افزار، الکترونیک، داروسازی، ساخت و حمل و نقل نقش مهمی در کانادا دارد. این شهر یکی از بزرگترین مراکز هوافضا در آمریکای شمالی است. بیش از ۴۰٫۰۰۰ نفر در صنایع هوافضای کبک در شرکتهایی مانند بل هلیکوپتر تکسترون، بمباردیر هوافضا، پرات و ویتنی، رولزرویس و CAE مشغول به کار هستند.
سه صنعت بزرگ در مونترال خدمات بازرگانی، تولید و خرده فروشی است. تقریباً نیمی از افراد شاغل در مونترال در آخرین سرشماری اعلام کردند که شغل آنها در صنعت فروش و خدمات بوده است. طبق آخرین آمار متوسط درآمد خانوار در مونترال ۸۱٫۸۰۰ دلار سالانه است.
طبق قوانین زبان مونترال لازم است که کارکنانی که با مردم کار می کنند بتوانند به زبان فرانسه به طرز صحیحی صحبت کنند همچنین بیشتر کارفرمایان به دنبال استخدام افرادی هستند که هم به زبان فرانسه و هم به انگلیسی صحبت می کنند تا بتوانند به عموم مردم خدمات دهند.
مونترال بزرگترین بندر داخلی جهان، بندر مونترال را دارد. سالانه بیش از ۲۶ میلیون تن بار از این بندر شلوغ عبور می کند. این مرکز برای حمل و نقل شکر، غلات و فرآورده های روغنی است که به بازارهای جهانی اختصاص دارد. در نتیجه، مونترال همچنین یکی از بزرگترین مراکز ریلی کانادا و مقر اصلی راه آهن ملی کانادا است. فعالیت های بندر مونترال سالانه ۱٫۵ میلیارد دلار اسپین آف اقتصادی و بیش از ۱۸۰۰۰ شغل ایجاد می کند.

تحصیلات در مونترال

اگر به زبان فرانسوی مسلط هستید زندگی و تحصیل برای شما آسان است.اگر به فرانسوی مسلط نباشید پیدا کردن مدارس انگلیسی زبان در مونترال کمی سخت است.

رفت و آمد در مونترال بدون ماشین سریع و آسان است. این شهر دارای یک سیستم ترانزیت قوی ۱۸۵ خط اتوبوس و ۴ خط مترو است. در حالی که اغلب اوقات در ساعات اوج صبح و عصر وسایل حمل و نقل عمومی شلوغ است اما بیشتر ایستگاه های اتوبوس هر ۱۵ دقیقه یک بار و خطوط مترو هر ۶ دقیقه یک بار کار می کنند. سیستم مترو مونترال از نظر بصری نیز جالب است. هر ایستگاه توسط یک معمار متفاوت طراحی شده است و دارای آثار هنری و مضامین اصلی است.
بسیاری از دارندگان وسایل نقلیه از وسایل حمل و نقل عمومی برای رفت و آمد در محل کار خود استفاده می کنند و اتومبیل خود را برای استفاده در آخر هفته استفاده می کنند. از آنجا که اکثر ساکنان دارای وسایل نقلیه هستند و تعداد کمی از آپارتمانها دارای پارکینگ در محل هستند، داشتن وسیله نقلیه در مونترال اغلب خسته کننده است.
دوچرخه سواری در مونترال بسیار محبوب است در این شهر اغلب مسابقات دوچرخه سواری دوستانه برگزار می شود. خیابان های اصلی اغلب خطوط مخصوص دوچرخه دارند و باعث می شود دوچرخه سواری در هنگام ترافیک شدید ایمن تر و استرس کمتری داشته باشد.

نکات منفی شهر مونترال

*یافتن شغل برای کسانی که پایه خوبی در زبان فرانسه ندارند دشوار است.
*برای هر ساکن ۱٫۸ اتومبیل وجود دارد که باعث می شود رفت و آمد با ماشین و پیدا کردن پارکینگ دشوار باشد.
*زمستان های این شهر از سایر شهرهای کانادا سردتر است.
*به دلیل کمبود پزشک، فقط ۶۵ درصد از ساکنان مونترال پزشک خانواده دارند.

 

نکات مثبت شهر مونترال

*این شهر بر اساس رتبه بندی شهرهای Mercer Quality of Living در سال ۲۰۱۰ در ۵۰ شهر برتر زندگی و ۵۰ شهر برتر بومی رتبه بندی شده است.
*اجاره کم و قیمت مناسب مسکن، مونترال را به یک شهر بزرگ مقرون به صرفه برای زندگی تبدیل کرده است.
*استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی و سرمایه گذاری در زیرساخت های دوچرخه سواری، حرکت در شهر را بدون ماشین آسان کرده است.
*مونترال قطب تعاملات فرهنگی و اجتماعی است.
*طبق آمار کانادا، ۹۴ درصد از ساکنان گزارش می دهند که از زندگی خود راضی هستند.
*راهنمای سفر به Lonely Planet ، مونترال را در فهرست “۱۰ مکان شاد در جهان”  و در جایگاه دوم قرار دارد.

 

هزینه های زندگی در مونترال چگونه است؟

زندگی در مونترال به عنوان یکی از بهترین گزینه ها پس از مهاجرت به کانادا شناخته می شود. یکی از مهم ترین دلایلی که مردم این شهر را برای زندگی انتخاب می کنند، هزینه های مناسب آن است. طبق بررسی های به عمل آمده، قیمت خرید یا اجاره ملک در مونترال، نسبت به سایر نقاط کانادا، بسیار مقرون به صرفه است. شما در این شهر می توانید تنها با پرداخت ۵۰۰ تا ۷۰۰ دلار به صورت ماهانه، صاحب یک اتاق شوید. از طرفی قیمت آب و برق خانگی در مونترال نیز بسیار مناسب است. البته دقت کنید با توجه به اینکه مونترال یک شهر توریستی است، هزینه های مربوط به غذا و خوراکی در آن بیشتر از سایر شهرهای کانادا می باشد.