Home » مهاجرت » استخدام نیروی کار در آذربایجان با مدرک دیپلم

استخدام نیروی کار در آذربایجان با مدرک دیپلم

در کشور آذربایجان، مانند اکثر کشورهای دنیا، کارفرمایانی که قصد استخدام نیروی کار خارجی را دارند، حتما باید مجوز کار دریافت کنند. به طور کلی مدت زمان اجازه کار با اعتبار مجوز اقامت موقت مطابقت دارد و مدارک مورد نیاز با هم ارسال می شوند. کارفرما وظیفه دارد در هنگام استخدام یک فرد خارجی مجوز کار صادر کند. در صورتی یک فرد خارجی می تواند در کشور آذربایجان بطور رسمی مشغول به کار شود که به سن قانونی رسیده باشد و در کشور آذربایجان هیچ نیروی کار بومی برای کار کردن در مقام مربوطه وجود نداشته باشد. درخواست های تمدید مجوز کار باید یک ماه قبل از تاریخ انقضاء آن انجام شود.

سطح درآمد ایرانیان در آذربایجان

میزان درآمد افراد در آذربایجان را رزومه آن ها تعیین می کند. در واقع افراد هر چه تحصیلات بالاتر، سابقه کار و مهارت های شغلی بیشتر و تسلط به زبان آذری یا روسی بهتری داشته باشند، سطح درآمد بالاتری در آذربایجان خواهند داشت. لازم به ذکر است که ۲۵% افراد در آذربایجان کم تر از AZN1650 (منات آذربایجان) حقوق می گیرند و غالب این گروه مهاجران غیرقانونی هستند. به همین دلیل اهمیت زیادی دارد که افراد از طریق روش های قانونی یعنی تحصیل یا کار به آذربایجان مهاجرت کنند. ایرانیان غالبا با تحصیلات دانشگاهی کشور آذربایجان را انتخاب می کنند و با توجه به حوزه کاری خود سطح درآمد متفاوتی دارند که میانگین آن در سال ۲۰۲۳ به شرح ذیل است:

شهرهای محبوب آذربایجان برای مهاجران میانگین درآمد ماهانه در سال ۲۰۲۳ به منات آذربایجان
باکو AZN3220
گنجه AZN2990

در چنین شرایطی می توان دریافت که درآمد نیروی کار در این کشور به نسبت شرایط درآمد کار در آلمان بسیار متفاوت است و همین مسئله ممکن است منجر به دلسردی بسیاری گشته تا دوباره در مسیر مهاجرت قرار گیرند.

مشاغل مورد نیاز جهت کار در آذربایجان برای ایرانیان

همانطور که در مطالب فوق نیز بیان شد، کار در آذربایجان برای ایرانیان مستلزم اطلاع یابی از فهرست مشاغل مورد نیاز این کشور است. وکیل، جوشکار، تراشکار، ژورنالیست، مهندس مکانیک، مهندس عمران، پزشک، جراح، سونوگرافیست و رادیولوژیست، فیزیوتراپیست، روانپزشک و روانکاو، مهندس برق، مهندس عمران و سازه، مهندس نرم افزار، مهندس مخابرات، مدد کار اجتماعی، دندانپزشک، مهندس انرژی، مهندس مواد و معمار از جمله مشاغل مورد نیاز آذربایجان است. با دریافت پیشنهاد کاری از سوی کارفرمای آذربایجانی در این مشاغل، شرایط کار در آذربایجان فراهم است. همچنین بازار کار رشته مدیریت در آذربایجان از بازارهای پررونق این کشور محسوب می شود.

کار در آذربایجان برای ایرانیان صلاحیتدار مستلزم مجوز کار و اقامت آذربایجانی است و مسئول رسیدگی به امور درخواست مجوز هم بر عهده کارفرمای آذربایجانی است. برای همین منظور، کارفرما می بایستی به اداره خدمات مهاجرتی آذربایجان مراجعه نماید تا تکلیف مجوز کار متقاضی مشخص شود. از شرایط درخواست مجوز کار در جمهوری آذربایجان می توان به رعایت محدوده سنی ۱۸ سال به بالا و نیز داشتن پیشنهاد کاری بلامانع از سوی کارفرمای ترک یا آذری اشاره کرد. همچنین نباید فراموش کرد که داشتن سابقه کار بیش از ۵ سال نیز از شرایط مطلوب کار برای ایرانیان محسوب می شود. در آخر قابل ذکر است که ویزای کار آذربایجان برای مدت یک سال معتبر است و قابلیت تمدید تا ۵ سال متوالی را هم دارد.