Home » گردشگری » انواع بیمه مسافرتی را بشناسید

انواع بیمه مسافرتی را بشناسید

سفر پر از غافلگیری های عجیب و غریبی است که اغلب از آنها بی خبریم. لغو یا تاخیر پرواز یا گم شدن چمدانی که حاوی وسایل مهم است!

تاخیر پرواز یا گم شدن چمدان‌ها مهمترین مواردی است که در هر سفری برای مسافرین پیش می‌آید و در کنار عوامل طبیعی همچون سیل، زلزله، آتش سوزی، جنگ، قحطی، بیماری و خراب شدن تاسیسات می توانند در زمره مواردی باشند که خرید بیمه مسافرتی را واجب می کنند.

چرا بیمه مسافرتی لازم است؟

بیمه مسافرتی با بیمه تامین اجتماعی متفاوت است و جامعه هدف اینگونه بیمه‌ها افرادی هستند که به سفرهای خارجی می‌روند. در برخی موارد تعداد روزهای بیمه های مسافرتی با توجه به تعداد روزهای سفر قابل تنظیم است و برای هر نوع سفر پزشکی، کاری، گردشگری و تمام سفرهایی که به ویزای شنگن نیاز دارند، بیمه مسافرتی متفاوتی در نظر گرفته شده است. خدمات بیمه‌ای در ایران توسط شرکت‌های مختلفی انجام می‌شود که معتبرترینشان با “شرکت میدایست” و “شرکت رایزشوتز” در جهت خدمات دهی مناسب به مسافرین خارج از کشور همکاری دارند.

یکی از مزیت‌های بیمه مسافرتی این است که هر اتفاقی برای چمدان شما پیش بیاید، بیمه خسارت آن را پرداخت می‌کند. گم شدن، آسیب دیدن، شکسته شدن وسایل داخل چمدان و یا خیس و مرطوب شدن و کلاً هر اتفاق غیر منتظرۀ دیگری که برای چمدان و وسایل شما رخ دهد مشمول قوانین بیمه می‌شود. البته استثنائاتی هم دارد که در دفترچه شرکت‌های بیمه کننده نوشته شده است. پس توصیه ما خواندن کامل دفترچه بیمه مسافرتی است.

بدترین حادثه‌ای که در سفر ممکن است رخ دهد مریضی است. مطمئناً دوست ندارید در سفر مریض شوید، اما گاهی اوقات مسمومیت ناشی از غذاهای تاریخ مصرف گذشته و موارد مربوط به خوراکی‌ها عامل مریضی است. از این رو بیمه مسافرتی امری است اجتناب‌ناپذیر که تقریباً همان کارهای بیمه تامین اجتماعی را انجام می‌دهد، اما در سطح خارجی و با شرایطی متفاوت. هزینه دارو و ویزیت رایگان از دیگر ویژگی‌های بیمه‌های مسافرتی هستند که اشتباه در انتخاب بیمه مناسب می‌توانند بر هزینه‌های سفر شما تاثیر منفی بگذارند.

توجه کنید “که باید بیمه های مسافرتی را قبل از سفرتان خریداری کنید” و بیمه‌ای که بعد یا در حین سفر خریداری شود مورد قبول نخواهد بود. از طرفی بیمه وسایل گران قیمتی همچون لپ تاپ، دوربین عکاسی و … متفاوت است و هر یک را باید با شرایط متفاوتی به صورت جداگانه بیمه کنید.

انواع بیمه مسافرتی

بیمه مسافرتی به دو مدل “بیمه مسافرتی شینگن” و “بیمه مسافرتی کشورهای غیر شینگن” تقسیم می‌شود. در حالت اول حتماً نیاز به ارائه مدارک بیمه مسافرتی دارید، در غیر این صورت ویزای شینگن به شما تعلق نمی‌گیرد. در حالت دوم یعنی بیمه مسافرتی کشورهای غیر شینگن، نیاز اجباری به خرید این بیمه ها نیست، اما بهتر است خریداری شود تا از مشکلات احتمالی که ممکن است در سفر برایتان ایجاد شود جلوگیری شود. حالت سومی هم وجود دارد که مربوط به ویزای کشور کانادا است. برای سفر به کانادا نیز، همچون بیمه مسافرتی شینگن نیاز به تهیه بیمه مسافرتی دارید. در غیر این صورت برای گرفتن ویزای کانادا به مشکل بر می‌خورید.

بالاخره بیمه مسافرتی بخریم یا نخریم؟!

قطعاً بله. ذکر این نکته لازم است که برای سفرهای خارجی خرید بیمه مسافرتی در جهت افزایش ضریب اطمینان لازم است و آژانس‌های مختلف موظف هستند مسافرین خودشان را بیمه کنند. داشتن بیمه برای مسافر مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما نداشتن بیمه مسافرتی ممکن است موجب اتفاقات بدی شود که در نهایت به ضرر مسافر است. از هزینه‌های ناشی از تاخیر در سفر تا گم شدن مدارک و چمدان و خسارت‌های جانبی گرفته تا تاخیر در پروازهای فرودگاه نیاز به بیمه مسافرتی را واجب می کند.

از آنجایی که هزینه درمان در کشورهای خارجی بالاست و مشمول مالیات می‌شود، با استفاده از بیمه مسافرتی می‌توانید با خیال راحت از هزینه‌های احتمالی سنگینی که ممکن است برایتان ایجاد شود جلوگیری کنید. در این موارد هزینۀ بیمه تا سقف بیمه نامه پرداخت می‌شود و اگر نیاز به انتقال مسافر به کشورش باید، این کار توسط شرکت بیمه کننده انجام می‌شود.

در موارد نادر، اگر مسافر در سفر فوت کند، وظیفۀ بازگرداندن او به کشورش توسط شرکت واسطۀ بین المللی انجام می‌شود و هزینه‌های انتقال توسط بیمه پرداخت می‌شود. اما هزینه کفن و دفن به عهده خانواده متوفی است.

پشتیبانی بیمه‌ها چگونه است؟

پشتیبانی بیمه‌ها معمولاً ۲۴ ساعته شبانه روز ۷ روز هفته انجام می‌شود و با کمک واسطه‌های بین المللی خدمات مورد نظر به مسافرین داخلی داده می شود، تا جایی که “شرکت بیمه بین المللی میدایست” دارای پشتیبان فارسی زبان برای مسافرین ایرانی است. بیمه‌های مسافرتی، مدت زمان اعتبارشان، محدود است و اگر سفرتان بیش از مدت زمان بیمه مسافرتی است، باید بیمه نامه را ابطال کنید و بیمه نامه جدیدی متناسب با طول سفرتان خریداری کنید. در نهایت لازم به ذکر است که خرید بیمه نامه مسافرتی هیچگونه محدودیت سنی ندارد و در هر زمانی، هر مکانی و هر سنی قابل خرید است.