Home » اخبار » انواع سندهای ملکی در ترکیه روش تشخیص اسناد ملکی

انواع سندهای ملکی در ترکیه روش تشخیص اسناد ملکی

بر اساس آمار های منتشر شده، میزان خرید خانه در ترکیه از سوی ایرانیان نسبت به سال های گذشته تقریبا ۳ برابر شده است این آمار نشان می دهد ایرانیان علاقه زیادی به زندگی در ترکیه دارند. البته علاوه بر ایران کشور های دیگری نظیر عراق و عربستان نیز تمایل زیادی به خرید مسکن در ترکیه دارند. در این مقاله راجع به انواع سندهای ملکی در ترکیه روش تشخیص اسناد ملکی و استعلام درست بودن اسناد و نحوه خواندن یک سند ملکی مسکونی تجاری و اداری در کشور ترکیه صحبت خواهیم کرد.

اشخاص متقاضی باید قبل از خرید خانه در ترکیه اطاعات مختلفی را بدست بیاورند. افراد اهداف مختلفی از خرید ملک در ترکیه دارند که جامع ترین آنها اخذ اقامت و شهروندی این کشور می باشد.

موقعیت تجاری ترکیه باعث شده است این کشور از نظر سرمایه گذاری و بازرگانی و تجارت رتبه خوبی در بین کشور های منطقه بدست بیاورد. از این رو افراد بسیاری مایل هستند در این کشور سرمایه گذاری یا زندگی کنند.

بسیاری از مشاوران و وکلای فعال در حوزه مهاجرت به افراد متقاضی پیشنهاد می دهند در ترکیه ملک خریداری کنند. با خرید ملک در ترکیه هم سرمایه گذاری صورت گرفته است و هم می توان اقامت و شهروندی این کشور را اخذ نمود.

خرید خانه در ترکیه

قبل از خرید خانه در ترکیه باید اطلاعات کافی در این زمینه را کسب نمایید. بسیاری از افراد در سال های گذشته به دلیل عدم اطلاعات کافی در این باره متحمل خسارت های مالی و جرایم مختلفی شده اند و همچنین دولت ترکیه برخی از آنان را به دلیل تخلفات ناخواسته از سرمایه گذاری و اخذ اقامت در این کشور منع نموده است.

باید بدانید سه نوع ملک و مستغلات در ترکیه وجود دارد: ملک مسکونی، ملک تجاری و اداری ،زمین

برای اخذ اقامت ترکیه می توان هر سه نوع ملک و مستغلات را خریداری نمود. البته برای آنکه بدانید سرمایه گذاری روی کدام نوع ملک بهتر است می توانید با مشاوران ما در شرکت سرمایه گذاری برنا همز در ترکیه تماس حاصل نمایید.

همچنین لازم است بدانید حداقل مبلغ سرمایه گذاری در ترکیه برای اخذ اقامت از طریق خرید ملک ۲۵۰ هزار دلار می باشد. از این طریق می توان به راحتی اقامت موقت ترکیه و قابل تمدید را بدست آورد البته اقامت موقت بعد از ۵ الی ۸ سال قابل تبدیل به اقامت دائم خواهد بود.

 

انواع سندهای ملکی در ترکیه

به طور حتم هر خانه در هر نقطه ای در جهان دارای سند است. در هر سند اطلاعاتی در ارتباط با ملک و صاحب ملک درج می شود. در ادامه به اطلاعات موجود در سند ملک در کشور ترکیه و نحوه خواندن سند خواهیم پرداخت.

تاپو چیست؟

اگر قصد خرید ملک در ترکیه را داشته باشید حتما نام تاپو را شنیده اید. در ترکیه به سند قانونی و رسمی که حق مالکیت مطلق اموال را مشخص می کند، تاپو سند یا تاپو می گویند. به بیانی دیگر در کشور ترکیه به سند ملک و دیگر مستغلات و اموال، تاپو می گویند.

بسیاری از افراد که به دنبال خرید ملک در ترکیه هستند، نگران صحت اطلاعات تاپو می باشند. چرا که در ماه های گذشته افراد کلاهبردار با سند جعلی به بسیاری از مهاجران ملک فروخته اند. باید بدانید در هر کشوری مانند ایران اداراتی وجود دارد که صحت تاپو و معامله ملکی را تایید کنند.

دفتر ثبت اموال تاپو و کاداستر (Tapu ve kadastro)

این اداره در ترکیه زیر نظر دولت در تمام شهر ها دفتر دارد. پس از یافتن ملک مورد نظر خود در ترکیه می توانید به اداره تاپو در همان شهری که ملک انتخاب کرده اید برای صحت اطلاعات موجود در سند مراجعه نمایید.

البته لازم است بدانید پس از عقد قرارداد خرید یا فروش ملک برای شروع مراحل مربوط به ثبت سند املاک و مستغلات باید به این اداره مراجعه نمایید. دفتر تاپو و کاداستر تنها مرجع رسمی زیر نظر دولت ترکیه است که ثبت املاک و مستغلات را انجام می دهد. این اداره در واقع ضامن قانونی بودن و شفافیت معاملات است.

زمانی که صحت سند مشخص شود و سازمان های بازرسی مربوط به اتباع خارجی برای معامله پاسخ مثبت بدهند، این اداره موظف است انتقال سند از فروشنده به خریدار را انجام دهد. این مراحل برای اتباع خارجی معمولا ۳ الی ۵ روز به طول می انجامد.

نحوه خواندن سند ملکی

قبل از شروع لازم است بدانید، برای انجام معاملات ملکی خود بهتر است، از یک وکیل مهاجرت یا یک مشاور کمک بگیرید، تسلط به زبان انگلیسی یا ترکی می تواند شما را در این راه شما را کمک کند.

تصویر زیر تاپو سند می باشد. تاپو سند در دو رنگ آبی و قرمز است. که در ادامه به نحوه خواندن آن می پردازیم:

در تاپو سند در بالا قسمت راست تصویر مالک جدید قرار میگیرد.

  1. استان
  2. شهر
  3. محله
  4. روستا
  5. خیابان یا بلوار
  6. مکان (موقعیت)
  7. Pafta No: شماره ورقه، Ada no: شماره بلوک، Parsel no : شماره بسته
  8. ویژگی یا نوع املاک و مستغلات (ساختمان، زمین، زمین خالی و یا زمین آماده کشت)
  9. Yuzolcumu: مساحت کل زمین ( مجموع ارقام این بخش باید به اندازه کل مساحت زمین باشد)
  10. مرز های اطراف ملک
  11. نوع استفاده از ملک ( خانه، آپارتمان، دفتر و … )
  12. قیمت خرید واقعی ملک
  13. ویژگی یا نوع املاک و مستغلات (ساختمان، زمین، زمین خالی و یا زمین آماده کشت)
  14. سهم زمین
  15. شماره ساختمان
  16. شماره طبقه
  17. شماره واحد
  18. علت فروش ویا انتقال ملک و نام مالک قبلی و نحوه انتقال
  19. مشخصات مربوط به صاحب یا صاحبان فعلی ملک ( بیش از یک نفر می تواند صاحب ملک باشد)
  20. تاریخ انتقال
  21. شماره مرتبط با املاک زراعتی در ثبت
  22. امضای ثبت تاپو ( رئیس دفتر تاپو یا اشخاص مسئول)

همانطور که گفته شد تاپو سند در دو رنگ قرمز و آبی می باشد. تاپو آبی برای مالکیت زمین خالی و تاپو قرمز برای مالکیت انواع ملک می باشد. لازم است بدانید تاپو سند به زبان ترکی است. زمانی ملک در مالکیت شماست که تاپو به نام شما باشد.

امید است مطالب گفته شده شما را در امر خرید ملک و سرمایه گذاری در ترکیه یاری کرده باشد.

دارالترجمه الیت (۷۲۷) در خدمت شما عزیزان میباشد