Home » مهاجرت » برای کار در ترکیه چه مدارکی لازم است؟

برای کار در ترکیه چه مدارکی لازم است؟

مدارک مورد نیاز برای ویزای کار در ترکیه

هزینه گرفتن اجازه کار در ترکیه چقدر است؟ پیش از هر چیز باید با ایننکات توجه کنید که به محض دریافت پیشنهاد شغلی از سوی کارفرمای ترک باید برای ویزای کاری آن اقدام نمایید. لازم است که حداقل دو ماه قبل از عزیمت، برای اخذ ویزای کاری خود به  سفارتخانه ترکیه مراجعه نمایید و در همین زمان نیز کارفرمای شما باید مدارک خاصی را برای وزارت کار و تامین اجتماعی ترکیه ارسال کند. وزارت کار ظرف ۹۰ روز  درخواست کارفرما را مورد پردازش قرار خواهد داد.از سوی دیگر شما برای دریافت ویزای کاری یکسری مدارک نیاز دارید، که باید آن ها را به دقت تهیه کرده و به سفارت و کنسولگری ترکیه ارائه دهید. از جمله این مدارک عبارتند از :

  • قرارداد کار یا پیشنهاد شغلی
  •  ترجمه رسمی مدارک تحصیلی
  •  ترجمه رسمی مدارک هویتی
  • فرم درخواست ویزا که تکمیل شده باشد
  •  پرداخت هزینه ویزا
  • عکس پاسپورتی
  • پاسپورت معتبر
  • اثبات تمکن مالی لازم
  • داشتن شواهد و مدارک محل اقامت
  • گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
  • اثبات بلیط‌ پرواز

ثبت نام کار در ترکیه

دقت داشته باشید که با توجه به پرونده و ملیت شما سفارتخانه ای که درخواست شما را بررسی می‌کند، ممکن است از شما بخواهد که مدارک اضافی تری  را ارائه دهید که در این صورت لازم است همه آن ها را به موقع ارسال کنید. در روز تعیین شده و به موقع در سفارتخانه و کنسولگری مربوطه حاضر شوید و مطمئن شوید که تمام مدارک مورد نیاز را با خود دارید و هیچ کدام از آن ها مفقود یا ناقص نیستند. شما در سفارتخانه مصاحبه کوتاهی با مسئول کنسولگری دارید که در مورد پیشنهاد شغلی  و کار جدید از شما سوال می کند. قبل از روز مصاحبه مطمئن شوید که آرامش دارید و به هر سوال با صداقت و درستی پاسخ دهید. بعد از تایید درخواست حداکثر ۱۸۰ روز فرصت دارید تا وارد ترکیه شوید. به محض ورود به ترکیه باید حداکثر ظرف یک ماه برای ثبت نام کار در ترکیه اقدام نمایید.

نرخ بیکاری در ترکیه

بررسی نرخ بیکاری یکی از مهم ترین مواردی است که برای کار در ترکیه باید مورد توجه قرار گیرد. همان‌طور که می‌دانید کشورها از لحاظ بازار کار و نرخ بیکاری در شرایط یکسانی قرار ندارند و بعضی از کشورها از این لحاظ از شرایط مساعدتری نسبت به دیگر کشورها برخوردار هستند.در بررسی نرخ بیکاری، به این نکته توجه داشته باشید که نرخ بیکاری ۵ درصد یا کمتر آمار بسیار مثبتی است و می‌توانید برای پیدا کردن کار در آن کشور امیدوار باشید. در غیر این صورت و هرچقدر که این درصد بالاتر رود، شرایط دشوارتری برای یافتن شغل مورد نظر خود خواهید داشت. درنمودار زیر نرخ بیکاری کشور ترکیه را مشاهده می نمایید. همانطور که می بینید در سال ۲۰۲۰ نرخ بیکاری این کشور حدود ۱۳ درصد بوده که این چندان آمار خوبی محسوب نمی شود. با وجود اینکه این کشور از نظر نرخ بیکاری نسبت به کشورهایی مثل آلمان، اتریش،هلند، دانمارک و غیره در وضعیت ضعیف تری قرار گرفته با این حال باز هم متقاضیان زیادی از ایران برای کار در ترکیه وجود دارد، که از مهم ترین دلایل این امر  می توان به نزدیکی و همسایگی این کشور و اشتراک مذهبی و فرهنگی آن با ایران اشاره کرد.

دارالترجمه رسمی الیت (۷۲۷) با مدیریت آقای امیر حسین برادر در خدمت شما عزیزان میباشد .