Home » گردشگری » ترمینال های فرودگاه دبی

ترمینال های فرودگاه دبی

فرودگاه دبی دارای سه ترمینال برای پروازهای داخلی و خارجی بوده و بخش‌های اختصاصی هم در این فرودگاه برای ایرلاین‌های معتبر در نظر گرفته شده است. در ادامه ترمینال های فرودگاه دبی را معرفی می‌کنیم:

  • ترمینال شماره ۱

ترمینال شماره ۱ اصلی‌ترین ترمینال فرودگاه دبی است و بیش از صد ایرلاین‌ معتبر و پروازهای طولانی از این ترمینال استفاده می‌کنند. این ترمینال با مساحتی حدودا  ۵۲۰۰۰۰ متر مربعی ظرفیت سالانه ۱۵ میلیون مسافر را دارد. ترمینال شماره ۱ دارای یک کنکورس یا سالن به نام سالن Dو ۲۲۱ کانتر چک-این است. در ابتدای کار این ترمینال فقط برای جابجایی ۱۸ میلیون مسافر طراحی شده بود اما با افزایش تردد مسافران، ۲۸ گیت متحرک به ترمینال ۱ افزوده شد.

ترمینال شماره ۱، در سه طبقه ساخته شده است. طبقه اول این ترمینال شامل کانترهای چک-این و کانترهای تحویل بار و چمدان بوده و به پروازهای خروجی اختصاص دارد. از خدمات این ترمینال می‌توان به سالن ویژه بریا کودکانی که تنها سفر می کنند، کیوسک‌های سلف سرویس، کانترهای فروش بلیط هواپیما، رستوران‌ها و کافه‌ها، باجه‌های صرافی و اینترنت وای فای اشاره کرد.

طبقه دوم ترمینال شماره ۱ مخصوص پروازهای ورودی بوده و خدمات و امکانات آن شامل گیت‌های هوشمند، بخش مهاجرت immigration، چرخ دستی برای حمل چمدان، سالن خدمات بار و چمدان و سالن های تشریفات و استراحت است.

در طبقه سوم این ترمینال هم خدمات و امکاناتی مانند رستوران‌ها و کافه‌های متعدد، دفتر صرافی، دستگاه‌های ATM و بانک، شرکت‌های کرایه اتومبیل، پارکینگ، دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی، مرکز تجاری، محوطه بازی کودکان، اتاق‌های مادر و کودک، انبار بار و چمدان، نمازخانه، سالن ویژه برای سیگار کشیدن و وای فای در اختیار مسافران قرار گرفته است.

ترمینال شماره 1 - الی گشت

  • ترمینال شماره ۲

ترمینال شماره ۲ کمی دورتر از ترمینال‌های ۱ و ۳ و در سمت دیگر فرودگاه قرار گرفته و گنجایش ۵ میلیون مسافر را در سال دارد. این ترمینال مخصوص پروازهای منطقه‌ای، چارتر و پروازهای مخصوص مناسبت‌های ویژه است و معمولا پروازهای جنوب آسیا و خلیج‌فارس در آن مدیریت می‌شوند. همچنین پروازهای ارزان قیمت فلای دبی هم از این ترمینال استفاده می‌کنند و در حال حاضر تقریبا ۵۰ ایرلاین معتبر در این ترمینال مشغول فعالیت هستند.

به علت دور بودن این ترمینال از ترمینال‌های ۱ و ۳ مسافران برای جابجایی بین ترمینال‌ها باید از سرویس شاتل فرودگاه استفاده کنند. مدت زمان جابجایی از ترمینال ۲ به ۱ با استفاده از اتوبوس‌، ۲۰ دقیقه و مدت زمان جابجایی از ترمینال ۲ به ترمینال ۳ هم با استفاده از اتوبوس ۳۰ دقیقه است. همچنین سرویس شاتل به صورت ۲۴ ساعته فعال است.

ترمینال شماره ۲ در چهار طبقه طراحی شده است. طبقه اول این ترمینال مخصوص پروازهای ورودی است. در طبقه دوم این ترمینال هم مسافران می‌توانند سوار هواپیما شوند. این طبقه ۶ گیت پروازی، جایگاه‌های موقت، سالن‌های انتظار، باجه‌های ترانسفر، سالن تشریفات بیزینس کلاس، فودکورت و رستوران‌ها و کافه‌های مختلفی دارد.

طبقه سوم ترمینال شماره ۲ به پروازهای خروجی اختصاص یافته است و در این طبقه خدماتی مانند کانترهای چک-این، کانتر کارکنان و خدمه فرودگاه، سالن خدمات ویژه، سالن تشریفا VIP، سالن فروش بلیط هواپیما و باجه‌های مهاجرت در دسترس مسافران قرار گرفته است.

طبقه چهارم یا طبقه آخر این ترمینال هم مخصوص پروازهای ورودی بوده و خدمات مختلفی مانند دفاتر صرافی، دستگاه های ATM و بانک، پارکینگ، رستوران‌ها و کافه، شرکت‌های کرایه اتومبیل، دسترسی به حمل و نقل عمومی، مرکز تجاری، محوطه بازی کودکان، اتاق‌های مادر و کودک، نمازخانه، محوطه سیگار کشیدن، دسترسی به اینترنت وای فای، مراکز درمانی و خدمات بهداشتی و سالن استراحت مرحبا در آن در دسترس هستند.

ترمینال شماره ۲ - الی گشت

  • ترمینال شماره ۳

ترمینال شماره ۳ یکی دیگر از ترمینال های فرودگاه دبی است. این ترمینال با مساحت ۱۵۹۱۴۲ متر مربعی از نظر وسعت دومین ساختمان بزرگ و بزرگ‌ترین ترمینال فرودگاهی جهان است. ترمینال شماره ۳ فرودگاه دبی با ظرفیت ۶۵ میلیونی در ۴ طبقه ساخته شده است و به عنوان مرکز اصلی هواپیمایی امارات شناخته می‌شود.

ترمینال شماره ۳ به سه کنکورس A,B و C تقسیم می‌شود. ترمینال‌های ۱ و ۳ دارای محوطه‌ای مشترک هستند و مسافران بدون مراجعه به بخش مهاجرت می‌توانند بین این دو ترمینال جابجا شوند. برای جابجایی مسافران بین ترمینال‌های ۱ و ۳ به جز سرویس شاتل و اتوبوس‌ها، مترو هم قابل استفاده است.

در ترمینال شماره ۳ مسافران فرست کلاس و بیزینس کلاس باید از راهروهای جداگانه وارد بخش چک-این شوند. همچنین هتل بین‌المللی دبی در این ترمینال قرار دارد و مسافران به راحتی می‌توانند از این هتل برای اقامت استفاده کنند.

  • طبقات ترمینال شماره ۳

ترمینال شماره ۳ دارای چهار طبقه است. طبقه اول مخصوص پروازهای ورودی است و در آن امکاناتی مانند چرخ دستی‌ها برای حمل چمدان، کیوسک‌های چک-این سلف سرویس، کلینیک درمانی، رزرو هتل، باجه‌های کرایه اتومبیل و دسترسی به حمل و نقل عمومی در اختیار مسافران قرار گرفته است.

طبقه دوم این ترمینال مخصوص سوار شدن به هواپیما بوده و مسافران بعد از انجام مراحل لازم، سوار هواپیما می‌شوند.

در طبقه سوم ترمینال شماره ۳ فرودگاه دبی به پروازهای خروجی اختصاص یافته است و در آن علاوه بر امکانات رفاهی متعدد، ۱۲۶ باجه چک-این، باجه دریافت اضافه بار، سالن ویژه کودکانی که تنها سفر می کنند، باجه‌های فروش بلیط هواپیما و باجه‌های مهاجرت موجود هستند.

طبقه چهارم یا طبقه آخر این ترمینال هم مخصوص پروازهای ورودی است و از امکانات ویژه‌‌ی آن می‌توان به دفاتر صرافی و تبدیل ارز، پارکینگ، دسترسی به حمل و نقل عمومی، دستگاه ATM و بانک، رستوران و کافه، شرکت‌های کرایه اتومبیل، مرکز تجاری، اتاق‌های مادر و کودک، محوطه بازی کودکان، محوطه سیگاه کشیدن، نمازخانه، وای فای، هتل بین‌المللی دبی، مرکز درمانی فرودگاه دبی و سالن‌های استراحت اشاره کرد.

ترمینال شماره 3 - الی گشت