Home » گردشگری » تعطیلات کریسمس در کانادا

تعطیلات کریسمس در کانادا

آداب و رسوم کریسمس در کانادا

کریسمس در کانادا با سنت ها و آداب و رسوم زیادی همراه است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

  • درخت کریسمس در کانادا: آذین بندی درخت کریسمس مهمترین رسم این ایام است و  انتخاب و خرید درخت مناسب، کاری است که افراد اغلب به همراه خانواده انجام می‌دهند. هر یک از اهالی خانه به سهم خود تزییناتی به درخت آویزان می‌کنند.

درخت کریسمس

  • از دیگر آداب و رسوم کریسمس در کانادا می‌توان به هدیه دادن اشاره کرد. بسیاری از اهالی کانادا، طبق یک سنت قدیمی، جوراب هایی را بر روی شومینه آویزان می‌کنند تا آماده دریافت هدیه از بابا نوئل یا همان Santa Claus باشند. در زیر درخت کریسمس نیز هدیه‌هایی قرار داده می‌شود تا در روز بعد باز شوند.

 

  • زمزمه کردن (Mummering) سنتی است که عمدتاً در استان نیوفاندلند انجام می‌شود، بیشتر در شهرهای کوچک و روستاها به جای شهرهای بزرگ و بزرگ. در این مراسم، افراد و اغلب کودکان با پوشیدن لباس مبدل از خانه‌ای به خانه دیگر می‌روند و آواز می خوانند و می‌رقصند و به آنها تنقلات و نوشیدنی داده می‌شود. البته در حال حاضر، در برخی شهرها این کار ممنوع است زیرا برخی از آن به عنوان بهانه‌ای برای تکدی گری استفاده می‌کردند.
  • یکی دیگر از کارهایی که در ایام کریسمس در کانادا محبوب است، مسافرت است. هفته بین کریسمس و سال نو زمان خوبی برای سفر است. بسیاری از مردم برای استفاده از هوایی جنوبی، به این مناطق سفر می‌کنند. البته باید هرچه زودتر سفر خود را انجام دهید زیرا کرایه‌های پرواز آخر هفته قبل و روزهای بعد از ۲۵ دسامبر و نیز در ۲ ژانویه به اوج خود می‌رسد.
  • رژه های کریسمس جشن های محبوب تعطیلات هستند. اکثر شهرهای بزرگ در سراسر کانادا رژه بابانوئل را در ماه نوامبر برگزار می‌کنند که برخی از آنها تا دسامبر ادامه دارد. رژه بابانوئل از سال ۱۹۰۵ هر کریسمس در تورنتو برگزار می شود. تقریباً ۱۸۰۰ نفر در این رژه شرکت می کنند و حدود ۵۰۰,۰۰۰ نفر در مسیر رژه هستند.

 

  • هر کریسمس، خانه‌های شهر لابرادور در نیوفاندلند مسابقه چراغ‌های کریسمس برگزار می‌کنند. صاحب خانه ها نیز سعی می‌کنند با مجسمه‌های یخی بزرگ و نمایش نور در باغ های خود از یکدیگر پیشی بگیرند.
  • جشنواره نور در آبشار نیاگارا از محبوب‌ترین فستیوال‌های کریسمس در کانادا است. این آبشارها با بیش از ۲ میلیون چراغ تزئین شده و بازدیدکنندگان می‌توانند از کنسرت و آتش بازی بر فراز آن لذت ببرند.

 

غذاهای کریسمس در کانادا

اگر شما هم عاشق غذاهای خوشمزه باشید، کریسمس روز شماست. غذای‌های کریسمس در کانادا اغلب شامل بوقلمون شکم پر، سبزیجات و پوره سیب زمینی می‌شود. دسرهای محبوب این روز هم که پای ثابت میز هستند، اغلب پودینگ آلو، تارت گوشت و کیک‌های میوه‌ای را شامل می‌شود. با این حال، مردم مناطق مختلف کانادا با فرهنگ‌های متفاوت، خوراکی‌های محبوب خود را هم دارند.

  • در استان‌های دریایی کانادا (نیوبرانزویک، نوا اسکوشیا و جزیره پرنس ادوارد) در کریسمس شیرینی هایی به نام آب نبات بارلی (Barley Candy) و شیرینی با نام جالب چیکن بون (Chicken Bones) بسیار محبوب هستند. این آب نبات‌ها معمولاً شبیه آبنبات چوبی ساخته می‌شوند و به شکل بابانوئل، گوزن شمالی، آدم برفی، درخت کریسمس و سایر نمادهای کریسمس هستند.

  • شام سنتی کریسمس که در بسیاری از میزهای شام کانادایی یافت می شود، بوقلمون است. دقیقا شبیه به روز شکرگزاری، همراه با تمام لوازمی مانند پوره سیب زمینی، چاشنی سس و سبزیجات مانند نخود، ذرت و سیب زمینی.

  • در جنوب غربی نوا اسکوشیا، بسیاری از خانواده‌ها در شب کریسمس لابستر و نوعی صدف که در سواحل نوا اسکوشیا در اقیانوس اطلس شمالی صید شده است، می‌خورند.
  • کریسمس در استان نیوبرانزویک کانادا بدون شیرینی سنتی آن معنی ندارد. شیرینی Chicken Bone که ترکیبی از آب نبات دارچینی با مغز شکلاتی است و از سال ۱۸۸۵ در شهر سنت استفان در استان نیوبرانزویک به پای ثابت جشن های کریسمس تبدیل شده است.

  • بسیاری از خانواده‌های فرانسوی‌تبار در شب کریسمس جشن بزرگی به نام «Réveillon» برگزار می‌کنند که تا ساعات اولیه صبح کریسمس، پس از شرکت در مراسم عشای ربانی شب کریسمس، ادامه دارد. غذای سنتی کریسمس برای مردم کبک، خوراکی به نام “ragoût aux pattes de cochons” است که از پای خوک تهیه می شود!

    بسیاری از مردم نیز خوراکی به نام «Tourtière» تهیه می‌کنند که نوعی پای گوشت است که از گوشت گوزن درست می‌شود.

تورتیر

کریسمس در شهرهای مختلف کانادا

با این که جشن کریسمس در کانادا همچون اغلب کشورهای غربی و به خصوص انگلیسی زبان به شکلی تقریبا مشابه برگزار می‌شود، هر کشوری و حتی هر شهری می‌تواند آداب و رسوم مختص به خود را هم داشته باشد. کشور کانادا نیز با انواع گوناگونی از مراسمات در کریسمس، یکی از جذاب ترین کشورهای دنیا برای سپری کردن این روز به شمار می‌آید.

کریسمس در تورنتو کانادا

زیبایی و خاص بودن کریسمس در تورنتو کانادا چیزی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت. تمام شهر با چراغ‌های رنگارنگ نورپردازی می‌شود و شادی در هر گوشه‌ای از شهر به چشم می‌خورد. آتش بازی، بازارهای پر تخفیف کریسمس و مهمتر از همه رژه بابانوئل (Santa Claus Parade) این شهر را به مکانی ایده‌آل برای جشن کریسمس تبدیل کرده است.

این رژه یکی از بزرگترین و قدیمی ترین مراسم‌های کریسمس در دنیا است که بیش از صد سال است در تورنتو برگزار می‌شود. در این نمایش جذاب که به صورت زنده از تلویزیون هم پخش می‌شود هزاران نفر در آن شرکت می‌کنند.

تعداد زیادی پرواز ارزان به تورنتو وجود دارد که می توانید در طول فصل تعطیلات آنها را رزرو کنید، اما شما تنها کسانی نخواهید بود که به بزرگترین شهر کانادا کشیده می شوید. نیم میلیون نفر توسط چراغ های درخشان، پیست های اسکیت در فضای باز، رویدادهای فصلی و نمایشگرهای باشکوه جذب این شهر می‌شوند.