Home » مهاجرت » تفاوت‌های بین سیستم‌های امتیازدهی (FSW) و (CRS)

تفاوت‌های بین سیستم‌های امتیازدهی (FSW) و (CRS)

سیستم مبتنی بر امتیاز کانادا معمولاً متقاضیان را بین دو نوع امتیاز لازم برای پذیرش درخواست اسکیل ورکر و گرفتن اقامت دائم کانادا به اشتباه می‌اندازد.

  • سیستم اول یک سیستم ۱۰۰ امتیازی است که به آن (FSW) یا (Federal Skilled Workers Program) می‌گویند. افرادی که از طریق برنامه اسکیل ورکر قصد مهاجرت به کانادا را دارند ابتدا باید حداقل امتیاز یعنی ۶۷ امتیاز کسب کنند تا برای (Express Entry) واجد شرایط شوند.
  • سیستم دوم یک سیستم ۱۲۰۰ امتیازی است که (CRS) یا (Comprehensive Ranking System) نام دارد و یک سیستم رتبه‌بندی جامع است. پس از کسب نمره حدنصاب در این سیستم، متقاضیان با دریافت (ITA) وارد استخر (Express Entry) می‌شوند.

تفاوت‌های کلی این دو سیستم عبارتند از:

تعریف کلی:

(FSW) نوعی تست برای تعیین صلاحیت دریافت ویزای اقامت دائم از طریق برنامه اسکیل ورکر است. (CRS) نوعی سیستم رتبه‌بندی است که گزینش در استخر (Express Entry) طراحی شده است.

نظام امتیازدهی :

عوامل امتیازدهی در (FSW) کاملا فردی هستند در حالی که در (CRS) عوامل امتیازدهی به‌صورت گروهی محاسبه می‌شوند.

فاکتور های گزینش:

فاکتورهای گزینش در (FSW) شامل سن، تحصیلات، انطباق‌‌پذیری، مهارت زبان، سابقه کاری و پیشنهاد کاری است. فاکتورهای گزینش در سیستم (CRS) شامل فاکتورهای اصلی، فاکتورهای همسر یا شریک قانونی، قابلیت انطباق و انتقال مهارت و امتیاز (FSW) است.

امتیازات همسر نامزد و شریک قانونی :

به هنگام محاسبه امتیاز در سیستم (FSW)، امتیازات و شرایط همسر درنظر گرفته نمی‌شود ولی در سیستم (CRS) شرایط و امتیازات همسر یا شریک قانونی نیز با امتیاز فرد درخواست‌کننده اصلی لحاظ می‌شوند.

مزیت (PNP) :

در (PNP)، برنامه کاندیدای استانی یا (Provincial Nomination Program) امتیازی ندارد، اما در (CRS) برای متقاضیان حدود ۶۰۰ امتیاز به همراه خواهد داشت.

سیستم امتیاز دهی (CRS) برای اسکیل ورکر کانادا چیست؟

از سیستم جامع رتبه‌بندی (CRS) برای محاسبه نمرات داوطلبانی که وارد استخر (Express Entry ) می‌شوند، استفاده می‌شود. اگر افراد، متقاضی ویزای روابط عمومی کانادا تحت برنامه (FSW) باشند، ابتدا باید از طریق این سیستم ۶۷ امتیاز اولیه را کسب کنند.

  • حداکثر امتیاز در سیستم امتیازدهی (CRS) 1200 است.
  • حداقل امتیاز لازم برای قبولی در این سیستم در سال ۲۰۲۱، ۴۷۱ در نظر گرفته شده است.
  • ۶۰۰ از این ۱۲۰۰ امتیاز به فاکتورهای اصلی متقاضی مثل سن، تحصیلات، تجربه، پیشنهاد کار، مهارت‌های زبانی، سازگاری و موارد این چنینی اختصاص می‌یابد.
  • ۶۰۰ امتیاز دیگر نیز در صورت دریافت (PNP) از هر استان کانادا به متقاضی اعطا می‌شود.

سیستم امتیازدهی اسکیل ورکر (FSW)

سیستم امتیازدهی (FSW) به مقامات کانادایی کمک می‌کند تا تصمیم بگیرند که آیا متقاضیان، واجد شرایط (Express Entry) هستند یا خیر. اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا موسوم به (IRCC) از سیستم منحصر به فردی برای انتخاب کارگران ماهر برای کار در بازار کار کانادا بهره می‌گیرد. متقاضیان با کسب ۶۷ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز، صلاحیت لازم را برای کسب اقامت دائم کانادا از طریق برنامه اسکیل ورکر کسب می‌کنند.

  • حداکثر امتیاز برای این سیستم ۱۰۰ است.
  • برای کسب صلاحیت، افراد می‌بایست حداقل ۶۷ امتیاز را کسب کنند.
  • امتیازدهی برحسب فاکتورهای اصلی که پیشتر به آنها اشاره شد انجام می‌گردد.

راه‌های افزایش امتیاز (CRS) و دریافت ویزای (PR)

در سال ۲۰۲۱ روش‌هایی برای بهبود امتیاز (CRS) و دریافت ویزای اقامت دائم معرفی شدند که در ادامه بررسی می‌شوند:

  • دریافت مدرک دیپلم و مدارک کارآموزی:

برای افزایش امتیاز در سیستم رتبه‌بندی متمرکز، متقاضیان علاوه‌بر مدرک تحصیلات تکمیلی، تحصیلات متوسطه یا مدرک دبیرستان، می‌توانند مدارک دیپلم و کارآموزی در هر مهارتی که ارتباط تنگاتنگی با شغل منتخب آنها داشته باشد، دریافت کنند. آنها می‌توانند برای دریافت مدارک دیپلم و کارآموزی در دوره‌های مختلفی که مرتبط با شغل آنهاست، شرکت کنند.

  • دریافت پیشنهاد کاری:

    یک پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای کانادایی می‌تواند علاوه‌بر افزودن امتیاز اضافی به (CRS)، ارزش نمایه متقاضی را نیز افزایش دهد.

  • درخواست یک برنامه کاندیدای استانی (PNP)

استان‌های کانادا از طریق سیستم خاصی به نام (PNP) تعدادی افراد را به‌عنوان نامزدهای اقامت دائم انتخاب می‌کنند. این افراد در دسته متخصصین و افراد با مهارت‌های خاص هستند که بر اقتصاد کشور کانادا می‌توانند تاثیر فوق‌العاده‌ای بگذارند. این افراد همچنین در سیستم (CRS) 600 امتیاز به صورت مستقیم دریافت می‌کنند و همین امر درنهایت منجر به اخذ اقامت دائم کانادا برای این افراد خواهد شد.

  • مهارت‌های همسر و تاثیر آنها بر امتیاز (CRS):

افراد متاهل که همسر یا شریک قانونی آنها واجد شرایط مهاجرت به کانادا باشد می‌تواند بر میزان امتیازات (CRS) تاثیر بگذارد. امتیازات همسر با امتیازات فرد متقاضی جمع شده و شانس قبولی و دریافت امتیاز حدنصاب را افزایش می‌دهد.