Home » زبان شناسی » تفاوت بین آیلتس جنرال و آیلتس آکادمیک چیست؟

تفاوت بین آیلتس جنرال و آیلتس آکادمیک چیست؟

آزمون آیلتس یا The International English Language Testing System یکی از دو آزمون‌های زبان انگلیسی پذیرفته شده در سطح جهان (دیگری آزمون زبان انگلیسی به عنوان زبان بیگانه یا TOEFL است) می باشد. آزمون آیلتس که از سال ۱۹۸۰ عرضه شده‌ است توسط شورای بریتانیا، آموزش IDP، و ارزیابی زبان انگلیسی کمبریج اداره می‌شود. حدود ۲.۴ میلیون زبان‌آموز سالانه در مراکز آزمون در بیش از ۱۴۰ کشور شرکت می‌کنند و این آزمون برای مقطع کارشناسی ‌ارشد و دکتری در تعدادی از دانشگاه‌های کشورهای انگلیسی‌زبان مورد نیاز است. در این مطلب به بررسی تفاوت آیلتس جنرال و آکادمیک خواهیم پرداخت.

 

آیلتس جنرال چیست ؟

برای اهداف غیر دانشگاهی، از قبیل ویزای مهاجرت و یا مجوزهای حرفه‌ای، آزمون آیلتس جنرال استفاده می‌شود. این آزمون شامل چهار بخش “رایتینگ، ریدینگ، لیسنینگ و اسپیکینگ است. بخش‌های اسپیکینگ و لیسنینگ در آزمون آیلتس جنرال مشابه بخش‌های آزمون آکادمیک هستند، اما آزمون آیلتس جنرال شامل بخش‌های ریدینگ و رایتینگ منحصر به فرد می‌باشد.

آیلتس آکادمیک چیست ؟

آزمون آیلتس آکادمیک به طور خاص برای ارزیابی توانایی‌های زبان انگلیسی در دوره لیسانس و یا کارشناسی ارشد دانشجویان دانشگاه طراحی شده‌است (آیلتس جنرال برای اهداف دیگری طراحی شده است). آزمون آیلتس آکادمیک شامل چهار بخش است که مهارت های خواندن، نوشتن، گوش دادن و صحبت کردن آزمون دهنده را ارزیابی می‌کنند. هر بخش تمرین‌های متمایز خاص، انواع سوالات و ساختار خاص خود را دارد.

آزمون آیلتس جنرال و آکادمیک : شباهت ها

آزمون‌های آیلتس جنرال و آکادمیک شباهت‌های بسیار بیشتری نسبت به تفاوت‌هایشان دارند. زمان‌بندی و ساختار هر دو تست یکسان هستند. هر دو شامل چهار بخش ریدینگ، اسپیکینگ، رایتینگ و لیسنینگ می باشند که  این مهارت ها در طی دو ساعت و ۴۵ دقیقه ارزیابی می شوند. در هر دو مورد، زبان آموزان باید ارزیابی مهارت های ریدینگ، رایتینگ و لیسنینگ را در یک روز انجام دهند، در حالی که ممکن است بخش اسپیکینگ تا هفت روز قبل یا بعد از آن ارزیابی شود.

روند ثبت‌نام ( به صورت آنلاین یا ارایه فرم ها به صورت نسخه چاپی) برای آزمون های آیلتس جنرال و آکادمیک یکسان است، و اکثر مراکز آزمون هر دو نوع این آزمون را ارائه خواهند داد.

آزمون‌های آیلتس جنرال و آکادمیک: تفاوت‌ها

دو تفاوت اصلی بین آزمون آیلتس جنرال و آکادمیک وجود دارد: محتوای برخی از بخش‌ها و اهدافی که هر آزمون برای آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. بخش های ریدینگ و رایتینگ آزمون آیلتس برای افرادی طراحی می شوند که به دنبال مدارک دانشگاهی هستند، در حالی که محتوای آزمون آیلتس جنرال  برای محیط کار مناسب‌تر هستند.

متقاضیان تحصیلات دانشگاهی یا بورسیه های تحصیلی، در آزمون آکادمیک شرکت می کنند، در حالی که آزمون آیلتس جنرال اغلب برای ارزیابی کارکنان متخصص مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور کلی، دپارتمان های دانشگاهی تنها آزمون آکادمیک را می‌پذیرند و آزمون آیلتس جنرال اغلب مورد نیاز آژانس‌های مهاجرت برای انواع خاصی از متقاضیان است.

با این حال، نباید فرض شود که آزمون آیلتس جنرال همیشه برای اهداف غیر آکادمیک درنظر گرفته می‌شود. برای مثال برخی از شرکت‌های خصوصی که از آیلتس برای ارزیابی متقاضیان کار خود استفاده می‌کنند، آزمون آکادمیک را بر روی آزمون جنرال ترجیح می‌دهند. وب سایت آیلتس شامل یک پایگاه‌داده از تست های آزمایشی و نمرات آزمون مورد انتظار تعداد زیادی از سازمان‌های دانشگاهی و غیر دانشگاهی است.

اطلاعاتی درباره ی نمره آیلتس جنرال و آکادمیک

براساس آمار آیلتس، حدود ۸۰ درصد از شرکت کنندگان، آزمون آکادمیک را انتخاب کرده و ۲۰ درصد باقی مانده آزمون آیلتس جنرال را انتخاب می‌کنند. میانگین کل افراد شرکت کننده در آزمون آیلتس آکادمیک، ۵.۹ و میانگین ۶.۲ برای افراد شرکت کننده در آزمون آیلتس جنرال است. براساس عملکرد کلی فرد مورد آزمون، به نظر می‌رسد که بخش رایتینگ آزمون آکادمیک با میانگین نمره ۵.۵ دشوارترین بخش آزمون است. بخش ریدینگ با میانگین بالاتر از ۶.۰ به نظر می‌رسد راحت‌ترین بخش آیلتس آکادمیک باشد. در آیلتس جنرال ، پایین‌ترین و بالاترین نمرات به ترتیب برای بخش رایتینگ و ریدینگ (در حدود ۵.۹۵ و ۶.۳۵) هستند. از نظر توزیع جغرافیایی نمرات میانگین، شرکت کنندگان در آزمون آکادمیک از آلمان با (امتیاز کلی ۷.۳) و یونان (۶.۹) بالاترین امتیاز را داشتند، در حالی که پایین‌ترین میانگین نمرات آزمون آکادمیک توسط زبان آموزان عمان و قطر (هر دو ۵.۲) کسب شده است.

نمره Raw و Band در بخش ریدینگ آزمون آیلتس جنرال و آکادمیک

جداول نمره بندی آیلتس نشان می‌دهد که در آزمون آیلتس جنرال باید به تعداد بیشتری از سوالات مربوط به ریدینگ پاسخ داد تا همان نمره  bandرا در آزمون آیلتس آکادمیک دریافت کرد. علت این است که خواندن متون درسی در آزمون آیلتس آکادمیک از نظر واژگان و سبک پیچیده‌تر است. در آزمون آکادمیک، نمرات ۵، ۶، ۷ و ۸ مربوط به تعداد پاسخ‌های صحیح ۱۵، ۲۳، ۳۰، و ۳۵ (از ۴۰ سوال کلی) هستند. همان تعداد پاسخ‌های درست در آزمون آیلتس جنرال اغلب منجر به امتیازی می‌شود که یک واحد کم‌تر است، به صورتی که ۱۵ پاسخ صحیح = امتیاز ۴، ۲۳ = ۵، ۳۰ = ۶، و ۳۴ = ۷ می باشد.

آزمون آیلتس جنرال و آکادمیک از جدول نمره  Rawیکسان برای بخش لیسنینگ استفاده می‌کنند. امتیازات ۵، ۶، ۷، و ۸ برابر با نمره  Raw۱۶، ۲۳، ۳۰ و ۳۵ هستند. این نمرات  Raw به ارزیابی بخش های اسپیکینگ و رایتینگ آزمون آیلتس مرتبط نیستند، چرا که امتیاز این بخش ها براساس معیارهای انتزاعی تصحیح کنندگان انسانی طبقه‌بندی می‌شوند. تبدیلات ذکر شده در بالا تنها میانگین هستند و امتیاز فرد شرکت کننده در آزمون ممکن است کمی به سمت بالا یا پایین براساس سختی سوالات تغییر کند.

آیلتس و چارچوب مشترک اروپا (CEFR)

آیلتس بین نمرات آزمون خود و CEFR (Europe’s Common European Framework) ارتباط محکمی ایجاد کرده‌است. CEFR شش طبقه بندی از توانایی های زبان را دارد: C1 و C2  (کاربران حرفه‌ای)،B1 و B2 (کاربران مستقل) و A1و A2 (کاربران مبتدی).

فرد شرکت کننده با نمره آیلتس در حدود ۸.۵ یا بالاتر در سطح C2 ، با نمره ۶.۵ تا ۸.۰ در سطح C1 ،  با نمره حدود ۶.۵ تا ۵.۵ در سطح B2طبقه‌بندی می‌شوند و سطح ۱B نمره آیلتس ۴.۰ تا ۵.۵ دارند. نمرات پایین تر از ۴.۰ در سطح A  هستند اما آیلتس تفاوتی بین سطح A1 و A2 مشخص نکرده است.

این هم‌تراز کردن تقریبی، که نتایج تحقیقات بیش از ۲۰ سال است، هم برای آزمون آیلتس جنرال و هم برای آیلتس آکادمیک بکار می‌رود.