Home » زبان شناسی » جملات پر کاربرد ارمنی در سفر

جملات پر کاربرد ارمنی در سفر

واقعیت های جالب درباره زبان ارمنی

زبان ارمنی یکی از قدیمی ترین زبان های دنیاست وقتی می گوییم قدیمی یعنی قدمتش چند هزار ساله ست! و حدود ۴۵۰۰ سال پیش شکل گرفته است. این زبان آنقدر زیبا و کامل است که زبان شناسان آن را با زبان فرانسوی مقایسه می کنند. در زبان ارمنی حدود ۱۲۰ ریشه واژه ای وجود دارد که باعث می شود که ترجمه از زبان های دیگر به این زبان به کامل ترین شکل ممکن صورت بگیرد. در قرن پنجم کتاب مقدس مسیحی ها به زبان ارمنی ترجمه شد و کارشناسان هنوز هم که هنوز است این ترجمه را به خاطر درستی و نزیدکی بودن به متن اصلی تحسین می کنند. ارمنی ها از الفبای منحصربفرد خودشان استفاده می کنند که در هیچ کشور دیگری استفاده نمی شود و در واقع در سال ۴۰۵ اختراع شده است.

امروز الفبای ارمنی از ۳۹ حرف (۷ حرف از الفبای ما ایرانی ها بیشتر)تشکیل شده و ارمنی ها به زبان خودشان آنقدر اهمیت می دهند که در روستای آرتاشاوان در دامنه های جنوبی کوه آراگاتس یادبودی برای الفبای زبانشان ساخته اند و توریست های زیادی هم از آن دیدن می کنند. در این محل یک مجموعه بزرگ را می بینید که شامل ۳۹ مجسمه سنگی است که هر کدام از آن ها یک حرف از الفبا را به نمایش گذاشته و تورهای زیادی در ارمنستان گردشگران را به دیدن این محل می برند.

پرکاربردترین عبارات ارمنی

اگر هیچ پیش زمینه ای از زبان ارمنی نداشته باشید و یک دفعه به متن های آن نگاهی بیندازید به نظرتان این زبان خیلی پیچیده می آید! اما ناامید نشوید! فقط کافیست کمی تمرین کنید تا بتوانید پرکاربردترین کلمات و عبارت های آن را یاد بگیرید. شاید بگویید چه لزومی دارد که این کلمات را یاد بگیرید اما لحظه ای شک به دلتان راه ندهید چون مردم ارمنستان وقتی یک خارجی را می بینند که تلاش می کند تا به زبان آن ها حرف بزند بسیار خوشحال می شوند. آن ها حتما تشویقتان می کنند و تا آنجایی که می توانند به شما کمک می کنند.

اجازه بدهید خیلی سریع شما را با این کلمه ها آشنا کنیم:

بله : ayo     Այո

نه: voch      Ոչ

متشکرم: shnorhakalutyun        Շնորհակալություն

لطفا:  khndrum em       Խնդրում եմ

متاسفم:  knerek      Կներեք

سلام: barev dzez     Բարեւ Ձեզ

صبح بخیر: bari luys      Բարի լույս

عصر بخیر: bari or      Բարի օր

شب بخیر: bari yereko    Բարի երեկո

خداحافظ: Tstesutyun    Ցտեսություն

حالت چطور است؟ inchpes es       Ինչպես ես

چطوری؟ vonc es      ոնց՞ես

خوبم: yes lav em      Ես լավ եմ

من ارمنی حرف نمی زنم : yes chem khosum hayeren       Ես չեմ խոսում հայերեն

به همین سادگی! همینطور که با دیدن این کلمات حتما متوجه شدید کلمه متشکرم خیلی طولانی است برای همین ارمنی ها زیاد ازش استفاده نمی کنند و در حرف زدن های روزانه شان مثل ما ایرانی ها بیشتر می گویند: مرسی

اصطلاحات ارمنی

زبان ارمنی اصطلاحات رنگارنگی دارد که به سختی به زبان ارمنی ترجمه می شوند و غیرممکن است که بتوان آن ها را به صورت کلمه به کلمه ترجمه کرد. بعضی از این اصطلاحات کمی گنگ و مبهم و بعضی از آن ها هم جالبند. در سفر به ارمنستان ممکن است اصطلاح jan  زیاد را زیاد بشنوید، ارمنی ها هر وقت می خواهند محبت و مهربانی خودشان را به کسی که با او صحبت می کنند نشان دهند از این کلمه استفاده می کنند. این کلمه را به سختی می توان به دیگر زبان ها ترجمه کرد اما معنی نزدیک به آن «عزیزم» است. یکی دیگر از اصطلاحات پرکاربرد tsavt tanem است که آن را «باهات همدردم» ترجمه می کنیم. البته فکر نکنید که باید حتما اتفاق خیلی ناگواری افتاده باشد تا بتوانید از این اصطلاح استفاده کنید چون ارمنی ها حتی در مواقعی که چندان اتفاق مهمی هم رخ نداده از این عبارت برای ابراز همدردی استفاده می کنند.  ارمنی ها برای ابراز تعجب، نا امیدی یا خشم شان با فریاد می گویند « vai» (همان «وای» ما ایرانی ها!). پس از اینکه در ارمنستان کلمات آشنایی مثل «جان» یا «وای» را می شنوید اصلا غافلگیر نشوید. آن ها وقتی می خواهند یک اتفاق خوبی را تبریک بگویند از اصطلاح « achkd luys » استفاده می کنند که کاربردش مثل وقتی است که ما ایرانی به یک نفر می گوییم «چشمت روشن». یادگیری این عبارات و کلمه ها برای کسانی که تا به حال با این زبان آشنایی نداشته اند خیلی جذاب است و می توانید تنها با چند ساعت وقت گذاشتن آن ها را یاد بگیرید.