Home » مهاجرت » درباره اقامت تایلند بیشتر بدانید

درباره اقامت تایلند بیشتر بدانید

آیا اقامت دائم در تایلند امکان‌پذیر است؟

شاید خیلی‌ها به دنبال اقامت دائم در تایلند باشند اما بهتر است این افراد بدانند که در قوانین این کشور پادشاهی به هیچ وجه اجازه‌ای برای اقامت دائم صادر نشده است. چراکه تایلند در اصل کشور مهاجرپذیری نیست. شاید انجام برخی کارها مثل ازدواج یا سرمایه‌گذاری باعث راحت‌تر شدن اقامت شما در تایلند یا کاهش هزینه این کار شود، اما به هیچ وجه نمی‌توان اجازه اقامت دائم در این کشور را به دست آورد و هر سال باید اقامت خود را در آن تمدید کرد. پس بهتر است هنگام خرید بلیط هواپیما تایلند، شما خود را مهیای اقامت موقت کنید.

 

مزیت اقامت موقت در تایلند

اخذ محوز اقامت موقت در تایلند مزایای بسیار زیادی دارد. با استفاده از این مجوز، شما بدون نیاز به تمدید ویزای خود می‌توانید سال‌ها در کشور تایلند اقامت داشته باشید و هیچ دردسری متوجه‌تان نشود. از طرفی دیگر، شما می‌توانید با اخذ اقامت در تایلند، در این کشور خانه بخرید و سندش را به نام خود بزنید. همچنین امکان مالکیت مشترک هم برایتان فراهم خواهد بود. ضمنا، اجازه اشتغال هنگام خرید بلیط هواپیما تایلند هم با استفاده از مجوز اقامت در این کشور بسیار راحت‌تر خواهد بود.

شرایط لازم برای اقامت در تایلند

قبل از هر گونه اقدام برای خرید بلیط هواپیما تایلند و اقامت در این کشور، شما حتما باید شرایط زیر را فراهم آورید. لازم به ذکر است که هر سال معمولا کشور تایلند به ۱۰۰ نفر از یک کشور اجازه اقامت می‌دهد. ضمنا، ثبت نام برای اخذ اقامت در تایلند هم معمولا از ماه اکتبر تا ماه دسامبر انجام می‌شود. شرایط لازم برای این کار عبارتند از:

. شما باید به مدت ۳ سال قبل از درخواست خود، یک ویزای غیرمهاجر تایلندی داشته باشید. البته دارندگان ویزاهای چندبار ورود غیر مهاجر نمی‌توانند برای اقامت در تایلند درخواستی ارائه دهند. در واقع، شما باید به مدت ۳ سال قبل از درخواست، ویزای خود را تمدید کرده باشید.

. هنگام ارائه درخواست، شما باید ویزای غیر مهاجر در دست داشته باشید.

. باید در یکی از این دسته‌بندی‌ها قرار بگیرید: ۱٫ سرمایه‌گذاری. ۲٫ اشتغال یا تجاری. ۳٫ حمایت از خانواده یا اهداف انسان‌دوستانه. ۴٫ کارشناسی یا آکادمیک. ۵٫ سایر دسته‌بندی‌ها به تشخیص اداره مهاجرت تایلند.

بد نیست این را هم بدانید که مدارک لازم برای هر یک از دسته‌بندی‌ها متفاوت بوده و شما هنگام خرید بلیط هواپیما تایلند باید آنها را فراهم نمائید.

 

اقامت در تایلند با اهداف سرمایه‌گذاری

اشخاص متقاضی اقامت در تایلند با اهداف سرمایه‌گذاری حداقل باید ۱۰ میلیون بات سرمایه با خود به این کشور ببرند. این سرمایه‌گذاری که در قالب تاسیس شرکت‌ها و کارخانجات عمومی و خصوصی، خرید ملک یا راه‌اندازی انواع مختلف تجارت‌ها قرار می‌گیرد، حتما باید مورد تائید مقامات دولتی بوده و گزندی به صلح و امنیت ملی در این کشور وارد نکند. لازم به ذکر است که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، آغاز ثبت نام برای این نوع اقامت، هر سال در اواخر ماه سپتامبر انجام می‌شود. ضمنا، اگر اطلاعات ارائه‌شده مغایر بوده و مورد تائید قرار نگیرند، مجوز اقامت شما لغو خواهد بشد.

اقامت در تایلند با هدف اشتغال یا تجارت

تجارتی که متقاضی این نوع اقامت برای خود در نظر گرفته حتما باید در راستای اقتصاد کشور قرار گیرد. همچنین وی باید سرمایه‌ای به میزان حداقل ۱۰ میلیون بات داشته باشد. برای اشتغال در تایلند هم شغل متقاضی باید درآمدی حداقل به میزان ۵۰ هزار بات به بار آورد. در صورت نبود چنین شرایطی، وی باید از اجازه شغلی به مدت ۳ سال، سابقه اشتغال در شرکت فعلی به مدت ۱ سال یا داشتن درآمد سالانه ۸۰ هزار بات به مدت ۲ سال را هنگام ارائه درخواست خود داشته باشد.

اقامت در تایلند با اهداف خانوادگی یا انسان‌دوستانه

شرایط اقامت با اهداف خانوادگی یا انسان‌دوستانه بسیار پیچیده بوده و در قالب یک مطلب کوتاه نمی‌توان آن را گنجاند. اما اگر بخواهیم به طور خلاصه به این موضوع رسیدگی کنیم باید بگوییم که این نوع اقامت را می‌توان با هدف حمایت از همسر یا قرار گرفتن تحت حمایت همسر تایلندی، قرار گرفتن تحت حمایت پدر یا مادر تایلندی یا مقیم تایلند و یا حمایت از فرزند تایلندی یا مقیم تایلند دریافت کرد که هر یک شرایط خاص خود را داشته و هنگام خرید بلیط هواپیما تایلند و اقدام برای اقامت در این کشور باید به آنها توجه کرد.

چند نکته مهم در مورد اقامت کشور تایلند

وقتی درخواست شما برای اقامت در تایلند مورد پذیرش قرار گرفت، یک کتاب آبی رنگ اقامت برایتان صادر خواهد شد. با استفاده از این کتاب می‌توانید محل دقیق اقامت خود را انتخاب و کارت مخصوص این کار را دریافت کنید. یک هفته بعد از پذیرش اقامت هم می‌توانید اقدام به دریافت کتاب خارجی (با رنگ قرمز) کنید. این کتاب در واقع برابر با کارت ملی کشور تایلند است. البته برخی نکات و ریزه‌کاری‌ها هم وجود دارد که شما هنگام خرید بلیط هواپیما تایلند و درخواست اقامت در این کشور با آنها آشنا خواهید شد.

انجام مصاحبه برای درخواست اقامت

برای کسب مجوز اقامت در تایلند، به احتمال زیاد شما باید با افسری در اداره مهاجرت این کشور مصاحبه کنید. سوالاتی که در اینجا معمولا پرسیده می‌شوند در مورد اسناد، سابقه و دین و مذهب شما خواهند بود. افسر مهاجرت پاسخ‌های شما را ثبت کرده و در نهایت از شما می‌خواهد که آنها تائید و امضا کنید. همچنین، احتمالا شما به ۱۰ سوال تستی پاسخ دهید و سپس به مکانی دیگر رفته و در آنجا خود را به زبان تایلندی معرفی کنید. پس بهتر است قبل از خرید بلیط هواپیما تایلند و تدارک برای اقامت در این کشور، زبان آنجا را یاد بگیرید.

مراحل اخذ اقامت تایلند را می‌توان به راحتی و با سرعت بسیار بالایی پشت سر گذاشت به شرطی که شرایط و مدارک لازم برای این کار از قبل به درستی فراهم آمده باشند. در این مطلب ما نگاهی کلی به نحوه اقامت در تایلند داشتیم. مسلما کسی که قصد خرید بلیط هواپیما تایلند و اقامت در این کشور را دارد باید اطلاعات دقیق را از سفارت تایلند به دست آورد. پس در واقع، مطلب فوق را می‌توان راهنمایی کلی برای این کار دانست. حال آنکه قوانین مربوطه هم معمولا در حال تغییر بوده و امکان مغایرت این اطلاعات با قوانین جدیدتر وجود دارد.

دارالترجمه رسمی الیت (۷۲۷) با مدیریت آقای امیر حسین برادر در خدمت شما عزیزان میباشد