Home » گردشگری » راهنمای خرید سیم کارت در ترکیه

راهنمای خرید سیم کارت در ترکیه

خرید سیم کارت ترکیه برای چه افرادی ضرورت دارد؟

خرید سیم کارت ترکیه برای چه افرادی ضرورت دارد؟

اگر شما قصد دارید به شکل کوتاه مدت یا طولانی مدت به کشور ترکیه سفر کنید، بهتر است در هر صورت از خرید سیم کارت ترکی بهره‌مند شوید. در این صورت می‌توانید در این کشور به راحتی با سایر دوستان و اعضای خانواده ارتباط تلفنی یا اینترنتی برقرار کنید. در چنین حالتی خرید سیم کارت ترکیه به مراتب مقرون به صرفه‌تر و اقتصادی‌تر خواهد بود.

به طور کلی اگر شما از جمله افرادی هستید که به شکل مداوم در حال تماس با سایر افراد هستید و یا به شدت به اینترنت نیاز دارید، بهتر است نسبت به خرید سیم کارت ترکی اقدام کنید. همچنین اگر حداقل یک هفته، ده روز یا بیشتر در کشور ترکیه باقی می‌مانید، بهتر است یک سیم کارت ترکی تهیه کنید. خوشبختانه سیم کارت‌های عرضه شده در کشور ترکیه با توجه به مدت زمان اقامت و میزان استفاده شما قابل خریداری هستند. همچنین این سیم‌کارت‌ها با قیمت مناسب و پوشش‌دهی خوب عرضه می‌شوند.

مزایای سیم کارت ترکیه

مزایای سیم کارت ترکیه 

پیش از خرید سیم کارت ترکیه بهتر است ابتدا درباره‌ مزایای بهره‌مندی از این نوع سیم‌ کارت‌ها مطلع شوید:

اکثر  رستوران‌ها و هتل‌ها در کشور ترکیه دارای وای فای قابل اعتمادی هستند. در واقع استفاده از وای فای سفر به ترکیه را بسیار ساده و آسان‌ می‌کند.

با داشتن وای فای می توانید از راهنمایی گوگل مپ برای پیدا کردن آدرس مورد نظر، رستوران مناسب، هتل و … کمک بگیرید.

شما باید بدانید که استفاده از خط اصلی تلفن‌تان در کشور ترکیه با صرف هزینه بالایی همراه است؛ در نتیجه با خرید این سیم کارت می‌توانید تماس‌های مقرون‌به‌صرفه‌ای داشته باشید.

خرید سیم کارت ترکیه نسبت به کشورهای غربی بسیار ارزان است. همین مسئله نیز می‌تواند انگیزه لازم برای خرید سیم کارت ترکی باشد.

بسیاری از افراد در شهرهای بزرگ کشور خود برای پیدا کردن مسیر از اپلیکیشن‌های مسیریاب و… کمک می‌گیرند. این موضوع در کشورهای خارجی از اهمیت به مراتب بالایی برخوردار است. در واقع شما در کشور ترکیه برای پیدا کردن آدرس و مکان‌های مورد نظر نیاز به اینترنت پرسرعت دارید تا بهترین و سریع‌ترین مسیر را به شما نشان دهد.

فرض کنید در شهر بندری استانبول هستید و تمایل دارید یک هتل مناسب رزرو کنید، از مکان‌های تفریحی و دیدنی بازدید کنید و مسیرهای مناسب برای حرکت را شناسایی نمایید. تمام این اقدامات به کمک مسیریاب‌های اینترنتی امکا‌ن‌پذیر است. بنابراین چنین موضوعی ضرورت خرید سیم کارت ترکی را به خوبی روشن می‌سازد.

متاسفانه بیشتر مردم کشور ترکیه به زبان انگلیسی تسلط ندارند و به همین علت ارتباط برقرار کردن با آنها کمی دشوار است. تنها افرادی می‌توانند با مردم ترکیه ارتباط برقرار کنند که مسلط به زبان ترکی استانبول باشند.

با خرید سیم کارت ترکی به‌راحتی می‌توانید با خانواده، دوستان و … تماس تصویری تلفنی بگیرید و از حال آن‌ها با خبر شوید.

اپراتورهای تلفن همراه در ترکیه

به طور کلی ۴ شرکت ارائه‌دهنده  GSM (سامانه جهانی ارتباطات سیار) در کشور ترکیه وجود دارد. اپراتورهای GSM در کشور ترکیه شامل موارد زیر هستند:

– ترک تلکام (Turk Telekom)

– ترکسل (Turkcell)

– ودافون (Vodafone)

– آوا (Avea)

تمام این اپراتورها از پوشش دهی و سرعت مناسبی برخوردار هستند و بسته‌های متنوعی را ارائه می‌دهند.

انواع سیم کارت ترکی

اپراتورهای ترکیه دو نوع سیم کارت دائمی و اعتباری را ارائه می دهند؛ مسافران و گردشگران می توانند از سیم کارت های اعتباری که قیمت مناسب تری دارند، استفاده نمایند؛ سیم کارت های دائمی مخصوص شهروندان ترکیه می باشد.

سیم کارت  pay-as-you-go

سیم کارت pay-as-you-go یک مدل سیم کارت برای گردشگران است. این نوع سیم کارت با دقایق مصرفی عرضه می گردد. در واقع شما دقیقه‌های مصرفی این سیم کارت را خریداری می‌کنید و در صورت لزوم آن را شارژ می‌کنید. این سیم کارت در مدت زمان کوتاهی پاسخگوی نیاز شما در کشور ترکیه خواهد بود.

استفاده از سیم کارت pay-as-you-go زمانی مناسب است که قصد سفر کوتاه به ترکیه را داشته باشید. در واقع خرید سیم کارت ترکی Pay-as-you-go گزینه مناسبی برای سفر است. از این سیم کارت بیشتر برای تماس‌های اضطراری استفاده می‌شود.

اگر شما هر روز از سیم کارت خود برای مکالمه و تماس تلفنی استفاده می‌کنید، باید هزینه زیادی پرداخت نمایید. ضمن اینکه امکان اتصال به اینترنت برای این نوع سیم‌کارت‌ها وجود ندارد و آن‌ها فقط می‌توانند پاسخگوی نیاز تماس شما باشند.

سیم کارت prepaid

سیم کارت prepaid برای افرادی مناسب است که قصد دارند مدت زمان کوتاه یا نسبتاً طولانی در کشور ترکیه بمانند. همچنین تمایل به استفاده از اینترنت دارند و به شکل مداوم از تماس تلفنی استفاده می‌کنند. این سیم کارت‌ها معایبی نیز به همراه دارند. به عنوان مثال گزینه مناسبی برای افرادی که تماس تلفنی کمی دارند، نیستند. همچنین در صورتی که بیش از حد از آن‌ها استفاده کنید، مشمول پرداخت هزینه‌های بسیاری خواهید شد.

شرایط خرید سیم کارت ترکیه

شرایط خرید سیم کارت ترکیه

– پیش از خرید سیم کارت ترکی باید از باز بودن قفل تلفن خود مطمئن شوید. در واقع شما باید بدانید تلفن همراه شما قابلیت کار با سیم کارت‌های هر شرکت مخابراتی را دارد. این موضوع را با ارائه‌دهنده GSM خود مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهید.

– توجه داشته باشید که تمامی سیم‌کارت‌های خارجی بعد از گذشت ۱۲۰ روز از فعال‌سازی دیگر کار نمی‌کنند. برای فعال‌سازی سیم کارت باید مجدداً هزینه ثبت‌نام را پرداخت کنید. در این صورت می‌توانید به استفاده از سیم کارت ادامه دهید.

– توجه داشته باشید که برای خرید سیم کارت‌های دائمی در ترکیه همناطور که عنوان کردیم، باید اقامت دائم داشته باشید یا شهروند ترکیه باشید.

– گردشگرانی که به کشور ترکیه سفر می‌کنند، می‌توانند از سیم کارت‌اعتباری این کشور بهره‌مند شوند.

– اگر مدت زمان اقامت شما در ترکیه بیشتر از ۳۰ روز است، باید گوشی خود را رجیستر کرده و سیم کارت را ثبت نمایید. این کار برای پرداخت مالیات سیم کارت ضرورت دارد.

مدارک خرید سیم کارت ترکیه

– پاسپورت: برای خرید سیم کارت ترکیه باید گذرنامه خود را به اپراتورهای سیم کارت ارائه نمایید.

– پر کردن فرم: این فرم برای جمع‌آوری اطلاعات شما در حین خرید سیم کارت صادر شده و باید پر شود.

برای خرید سیم کارت ترکیه باید به اپراتورها و نمایندگان فروش سیم کارت ترکی مراجعه کنید. در گام بعدی باید پاسپورت خود را به نمایندگان فروش سیم کارت ارائه نمایید. در ادامه نیز باید فرم درخواست سیم کارت ترکیه را پر کرده و تحویل دهید.

چه‌طور سیم کارت را فعال کنیم؟

چه‌طور سیم کارت را فعال کنیم؟

برای فعال‌سازی سیم کارت ودافون کد ۱۹۰۷ را شماره‌گیری نمایید. در ادامه گزینه ۱ را برای خدمات تلفن همراه انتخاب کنید. گزینه ۳ را برای فعال‌سازی سیم کارت انتخاب و آن‌گاه شماره سیم کارت خود را وارد کنید.

برای فعال‌سازی سیم کارت ترکسل باید با ورود به سیستم گذرواژه خود از طریق “حساب من” به Turkcell دسترسی پیدا کنید. فعال‌سازی رومینگ از طریق تماس با ۰۰۹۰۵۳۲۷۵۷۰۵۳۲ از خارج از کشور انجام می‌گیرد.

سیم‌کارت‌های pay-as-you-go برای فعال شدن نیاز به ۲ یا ۳ روز زمان دارند. زمانی که سیم کارت را شارژ کردید، به مدت ۱۸۰ روز می‌توانید از آن بهره‌مند شوید. اگر بعد از ۱۸۰ روز پرداخت هزینه سیم کارت را انجام ندهید، در این صورت سیم کارت به شکل نیمه فعال در می‌آید. در واقع امکان دریافت تماس با سیم کارت وجود دارد اما نمی‌توانید تماس تلفنی برقرار نمایید.

جلوگیری از غیرفعال شدن سیم کارت ترکی

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که به شکل مداوم به ترکیه سفر می‌کنید و بعد از ۶ ماه به ترکیه بر‌می‌گردید، می‌توانید از سیم کارت اعتباری یا همان موقت خود بهره‌مند شوید. اگر سفر دوم شما بیش از ۶ ماه طول بکشد، در این حالت باید یکی از این دو اقدام را انجام دهید:

۱- سیم کارت را به شخص مورد اعتماد تحویل دهید تا با آن کار کند و از غیرفعال شدن آن جلوگیری نماید.

۲- روش دوم برای جلوگیری از غیر فعال کردن سیم کارت این است که رومینگ سیم کارت در ایران را فعال نمایید. در این حالت اگر گاهی اوقات این سیم کارت را مورد استفاده قرار دهید، از غیر فعال شدن سیم کارت ممانعت می‌کنید.

سیم‌کارت‌ ترکیه چقدر اعتبار دارند؟

سیم‌کارت‌ ترکیه چقدر اعتبار دارند؟

توجه داشته باشید که سیم‌کارت‌ها با خروج از ترکیه باطل می‌شوند. در واقع سیم کارت ترکیه فقط در کشور ترکیه اعتبار دارد. این سیم کارت‌ها ۱۲۰ روز یا ۳ ماه اعتبار دارند. اگر سیم کارت‌ها بعد از این مدت شارژ نشوند، باطل می‌گردند.

قیمت سیم کارت در ترکیه

همانطور که می‌دانید اپراتورهای مختلفی سیم کارت ترکی را ارائه می‌کنند که نرخ‌های متفاوتی دارند. در ادامه به هر کدام از این اپراتورها اشاره خواهیم کرد:

اپراتور ترکسل

اپراتور ترکسل

ترکسل به ‌عنوان بهترین اپراتور سیم کارت ترکیه معرفی می‌شود. این اپراتور از پوشش‌دهی مناسبی برای اینترنت پرسرعت و شبکه برخوردار است. در واقع این اپراتور بزرگ‌ترین اپراتور سیم کارت ترکیه است. تعرفه قیمتی این سیم کارت از ۵۰ لیر شروع شده و با توجه به میزان اعتبار بسته متفاوت خواهد بود و  تا ۱۵۰ لیر ادامه پیدا می‌کند. این بسته‌ها با اینترنت  ۲G، ۳G و ۴G/LTE کار می‌کنند.

برای سنجش اعتبار آن‌ها باید کد *۱۲۳# را شماره‌گیری کنید. در این نوع سیم کارت‌ها، نرخ استاندارد در نظر گرفته شده برای هر ۱۰۰ کیلوبایت برابر با یک لیر است. برای خرید بسته اینترنتی یا شارژ نیز باید ۲۲۲۲ را شماره‌گیری نمایید و در ادامه کلمه EVET به معنای تایید را بفرستید. این کار برای ثبت درخواست انجام می‌شود.

اپراتور ودافون

اپراتور ودافون

سیم کارت ودافون دومین اپراتور مهم برای خرید سیم کارت ترکیه است. این شرکت به عنوان رقیب شرکت ترکسل مطرح می‌شود. پوشش‌دهی آن در کل نسبتاً مناسب است اما در برخی از مناطق نیز دچار اختلال می‌شود. اینترنت آن از نوع ۲G، ۳G و ۴G/LTE است و شما برای خرید سیم کارت‌های از پیش تهیه شده نیاز به مراجعه به فروشگاه‌های رسمی دارید. این سیم‌کارت‌ها با پرداخت ۷۰ لیر خریداری شده و حدود ۵۰ لیر نیز اعتبار دارند. سیم کارت‌های Prepaid برای گردشگران ۱۲۰ روز فعال بوده و افراد محلی ترکیه نمی‌توانند از آن بهره‌مند شوند. سیم کارت‌های از پیش آماده شده بسیار گران هستند. این سیم کارت‌ها قابلیت اتصال به شبکه را دارند.

برای افزایش اعتبار سیم کارت Prepaid باید ۷۵۰۰ را شماره‌گیری کرده و آن‌گاه شماره ۱۲ رقمی را وارد نمایید. در ادامه کلید # را فشار داده، عدد ۵ رقمی را وارد کرده و مجدداً کلید # را بزنید. برای اطلاع از اعتبار خود باید کلمه SORGU را به ۳۶۳۶ بفرستید و همچنین برای خرید بسته نیز باید ۳۶۳۶ را شماره‌گیری کنید. در این سیم‌کارت، هزینه هر ۱۰ کیلوبایت اینترنتی نیز برابر با ۰٫۱۲ لیر است.

اپراتور ترک‌تلکام

اپراتور ترک‌تلکام

اپراتور سوم که به عنوان کوچکترین اپراتور ترکیه معرفی می‌شود، Turk Telecom نام دارد. چنین اپراتوری نیز ارائه‌دهنده اینترنت ۲G، ۳Gو ۴G/LTE بوده و پوشش سراسری خوبی به همراه دارد. نرخ قیمت برای خرید این سیم‌کارت‌ها از ۵۰ لیر شروع شده و اعتبار این سیم‌کارت‌ها برابر با ۲۰ لیر است. طبیعی است که هر چه حجم و اعتبار اینترنت افزایش پیدا کند، به همان نسبت به قیمت خرید سیم کارت ترکیه افزوده می‌شود. برای فعال سازی بسته باید ۵۵۵۵ را شماره‌گیری نمایید. برای فعال‌سازی سیم کارت باید به ۵۵۵۵ پیامک بزنید. بعد از اینکه از ۲۴۳۸ پیامک دریافت کردید، کلمه EVET را به ۵۵۵۵ بفرستید. در این سیم کارت، هزینه هر ۱۰ کیلوبایت برابر با ۰٫۲ لیر است.

اپراتور آوا

آوا از سال ۲۰۰۴ به عنوان یک اپراتور مشغول فعالیت بوده و در میان ایرانیان چندان شهرتی ندارد. ابتدا با شرکت ترک تلکام همکاری داشته اما در حال حاضر با ودافون همکاری دارد.

قیمت مکالمه و بسته‌های اینترنت

برای خرید بسته‌های اینترنت و مشاهده تعرفه‌ها می‌توانید به سایت اصلی اپراتورها مانند turkcell.com.tr  و vodafone.com.tr مراجعه کنید.

سیم کارت ودافون با ۲۰ گیگابایت اینترنت، ۷۵۰ دقیقه مکالمه و ۲۵۰ پیامک عرضه می‌شود. هزینه این سیم کارت برابر با ۳۵ دلار یا ۲۰۰ لیر بوده و ۳۰ روز اعتبار دارد. این نوع سیم کارت فقط در کشور ترکیه قابل استفاده است.

وب سایت ودافون در حال حاضر ادعا کرده که یکی از سیم کارت‌های خود را با قیمت ۷ دلار یا ۴۰ لیر عرضه می‌کند. این سیم‌کارت‌ها با ۷۵۰ دقیقه مکالمه، ۱۰۰۰ پیامک، ۲۰ گیگابایت اینترنت و اعتبار ۲۸ روزه ارائه می‌شود.

ترکسل سیم کارت‌های اعتباری بسیاری به مشتریان ارائه می‌کند. سیم کارت ۱۰ گیگابایت اینترنت و ۷۵۰ دقیقه مکالمه با قیمت ۲۶ دلار یا ۱۵۰ لیر و همچنین ۷۵۰ دقیقه مکالمه و ۲۵ گیگابایت اینترنت با قیمت ۲۰۰ لیر یا ۳۵ دلار از جمله سیم‌کارت‌های ترکسل است.

سیم‌کارت‌های ترکتلکام گزینه مقرون ‌به ‌صرفه‌ای برای مشتریان است. ضمن اینکه این نوع سیم‌کارت‌ها با تنوع بیشتری برای گردشگران عرضه می‌شوند.

– ۲۰۰ دقیقه مکالمه، ۲۰ گیگابایت اینترنت، ۱۰۰۰ پیام کوتاه با ۲۶ دلار یا ۲۰۰ لیر و اعتبار ۳۰ روز

– ۶  گیگابایت اینترنت با قیمت ۷ دلار یا ۳۹ لیر

– ۱۰ گیگابایت با قیمت ۹ دلار یا ۴۹ لیر

سرعت اینترنت سیم کارت ترکیه

سرعت اینترنت در ترکیه با توجه به رده‌بندی جهانی حدود ۳۰ مگابایت است. همچنین این کشور از پوشش‌دهی نسبتاً خوبی در زمینه ارائه اینترنت برخوردار است. از این رو اینترنت می‌تواند در مکان‌های مختلف راهگشا باشد.

اتصال اینترنت در کشور ترکیه ۴G است. البته قرار شده از نیمه دوم سال ۲۰۲۱ سرعت اینترنت به ۵G برسد.

از کجا سیم کارت بخریم؟

برای خرید سیم کارت ترکیه می‌توانید از طریق روش های زیر اقدام نمایید:

– فروشگاه‌های رسمی اپراتورهای GSM اقدام کنید. فروشگاه‌های رسمی در سراسر شهر و در ایستگاه‌های اصلی حمل و نقل فرودگاه‌های استانبول واقع شده‌اند. فروشندگان خرید سیم کارت ترکیه قطعاً می‌توانند به خوبی انگلیسی صحبت کنند.

توجه داشته باشید که نرخ بسته‌های ارائه شده در فرودگاه ممکن است بیشتر از نرخ‌های محلی استاندارد در مرکز شهر باشد.

برای خرید سیم کارت ترکی بهتر است از طریق فروشگاه‌ سطح شهرهای ترکیه اقدام کنید. چون این نوع فروشگاه‌ها، سیم کارت‌های خود را با قیمت ارزا‌ن‌تری نسبت به فرودگاه ارائه می‌کنند.

– دفاتر پستی از دیگر مراکز ارائه‌دهنده معتبر برای خرید سیم کارت هستند.

– همچنین شما می‌توانید برای خرید سیم کارت ترکیه به شکل آنلاین اقدام کنید. در چنین حالتی از طریق سایت و پرداخت با کارت بانکی اقدام به خرید سیم کارت ترکیه می‌کنید و سیم کارت خریداری شده را در کشور ترکیه تحویل می‌گیرد.

خرید سیم کارت دائمی

اگر  قصد دارید مدت زمان طولانی‌تری در کشور ترکیه بمانید، بهتر است از سیم‌کارت استاندارد بهره‌مند شوید. برای گرفتن این سیم کارت‌ها نیاز به مجوز اقامت دائم دارید. اگر خرید سیم کارت ترکیه را انجام دهید و اجازه اقامت خود را ثبت نمایید، در این صورت تا زمانی که سیم کارت را فعال نگه دارید می‌توانید به شکل نامحدود از آن استفاده کنید. به طور کلی هر سیم کارتی که به مدت شش ماه استفاده نشود، به شکل اتومات قطع می‌گردد.

گردشگران و بازدیدکنندگان تجاری که به شکل کوتاه مدت به کشور ترکیه سفر می‌کنند، در صورتی که سیم کارت ترکیبی خریداری کنند نیازی به ثبت تلفن‌های همراه خود ندارد. اگر قصد دارید بیش از ۹۰ روز در ترکیه بمانید، باید تلفن همراه خود را برای استفاده در شبکه ترکیه ثبت کنید.

برای ثبت تلفن همراه در شبکه ترکیه نیاز به پرداخت ۱۵۰۰ لیر یا ۲۱۵ دلار دارید. این ثبت نام را شما باید ۹۰ روز بعد از ورود به کشور ترکیه انجام دهید. برای این ثبت، ابتدا با شماره گیری *۰۶# از شماره IMEI تلفن هوشمند خود مطلع شوید. پس از دریافت شماره IMEI، برای ثبت نام و پرداخت هزینه لازم به نزدیکترین اداره مالیات (Vergi Ofisi) مراجعه کنید. اداره مالیات برای شما یک گواهی ثبت تلفن همراه صادر می‌کند تا برای تکمیل مراحل ثبت نام به یکی از فروشگاه‌های ارائه دهنده تلفن همراه خود مراجعه نمایید.

سخن پایانی

بسیاری از افرادی که برای گردش یا انجام کار به کشور ترکیه سفر می‌کنند، نیاز به خرید سیم کارت دارند. در حال حاضر در کشور ترکیه اپراتورهای مختلفی با قیمت مناسب اقدام به عرضه بسته‌های مختلف مکالمه و اینترنت می‌کنند. بنابراین هر فردی با توجه به مدت اقامت و میزان نیاز به تماس تلفنی و اینترنت می‌تواند از این نوع سیم‌کارت‌ها بهره‌مند شود. قطعاً خرید سیم کارت ترکیه می‌تواند سفر راحت‌تر و آسان‌تری را برای گردشگران فراهم نماید.