Home » اخبار » راهنمای دریافت ارز مسافرتی سال ۱۴۰۲

راهنمای دریافت ارز مسافرتی سال ۱۴۰۲

ارز مسافرتی چیست و به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

ارز مسافرتی مبلغ کمک هزینه سفر است که به هر نفر در سال فقط یک بار تعلق می‌گیرد. از آنجا که مبلغ آن کمتر از قیمت بازار است، افراد زیادی تمایل به دریافت آن دارند، از این رو معمولا بانک‌ها و صرافی‌های دولتی که ارز دولتی مسافرتی ارائه می‌دهند، بسیار شلوغ می‌شوند. بنابراین اگر قصد دریافت ارز مسافرتی با مراجعه به بانک را دارید، این موضوع را مد نظر قرار دهید.

با توجه به اینکه تعرفه ارز مسافرتی هر سال توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی اعلام می‌شود و معمولا به دلیل نوسانات ارز، دچار تغییر می‌شود، امسال هم مبلغ ارز مسافرتی ۱۴۰۲ اعلام شده که در ادامه شرح داده خواهد شد و شرایط و قوانین ارز مسافرتی معرفی می‌شود.

ثبت نام ارز مسافرتی بانک ملی یکی از راه های دریافت ارز مسافرتی دولتی از بانک است. برای این کار باید وارد سامانه برخط my.ice.ir شوید. در این سامانه می‌توانید میزان و نوع ارز مورد نظر خود را وارد کرده و نزدیک ترین شعبه صرافی برای دریافت ارز خود را وارد کنید. بعد از تکمیل این مراحل، یک پیامک در خصوص تایید و یا عدم تایید شعبه مربوطه برای درخواست شما ارسال می‌شود که جزئیات دقیق تاریخ و محل دریافت ارز دولتی را دارد.

روش دریافت ارز مسافرتی سال ۱۴۰۲

مقدار ارز مسافرتی در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

ارز مسافرتی چقدر است؟ بر اساس تغییرات اعمال شده، سقف ارز مسافرتی در سال ۱۴۰۲ برای کشورهای با ویزا به صورت هوایی ۵۰۰ یورو است و برای کشورهای بدون ویزا چه به صورت هوایی، زمینی، ریلی و دریایی معادل ۳۰۰ یورو است. بنابراین اگر بلیط هواپیما به یک مقصد خارجی بخرید، می‌توانید با توجه به مقصد ارز مسافرتی دریافت کنید.

میزان ارز مسافرتی اعلام شده توسط بانک مرکزی به یورو است، اما هنگام تحویل ارز می‌توانید معادل آن را به دلار یا پوند هم دریافت کنید. در ادامه این مقاله درباره شرایط جدید دریافت ارز مسافرتی در فرودگاه امام و یا صرافی ها بیشتر بدانید.

دریافت ارز مسافرتی برای ترکیه

ترکیه به ویژه شهرهای استانبول و آنتالیا از محبوب ترین مقاصد گردشگری در میان ایرانیان به شمار می‌رود. در حال حاضر دریافت ارز مسافرتی برای ترکیه با توجه به عدم نیاز به ویزا ۳۰۰ یورو است.

دریافت ارز مسافرتی برای عراق

اگر برای شما سوال است که چگونه ارز دولتی بخریم؟ یکی از راه های خرید ارز مسافرتی، دریافت ارز برای سفرهای زیارتی است. از آنجایی که مسافران و زائران زیادی در طول سال به شهرهای زیارتی نجف و کربلا سفر می‌کنند، دریافت ارز مسافرتی برای عراق امکانپذیر است. برای دریافت این ارز مسافرتی افراد باید در سامانه سماح(samah.haj.ir) ثبت نام کنند.

شرایط جدید دریافت ارز مسافرتی ۱۴۰۲

قوانین جدید نحوه دریافت ارز مسافرتی در سال ۱۴۰۲ چگونه است؟ بانک مرکزی پنج بانک را برای فروش ارز مسافرتی اعلام کرده است که شامل بانک ملی، بانک تجارت، بانک سامان، بانک ملت و بانک پارسیان می‌شوند. لازم به ذکر است برای دریافت ارز مسافرتی از این بانک‌ها، باید به شعب ارزی آنها مراجعه کنید.

نحوه خرید ارز مسافرتی در سال ۱۴۰۲ از بانک‌ها به این‌گونه است که یک هفته پیش از پرواز باید با همراه داشتن مدارک به شعب ارزی بانک‌های نامبرده شده مراجعه کنید. مراجعه به بانک‌ها و پرداخت هزینه برای دریافت حواله ارز، باید بین ساعات ۹ صبح تا ۱۲:۳۰ باشد، زیرا قیمت اعلامی بانک مرکزی برای دریافت ارز مسافرتی تا این ساعت اعتبار دارد.

با ارائه حواله ارز در شعب بانک فرودگاه و بعد از عبور از گیت مسافران، ارز مسافراتی به شما تحویل داده می‌شود. دلیل زمان تحویل آن هم این است که دست دلالان ارز کوتاه شود و تضمینی برای سفر قطعی شما باشد.

  • برای دریافت حواله ارزی از بانک سامان، حداقل ۱۰ روز قبل از پرواز اقدام کنید.
  • برای دریافت حواله ارزی از بانک ملی، حداقل ۴ روز قبل از پرواز اقدام کنید.
  • دریافت حواله ارزی از شعب بانک تجارت، معمولا در همان روز انجام می‌شود.
راهنمای دریافت ارز مسافرتی سال ۱۴۰۲

مدارک لازم جهت دریافت ارز مسافرتی چیست؟

مدارک لازم جهت دریافت ارز مسافرتی عبارتند از:

  • اصل پاسپورت به همراه کپی از آن
  • اصل ویزا (در مورد کشورهایی همانند ترکیه که نیازی به ویزا ندارند، این مدرک نیز لازم نیست)
  • اصل کارت ملی و کپی از آن
  • اصل و کپی بلیط هواپیما با مهر آژانس هواپیمایی (در صورت اینترنتی بودن کد رهگیری و اطلاعات شرکت صادرکننده بلیط، تاریخ و زمان خرید باید روی آن قید شده باشد)
  • تکمیل فرم درخواست ارز در بانک یا به صورت الکترونیکی
  • مبلغ ریالی معادل قیمت دلار مبادلاتی در آن روز (هزینه کارمزد بانک را نیز باید در نظر بگیرید)
  • اصل رسید واریز مبلغ عوارض خروج از کشور
  • شماره موبایل و حساب بانکی معتبر

نحوه تهیه ارز مسافرتی با سامانه اینترنتی

اسفند ۱۴۰۰ سامانه برخط ارز مسافرتی با همکاری بانک مرکزی با بازار ارزی راه‌اندازی شده است. این سامانه بدین منظور راه‌اندازی شده تا متقاضیان دریافت ارز مسافرتی از صرف زمان طولانی در صف‌های بانک و صرافی‌ها بی‌نیاز شوند. بنابراین برای اطلاع از شرایط جدید دریافت ارز مسافراتی، لازم است با این سامانه آشنا شوید.

نحوه دریافت ارز مسافرتی از صرافی ها

نحوه دریافت ارز مسافرتی از صرافی ها در سال ۱۴۰۲ در این سامانه اینگونه است که ابتدا متقاضیان، مستندات و مدارک لازم را در سامانه بارگذاری می‌کنند. پس از احراز صلاحیت بر اساس قوانین بانک مرکزی، لیستی از صرافی‌های نزدیک نمایش داده می‌شود و با انتخاب صرافی موردنظر توسط متقاضی، بررسی مدارک و احراز هویت شخص متقاضی توسط آن صرافی انجام می‌شود، سپس پیامکی حاوی زمان مراجعه به صرافی برای متقاضی ارسال می‌شود. بدین صورت، بدون معطلی و منتظر ماندن در صف، ارز خود را دریافت خواهید کرد.

نحوه دریافت ارز مسافرتی در فرودگاه

همانطور که پیش از این گفتیم برای گرفتن ارز مسافرتی در فرودگاه امام با مراجعه به بانک و پرداخت هزینه ارز، حواله ارزی را دریافت خواهید کرد. با ارائه حوال ارزی بانک به فرودگاه، پس از عبور از گیت می‌توانید ارز خود را دریافت کنید. با مراجعه به وبسایت my.ice.ir یا دانلود اپلیکیشن سامانه از طریق وبسایت ice.ir می‌توانید از سامانه آنلاین خرید ارز مسافرتی استفاده کنید.

نکات دریافت ارز مسافرتی ۱۴۰۲

  • پروسه اخذ ارز مسافرتی از ۷ روز مانده به تاریخ پرواز تا روز پرواز قابل انجام است.
  • انجام عملیات هروز از ساعت ۹ صبح  لغایت ۱۲:۳۰ (پنجشنبه ۱۱:۳۰) صورت می‌گیرد.
  • اگر پاسپورت شما به‌تازگی عوض شده یا المثنی گرفته‌اید، باید گذرنامه‌ خود را برای بررسی به متصدی بانک ارائه کنید.
  • به افراد زیر ۱۲ سال ارز تعلق نمی‌گیرد.
  • حضور صاحب پاسپورت هنگام دریافت ارز الزامی است.
  • به افراد مقیم خارج از کشور ارز دولتی تعلق نمی‌گیرد.
  • به افراد با گذرنامه‌های خدمات و سیاسی نیز ارز مسافرتی تعلق نمی‌گیرد.
  • اگر ارز مسافرتی برای سفر زیارتی خریداری می‌کنید، باید نام شما در پرتال سازمان حج و زیارت ثبت شده باشد.

ترتیبات تامین و پرداخت ارز مسافرتی

ترتیبات تامین و پرداخت ارز مسافرتی به شرح زیر است:

۱) تامین و پرداخت ارز مسافرتی (به صورت اسکناس) یک بار در سال امکان‌پذیر خواهد بود.

۲) براساس گزارش بانک مرکزی، تامین و پرداخت ارز مسافرتی (به صورت اسکناس) برای مسافران هوایی به مقصد کشورهای ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، استونی، لتونی، لیتوانی، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان، اوکراین، ازبکستان، ترکیه، افغانستان، بحرین، قطر، کویت، پاکستان، عمان، امارات متحده عربی و قبرس امکان‌پذیر خواهد بود.

۳) تامین و پرداخت ارز مسافرتی به مسافران با سن قانونی کمتر از ۱۲ سال امکان‌پذیر نیست.

۴) مدارک‌ مورد نیاز هنگام ارائه درخواست خرید ارز به بانک، گذرنامه‌ معتبر جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌، بلیط‌ مسافرت هوایی اعم از یکسره‌ یا دو سره‌ (کاغذی و یا الکترونیکی‌)، ویزای کشور مقصد (در مورد کشورهایی که نیاز به ویزا دارند) را شامل می‌شود.

۵) تامین و پرداخت ارز مسافرتی به ایرانیان مقیم خارج از کشور مجاز نیست؛ در رابطه با مصادیق ایرانیان مقیم خارج از کشور، بانک‌ها می‌توانند، مراتب را از وزارت امور خارجه استعلام کنند.

۷) در صورت امکان استفاده از سایر ابزارهای پرداخت (مثل کارت و حواله)، مجاز و مورد تاکید بانک مرکزی است.

چه مقدار ارز مسافرتی می توان از کشور خارج کرد؟

در سفرهای خارجی، هر مسافر تا مبلغ خاصی می‌تواند ارز به همراه خود داشته باشد و برای جابه‌جایی بیش از این مقدار اسکناس، قبل از خروج باید هماهنگی‌های لازم را با گمرک انجام دهد.

سقف مجاز ورود و خروج ارز مسافرتی

بر اساس مصوبه بانک مرکزی، سقف مجاز خروج ارز از کشور در مرزهای هوایی ۵ هزار یورو و در مرزهای زمینی، ریلی و دریایی، ۲ هزار یورو است. در صورتی که مسافران بخواهند اوراق بهادار از کشور خارج کنند، اوراق بهادارشان باید از ارزشی معادل ۵ هزار یا ۲ هزار یورو مصوب بانک مرکزی برخوردار باشد. همچنین، مقدار ارز مجاز برای ورود در کشوردر سال ۱۴۰۲، ۱۰ هزار یورو یا معادل ارزی و اوراقی آن است.

در رابطه با سقف مجاز ورود و خروج ارز، بد نیست که نکات زیر را هم به یاد داشته باشید:

  • ترکیه هیچ محدودیتی در قبال مقدار ارز ورودی ندارد.
  • سقف ورود ارز به کشورهای اروپایی ۱۰ هزار یورو است و برای مبالغ بالاتر باید مجوز دریافت شو.
  • حداکثر مقدار مجاز ورود ارز به کشور امارات ۶۰ هزار درهم است و برای مبالغ بالاتر، مسافر باید هماهنگی‌های لازم را با گمرک انجام دهد.

شرایط دریافت ارز دانشجویی چیست؟

شرایط دریافت ارز مسافرتی برای دانشجویان متفاوت است. اگر در یکی از مقاطع تحصیلی در یکی از دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم و یا بهداشت تحصیل می‌کنید، می‌توانید برای دریافت ارز مسافرتی اقدام کنید. برای دریافت ارز دانشجویی باید مدارک مرتبط را به همراه داشته و در سامانه برخط nesha.msrt.gov.ir ثبت نام کنید. یکی از شرایط مهم برای دریافت این ارز داشتن نمره قبولی در یکی از آزمون های زبان مورد تایید وزارت علوم است. باقی شرایط را می‌توانید در سامانه مشاهده کنید و فرم های مربوطه را دریافت کنید.