Home » اخبار » شرایط لازم برای تمدید ویزای شینگن در اروپا

شرایط لازم برای تمدید ویزای شینگن در اروپا

تفاوتی نمی‌کند با ویزای توریستی برای گشت‌وگذار به اروپا رفته باشید و اکنون بخواهید به کشورهای بیشتری سر بزنید، با ویزای کاری وارد حوزه شینگن شده باشید و در زمان اقامت نیاز به بررسی بیشتر شرایط یا شرکت در جلسات کاری داشته باشید و یا با ویزای نوع D شینگن وارد اروپا شده باشید تا مراحل درمانی خود را در یکی از کشورهای اروپایی پیگیری کنید، درصورتی‌که لازم باشد پس از پایان اعتبار ویزای شینگن خود در اروپا بمانید، باید از طریق قانونی و ارائه درخواست رسمی برای تمدید ویزای شینگن اقدام کنید. درواقع اگر پس از پایان اعتبار ویزا در هر یک از کشورهای حوزه شینگن بمایند، مرتکب اقدامی غیرقانونی شده‌اید و باید در انتظار جریمه، اخراج از اروپا و تبعات دیگر باشید. اما مواردی که قانون برای تمدید ویزای شینگن پیش‌بینی کرده به شرح زیر است:

۱- ورود دیرتر از موعد

قانون‌گذار تنها برای ویزاهای کوتاه مدت یک‌بار ورود (Short-Stay Single Entry Visa) درصورتی‌که مسافر دیرتر از زمان صدور ویزا وارد حوزه شینگن شده باشد و دلایل متقنی برای ماندن در اتحادیه اروپا ارائه نماید، تمدید ویزای شینگن را مجاز دانسته است. برای مثال اگر تاریخ مجاز ورود شما به اروپا با ویزای کوتاه مدت یک‌بار ورود ۲ فروردین باشد اما شما ۱۶ فروردین وارد اروپا شده باشید، می‌توانید تقاضای ۲ هفته تمدید ویزای شینگن کنید و شانس موفقیتتان هم بسیار بالاست.

۲- دلایل بشردوستانه

بر اساس قوانین ویزای شینگن می‌توان بنا بر دلایل بشردوستانه در زمان اقامت در اروپا برای تمدید ویزای شینگن درخواست داد. این موارد می‌توانند نیاز به تداوم مراحل درمانی، شرکت در مراسم تشییع ناگهانی یکی از اعضا خانواده و یا حمایت و همراهی با فردی نزدیک به شما که در شرایط مشابه با موارد بالا قرار دارد را شامل شود.

۳- موارد فورس ماژور (Force Majeure)

اگر پیش از پایان مدت اعتبار ویزا و یا تعداد روزهای مجاز اقامت در اروپا، مواردی غیرمترقبه در کشور مبدأ همچون وقوع جنگ و یا تظاهرات و ناآرامی‌های سراسری اتفاق بیافتد، فرد می‌تواند برای تمدید ویزای شینگن خود درخواست دهد. حوادث دیگری که زیرمجموعه موارد فورس ماژور قرار می‌گیرند شرایط بسیار وخیم آب و هوایی، توقف پروازها به کشور مبدأ به دلیل زلزله‌های مستمر و … هستند. در این شرایط فرد می‌توان در زمان اقامت در اروپا برای تمدید ویزای شینگن درخواست دهد و ویزای کوتاه مدت وی برای چند هفته تمدید خواهد شد. اگر پس از طی شدن این هفته بازهم شرایط ادامه داشته باشد این امکان وجود دارد که بار دیگر برای تمدید ویزای کوتاه مدت درخواست داد.

۴- دلایل شخصی قوی

در مواردی که کار ناتمامی در اروپا دارید و یا برنامه جلسات کاری و بیزنسی شما طولانی شده باشد، مراسم ازدواج خود و یا یکی از بستگان نزدیکتان در پیش باشد و مواردی این‌چنینی نیز می‌توانید برای تمدید ویزای شینگن اقدام کنید. البته شانس پذیرش درخواست در این موارد نسبت به موارد بالا کمتر است و درنهایت مسئولان مهاجرت کشوری در اروپا که در آن درخواست می‌دهید باید در خصوص اقامت شما تصمیم‌گیری کنند.