Home » مهاجرت » شرایط ویزای تحصیلی کانادا برای ایرانیان

شرایط ویزای تحصیلی کانادا برای ایرانیان

برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا باید شرایط مورد نیاز را داشته باشید و مدارک خاصی را آماده نمایید. تحصیل در کانادا نیاز به داشتن پذیرش تحصیلی از یکی از دانشگاه های کاناداست تا با استفاده از آن بتوان به همراه مدارک دیگر برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا اقدام نمود. مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی کانادا را در این بخش بررسی خواهیم نمود.

  • مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا
    • نامه پذیرش قطعی دانشگاه
    • پاسپورت معتبر
    • عکس پاسپورتی
    • مدارک هویتی
    • نامه تمکن بانکی
    • گواهی عدم سوءپیشینه
    • بیمه مسافرتی
    • در برخی از رشته ها داشتن معاینه پزشکی
  • مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش از دانشگاه های کانادا
    • درخواست جهت تحصیل در دانشگاه
    • پاسپورت معتبر
    • آخرین مدرک تحصیلی (برای مقطع لیسانس دیپلم ۱۲ ساله و برای فوق لیسانس مدرک لیسانس)
    • ریز نمرات سه سال آخر تحصیل
    • مدارک هویتی
    • عکس پاسپورتی
    • برگه واریز شهریه دانشگاه
    • مدرک زبان آیلتس (در صورت درخواست دانشگاه)

 

مهاجرت تحصیلی به کانادا در مقاطع مختلف امکان پذیر است، افراد از مقطع مدرسه تا مدارج بالای دانشگاهی می توانند در کشور کانادا تحصیل کنند. بسیاری از دانشگاه های کانادا در سطح جهانی شناخته شده هستند و رتبه های بالایی در رتبه بندی های جهانی دارند. در ادامه شرایط تحصیل در مقاطع مختلف و همچنین شرایط دریافت ویزا در هر مقطع بررسی خواهد شد.

هزینه ویزای تحصیلی کانادا

مهم ترین بخش برای بسیاری از دانشجویان در زمینه تحصیل در کانادا، می تواند از اطلاع از میزان شهریه تحصیلی و هزینه های زندگی در این کشور باشد تا بتوانند شرایط مالی مورد نیاز برای تحصیل در کانادا و اخذ ویزای تحصیلی کانادا را فراهم نمایند. به این منظور می بایست بدانید که هزینه تحصیل در کانادا بسته به دانشگاه و شهر محل تحصیل متفاوت و متغیر است و ارقام اعلام شده در این بخش تنها میانگین شهریه ها هستند. بسیاری از دانشگاه ها نیز برای برخی کشورها شهریه کمتری را نسبت به باقی کشورها تعیین می نمایند که می بایست این موضوع را مد نظر قرار داد. شهروندان کانادا به طور میانگین برای تحصیل در مقطع لیسانس ۶،۸۳۸ دلار کانادا و برای مقطع فوق لیسانس ۷،۰۸۶ دلار کانادا باید شهریه بپردازند. طبق آمارهای ارائه شده، میانگین هزینه های تحصیل برای دانشجویان بین المللی حدود ۲۷،۱۵۹ دلار کانادا در سال می باشد.

معمولاً تحصیل در رشته های هنر و علوم انسانی از رشته هایی مانند مهندسی و پزشکی مقداری کم هزینه تر می باشد. همچنین هزینه رشته های مدیریتی و کسب و کار کمی ارزان تر از میانگین شهریه های تحصیلی در کانادا می باشد و مبلغی حدود ۲۶،۳۹۵ دلار کانادا است. هزینه های تحصیل در مقطع فوق لیسانس معمولاً ارزان تر از مقطع لیسانس می باشد و این مبلغ بستگی به مقطع و رشته تحصیلی که انتخاب می نمایید، متفاوت است. به طور میانگین، هزینه تحصیل در مقطع فوق لیسانس در کانادا حدود ۱۶،۴۹۷ دلار کانادا می باشد.

شرایط ویزای تحصیلی کانادا در مدارس

تحصیل در مدارس کانادا به دو دسته ابتدایی و دبیرستان تقسیم بندی می شود. مقطع ابتدایی (Elementary) که از کودکستان تا سال ششم است و مقطع دبیرستان که شامل سال های هفتم تا دوازدهم می باشد. بر اساس قانون کشور کانادا همه افراد بین سنین ۶ تا ۱۸ سال باید در مدارس تحصیل کنند. در کشور کانادا کودکان ۳ تا ۶ ساله در مهد کودک ها تحت‌ تعلیم‌ و تربیت‌ قرار خواهند گرفت. دوره‌ ابتدایی‌ در کانادا از سن ۶ سالگی‌ شروع می شود. دوره‌ دبیرستان‌ ۴ ساله‌ است. نظام‌ تحصیلی‌ پیش‌ دانشگاهی‌ در کشور کانادا به‌ نحوی‌ می باشد که‌ تا قبل‌ از ورود به‌ دانشگاه‌ دانش‌آموزان‌ می بایست حدودا  ۱۲ سال‌ تحصیل‌ کنند.

مدارس کانادا به دو دسته مدارس دولتی و خصوصی و بین المللی تقسیم می شوند. دانش آموزان خارجی که والدین یا قیم آن ها در کانادا اقامت ندارد باید در مدارس بین المللی کانادا تحصیل کنند و بابت تحصیل در مدارس شهریه بپردازند. اما در صورتی که والدین دانش آموز خارجی اقامت کانادا را داشته باشند امکان تحصیل در مدارس دولتی و رایگان نیز وجود دارد.

در جدول زیر لیست برخی از مدارس بین المللی کانادا و ایالت هایی که در آن قرار دارند ذکر شده است و هزینه ۱ سال تحصیل در این مدارس نیز درج شده است.

مدرسه ایالت زبان تحصیل نوع سکونت شهریه مدارس سالیانه
بروکس شائنیگان بریتیش کلمبیا انگلیسی خوابگاه دارد ۴۷،۵۰۰ دلار کانادا
کالج روسیو اونتاریو انگلیسی خوابگاه دارد ۲۴،۵۰۰  دلار کانادا
کالج برنت وود بریتیش کلمبیا انگلیسی خوابگاه دارد ۷۴،۷۷۰ دلار کانادا
کالج بین المللی کلمبیا اونتاریو انگلیسی خوابگاه دارد ۳۱،۴۹۱ دلار کانادا
مدرسه ترافاگل اونتاریو انگلیسی خوابگاه دارد ۵۹،۵۱۵ دلار کانادا
مدرسه بادول بریتیش کلمبیا انگلیسی خوابگاه دارد ۳۸،۶۰۰ دلار کانادا

نکته مهمی که شاید مد نظر تعداد زیادی از مخاطبین باشد این نکته است که دانش آموزانی که در مدارس کانادا پذیرش تحصیلی دریافت می نمایند امکان این که یک نفر از پدر یا مادر وی به واسطه او ویزا دریافت نماید وجود دارد که ویزای همراه در مدارس کانادا از نوع ویزای توریستی بوده و تا زمان تحصیل فرزند در کانادا معتبر می باشد. دانش آموزان خارجی برای اسکان در کانادا می توانند در خوابگاه مدارس شبانه روزی اقامت کنند و یا در منزل یک خانواده کانادایی که توسط دولت کانادا تایید شده اند زندگی کنند که به این نوع اقامت اصطلاحاً Home Stay می گویند. اسکان Home Stay نسبت به اسکان در خوابگاه مدارس هزینه کمتری خواهد داشت.

در سنین بالاتر و پس از پایان مدرسه امکان تحصیل در کالج های کانادا نیز فراهم است. تحصیل در کالج های کانادا برای اشخاصی مناسب است که به کانادا مهاجرت نموده و برای آماده شدن جهت ورود به دانشگاه های این کشور می توانند در کالج تحصیل کنند. دوره کالج به مدت ۲ الی ۴ سال با توجه به رشته ای که تصمیم به تحصیل در آن دارند، به طول خواهد انجامید. هزینه تحصیل در کالج ها از ۸،۰۰۰ تا ۱۶،۰۰۰ دلار کانادا می باشد. رشته های تحصیلی کالج ها معمولاً فنی، کاربردی، مهندسی و هنری می باشد و آنان را برای ورود به بازار کار آماده می کنند و از همین روی تکیه چندانی بر مسائل تئوریک وجود ندارد. با این وجود طی موافقت نامه ای که با دانشگاه های کانادا دارند، دانشجویانی که نتوانستند در دوره دبیرستان معدل کافی را برای پذیرش در دانشگاه های موردنظرشان کسب کنند، پس از تحصیل در کالج و تقویت زبان انگلیسی می توانند با کسب نمرات لازم به دانشگاه مورد نظرشان انتقال یابند.

شرایط ویزای دانشجویی کانادا در مقطع لیسانس

تحصیل در کانادا در مقطع لیسانس بدین صورت است که بعد از گذراندن دوره ۱۲ ساله مدارس و گرفتن مدرک آن و داشتن آیلتس۶ می توان وارد مقطع لیسانس شد. مقطع لیسانس در کشور کانادا ۴ ساله است، اما در استان کبک دانشجویان می توانند پس از گذراندن ۱۱ سطح در دوره مدرسه وارد کالج شوند و یا پس از گذراندن ۲ سال دوره پیش دانشگاهی، بعد از ۳ سال مقطع لیسانس خود را به پایان برساند. دانشجو پس از اتمام این دوره تحصیلی مدرکی با عنوان bachelor یا کارشناسی دریافت خواهد نمود. دانشجویان مقطع کارشناسی در کانادا امکان کار پاره وقت دانشجویی به مدت ۲۰ ساعت در هفته را خواهند داشت. یکی از شرایط ویزای تحصیلی کانادا داشتن سن مناسب تحصیل است. حداکثر سنی که برای پذیرش تحصیلی در مقطع کارشناسی امکان پذیر است معمولاً تا سن ۲۳ سالگی می باشد. هر چه سن متقاضی بیشتر باشد ریسک دریافت ویزا بالاتر می رود و متقاضی باید دلیل محکمی برای توجیه این فاصله تحصیلی یا گپ تحصیلی ارائه دهند.

دارالترجمه رسمی الیت با مدیریت آقای امیر حسین برادر در خدمت شما عزیزان میباشد