Home » گردشگری » قوانین بیمه مسافرتی و نکاتی که باید بدانیم

قوانین بیمه مسافرتی و نکاتی که باید بدانیم

آیا می دانستید که علی رغم داشتن بیمه مسافرتی ممکن است نتوانید خسارت خود را بگیرید؟

قبل از سفر افراد شور و هیجان دارند و کم تر به فکر رویداد های ناگوار می افتند به همین خاطر هم به دنبال خرید بیمه مسافرتی نیستند. در این مطلب با الی گشت همراه شوید تا ببینیم بیمه مسافرتی چیست؟ چه مواردی را پوشش می دهد؟ قوانین بیمه مسافرتی کدامند و چه نکاتی را باید هنگام خرید، سفر یا پس از وقوع حادثه رعایت کنیم ؟ و شرایط دریافت هزینه های آن چگونه است؟

ممکن است شنیده باشید که فردی که بیمه مسافرتی داشته نتوانسته خسارت خود را از شرکت بیمه دریافت کند. بیمه مسافرتی هم مانند سایر رشته های بیمه (و کلا هر چیز دیگری) قوانین و مقررات مخصوص خود را دارد که باید آن ها را بدانید و در مواقع لازم رعایتشان کنید. البته لازم است بگوییم که شرکت های بیمه کشورمان هم نهایت همکاری را با مسافران انجام می دهند. با اطلاع از قوانینی که در ادامه خواهید خواند، می توانید از بروز چنین مشکلاتی پیش گیری کنید.

بیمه مسافرتی چیست و چرا باید آن را بخریم؟

هنگام برنامه ریزی برای سفر فهرستی از اقدامات را می چینیم و تفریحات بسیاری را در آن قرار می دهیم. یا سفرمان کاری است و در حال آماده کردن خودمان برای وظایفمان هستیم. کم تر افرادی به احتمالات بد و وقایع غیر قابل پیش بینی هم فکر می کنند و آمادگی مواجه شدن با چنین شرایطی را دارند. بخصوص که این روزها هزینه سفر زیاد شده و سعی می کنیم که هرجور شده با کم ترین هزینه بهترین سفر را برویم. برخی با خط زدن بیمه مسافرتی از اقدامات لازم این کار را انجام می دهند (هرچند که مبلغ آن در مقابل با سایر هزینه ها واقعا ناچیز است).

تصور کنید به کشوری خارجی سفر کرده اید و یک سرماخوردگی ساده برایتان پیش می آید، اگر دکتر نروید تمام طول سفر بیمارید و همه زمان و هزینه تان به هدر رفته است. اگر هم بخواهید به دکتر مراجعه کنید باید پول زیادی را برای ویزیت و سپس خریدن داروها اختصاص دهید. بهترین گزینه آماده بودن برای چنین مشکلاتی خرید بیمه مسافرتی است.

اما تعریف دقیق بیمه مسافرتی:

(بیمه نامه مسافرتی عبارت است از پوشش صدمات بدنی و بیماری بیمه شده که پس از شروع سفر بروز نموده و یا عارضه ناگهانی و غیر قابل پیش بینی که ابتلا به آن یا آغاز آن، پس از شروع سفر بوده و موجب درخواست امداد از طرف بیمه شده یا نمایندگان وی شود.)

بیمه مسافرتی چه پوشش هایی دارد؟

منظور از پوشش همان مشکلاتی هستند که اگر اتفاق بیفتند شرکت بیمه موظف است خسارتش را به شما بدهد. هر شرکت بیمه پوشش های مختص خودش را دارد و برخی پوشش ها هم اختیاری هستند یا برای گروهی از رده های سنی محدودیت دارند. در ادامه ۴ دسته کلی از آنان را که میان بیشتر شرکت ها مشترکند به شما معرفی می کنیم:

پوشش های مربوط به حوادث خود مسافر

مشکلاتی که اگر برای خود بیمه شده پیش بیایند شرکت بیمه هزینه هایش را پرداخت می کند موارد زیر هستند.

۱- هزینه های پزشکی و بستری شدن در بیمارستان

در صورت بروز هر گونه بیماری برای مسافر و نیاز مراجعه به پزشک، بستری شدن در بیمارستان و خرید داروهای تجویز شده، هزینه های لازم تا سقف مبلغ ذکر شده در بیمه نامه (با کم شدن فرانشیز) پرداخت خواهد شد.

۲- بازگرداندن بیمه شده به کشور خودش یا جابه جاییش به مقصد لازم

اگر حال بیمار رو به وخامت باشد، از شرکت بیمه با پزشک معالجش تماس گرفته می شود و در صورت نیاز به کشور خودش یا هر جایی که برای معالجه بهتر نیاز باشد برده خواهد شد. در صورت نیاز از آمبولانس یا سایر وسایل نقلیه امدادی استفاده می شود.

۳-  پرداخت هزینه های فوری دندان پزشکی

دندان درد از آن مشکلاتی است که بروز ناگهانیش حسابی دردسر ساز است. شرکت بیمه موارد ضروری دندان درد، درمان عفونت و کشیدن دندان را پوشش می دهد.

۴-  بازگشت اعضای درجه یک خانواده همراه بیمه گذار به کشور

اگر بیماری فرد بیمه شده در سفر برای بیش از ۱۰ روز طول بکشد، حالش وخیم باشد یا فوت کند هزینه بازگشت یکی از اعضای درجه یک خانوده اش با وسیله نقلیه ای که هنگام سفر از آن استفاده کردند و اگر امکان پذیر نبود هرچه پزشک شرکت بیمه تشخیص بدهد پرداخت خواهد شد.

۵-  سفر فوری و ضروری اعضای خانواده

اگر فرد بیمه شده بیش از ۱۰ روز بیمار باشد، هزینه رفت و برگشت و اقامتش در آن کشور تا سقف مشخصی پرداخت می شود.

۶-  بازگرداندن جسد متوفی

احتمالا هیچکس به چنین چیزی فکر نمی کند اما در صورتی که بیمه گذار فوت شود، اقدامات لازم برای انتقال بدنش به محل خاکسپاری بر عهده شرکت بیمه است.

۷-  بازگشت بیمه شده به کشور بخاطر فوت اعضای خانواده

چنانچه اعضای خانواده بیمه شده (تا درجه دو) ‌فوت کنند و او مجبور به توقف سفر و بازگشت به کشور شود در صورت ارائه گواهی فوت و چنانچه نتواند با وسیله شخصی یا وسیله نقلیه ای که برای سفر اجاره شده، بازگردد هزینه های بازگشتش پرداخت می شود.

۸-  تحویل دادن دارو

اگر داروی مشخصی در سفر برای بیمه گذار تجویز شود که در آن کشور در دسترس نیست، هزینه ارسال و تهیه آن پرداخت می شود.

۹-  تهیه پول نقد

اگر بیمه گذار از طریق  رسید، تاییدیه، شکواییه رسمی و … ثابت کند پولش را از دست داده، بیمه با شرایطی به او پول نقد قرض می دهد.

۱۰-  هزینه گم شدن مدارک مهم

اگر گذرنامه، گواهی نامه، شناسنامه یا مدارک مشابه در کشور خارجی گم شود تا مبلغ مشخصی هزینه های آن پرداخت خواهد شد.

۱۱-  هزینه های دفاع قانونی

در صورت بروز مشکلاتی مانند دفاع قانونی در مقابل اشخاص ثالث، حوادث رانندگی تا سقف خاصی هزینه های دفاع پرداخت می شود.

پوشش های مربوط به بار مسافر

مشکلاتی که اگر برای  بار و وسایل شخصی بیمه شده پیش بیایند شرکت بیمه هزینه هایش را پرداخت می کند موارد زیر هستند.

۱-  گم شدن بار مسافر در هواپیما

شرکت های بیمه معمولا تا سقف ۲۰۰ یورو بیشتر از آن چه خود شرکت هواپیمایی باید بپردازد به بیمه گذار خواهد داد. البته فرد باید لیست مشخصات و محتویات  چمدانش مانند  حدود قیمت و تاریخ خرید هر قلم کالا را در کنار میزان خسارت پرداختی توسط شرکت حامل به شرکت بیمه بدهد.

۲-  خسارت های تاخیر در ارسال بار

اگر بار مسافر به ثبت رسیده باشد و حداقل ۶ ساعت بعد بار به دستش نرسد مسافر می تواند از شرکت هواپیمایی تاییدیه بگیرد و تا حدود ۱۰۰ یورو از بیمه بگیرد.

۳-  یافتن و ارسال بارهای گم شده

در صورت گم شدن بار و چمدان، همکاری ها و راهنمایی لازم درباره نحوه گزارش کردن آن از طرف شرکت بیمه با مسافر انجام می شود.

پوشش های ناشی از تاخیر در پرواز

اگر وسیله نقلیه عمومی مسافرتی بیمه شده حداقل ۶ ساعت تاخیر داشته باشد مبلغی به عنوان خسارت پرداخت می شود. به ازای هر ۶ ساعت بیشتر از آن (تا ۲۴ ساعت) مبلغی بر آن اضافه خواهد شد.

پوشش های اختیاری و خاص شرکت های بیمه

این بخش از سایر خدمات شرکت های بیمه خاص تر است و به شرایط مسافر و آن شرکت بستگی دارد و البته هزینه خرید آن ها هم بیشتر است. برخی از پوشش ها که اگر قصد خریدشان را دارید باید با شرکت بیمه صحبت کنید موارد زیر هستند:

  • مریضی های قبلی مسافر مانند آسم، دیابت و …
  • ورزش های خطرناکی مانند اسکی و غواصی
  • سفر به کشورهای خطرناکی که در حال جنگ، اقدامات تروریستی، بلایایی طبیعی و … هستند

    قوانین بیمه مسافرتی (مواردی که وظیفه بیمه شده هستند)

    انجام اقدامات زیر به هر چه سریعتر انجام شده روند پرداخت هزینه ها و اطمینان خاطر از این که مشکلی پیش نخواهد آمد کمک می کنند.

    ارائه اعلام خسارت

    • درخواست امداد، تماس با مراکز پاسخگویی ۲۴ ساعته بین المللی (افرادی که انگلیسی صحبت نمی کنند می توانند با دفتر ایران تماس بگیرند) و در این تماس اطلاعات خود، مشخصات بیمه نامه، تلفن و شرح مختصری از حادثه را اعلام کنند.
    • اعلام خسارت، باید تا ۱۶۸ ساعت (۷ روز) بعد از بستری شدن یا مشاوره پزشکی با شرکت بیمه تماس بگیرید.در غیر این صورت خسارت او پرداخت نخواهد شد. اگر فرد با خطر جانی رو به رو باشد قوانین فوق برایش صدق نخواهد کرد. او باید سریعا به بیمارستان رفته و در اولین فرصت با شرکت بیمه تماس بگیرد.

    انتقال پزشکی

    • باید اطلاعات کامل مسافر بیمار، بیمارستان و پزشک معالجش اعلام شود.
    • تیم پزشکی یا نمایندگان بیمه، بیمه گذار را بررسی کرده و شرایط را تایید کنند.
    • شرکت بیمه با موافقت پزشک وسیله حمل و نقل را مشخص می کندو
    • بیمه شده باید بلیطی را که استفاده نکرده به شرکت بیمه تحویل دهد یا معادلش را پرداخت کند.

    دیگر شرایط

    • باید بیمه شده بسرعت برای درمان و پیشگیری از گسترش بیماری و مشکل اقدام کند.
    • بیمه شده باید هر سندی که بیمه می تواند از آن خسارت هایش را جبران کند به شرکت تحویل دهد.

      نکاتی که باید بدانید!

      مواردی که در ادامه می خوانید جزو استثنائات شرکت بیمه هستند.

      • شرکت مستقیم یا غیرمستقیم در نتیجه سو نیت و مشارکت در اقدامات جنایی یا متقلبانه
      • عوامل و بلایایی طبیعی مانند بهمن، سیل، زلزله و هرچیزی وابسته به زمین شناسی
      • اتفاقات تروریستی یا آشوب های گروهی
      • درگیری های نیروهای مسلح در زمان صلح
      • جنگ یا مداخلات بین المللی با استفاده از خشونت
      • اثر مستقیم یا غیرمستقیم رادیو اکتیو، آلودگی ناشی از تشعشعات هسته ای یا تاسیسات آن
      • حوادث ناشی از حضور در شرط بندی، درگیری و دعوا (به استثنای دفاع از خود)
      • بیماری های قبل از بیمه کردن
      • آسیب های ناشی از شرکت در رقابت ها و ورزش های عمومی
      • شرکت در مسابقات اتومبیل رانی و موتور سواری به هر روش، مسابقه، شکار حیوانات خارج از محدوده اروپا، غواصی زیر آب با استفاده از کپسول هوا، قایقرانی در آب های بین المللی با وسیله ای که برای حمل و نقل عمومی مسافر ساخته نشده است، اسب سواری، کوه نوردی، غار نوردی، مشت زنی، کشتی، ورزش های رزمی، پرش با چتر نجات، بالون سواری، سقوط آزاد یا هر ورزش خطرناک دیگری
      • شرکت در رقابت های فدراسیون های ورزشی
      • اسکی و دیگر ورزش های زمستانی خطرناک
      • حوادث ناشی از خطرات شغلی
      • دارالترجمه رسمی ۷۲۷ (الیت) در خدمت شما عزیزان میباشد