Home » مهاجرت » مدارک لازم جهت اشتغال به کار در امنستان

مدارک لازم جهت اشتغال به کار در امنستان

مدارکی که به جهت استخدام باید به کارفرمای خود ارائه دهید و به غیر از آن­ها هیچ کارفرمایی حق ندارد از شما مدرک دیگری بخواهد به شرح زیر است:

  • کارت شناسایی
  • پرونده سوابق کاری
  • کارت امنیت اجتماعی
  • گواهی نامه تحصیلی
  • گواهی سلامت
  • برگه رضایت نامه توسط یکی از والدین در صورتی که فرد زیر سن ۱۸ سال باشد.
  • مجوز و ویزای کاری در ارمنستان مخصوص مهاجرین

گرفتن مجوز کاری مخصوص مهاجرین به ارمنستان

مهاجران مایل به کار در ارمنستان در ابتدا باید لیستی از مشاغل مورد نیاز و متناسب با مهارت­هایشان را تهیه و سپس اقدام به گرفتن مجوز کاری قبل از ورود به این کشور کنند. ارمنستان در گذشته هیچ سیاستی در رابطه با مجوز­های کاری مخصوص مهاجرین اعمال نمی­کرد؛ اما اخیرا قوانینی وضع شده تا افراد مهاجر و خارجی ملزم به درخواست اقامت و مجوز کار قبل از عزیمت به این کشور باشند. برای گرفتن این مجوز باید از طرف کارفرمایی معتبر با یک پیشنهاد شغلی مناسب در این کشور حمایت شوید. زیرا بدون پشتیبانی کارفرما احتمالا درخواست شما رد می­شود. بنابراین باید تا قبل از عزیمت به ارمنستان با حمایت کارفرمای خود از طریق سفارتخانه  برای کسب مجوز کاری و اقامت خود درخواست بدهید. پس از دریافت پیشنهاد شغلی و اقدام برای کسب مجوز در صورت قبولی میتوانید به ارمنستان بروید و مشغول به کار شوید. اغلب مجوز کاری­ای که دریافت می­کنید متناسب با زمان قرارداد شما با کارفرمایتان تنظیم می­شود. اما به طور کلی مجوز­های کاری یک ساله هستند.

مشاغل مورد نیاز در ارمنستان

در ادامه به معرفی لیستی از مشاغل مورد نیاز جهت کار در ارمنستان در سال­های اخیر می­پردازیم:

  1. IT (فناوری اطلاعات): با توجه به افزایش روزافزون شرکت­های فناوری اطلاعات در ارمنستان، فناوری اطلاعات و به طور کلی مشاغل مربوط به IT مهم­ترین بخش­های بازار کاری ارمنستان را تشکیل می­دهند.
  2. مترجمی و تدریس زبان انگلیسی: به مرور زمان تقاضای آموزش زبان انگلیسی نیز در ارمنستان افزایش پیدا کرده است. در این کشور افراد انگلیسی­ زبان و یا افرادی که دارای مدارک بین المللی زبان انگلیسی هستند می­توانند به آسانی مشغول به کار شوند.
  3. حسابداری: از آنجا که موسسات و شرکت­های بسیاری در ارمنستان نیاز به حسابداران حرفه­ای دارند این شغل تبدیل به یکی از پرطرفدارترین و پرتقاضاترین رشته­های دانشگاهی شده است و دارای بازار کار مناسبی نیز می­باشد؛ البته بسته به شرکت یا موسسه­ای که برای آن کار می­کنید حقوقتان می­تواند متفاوت باشد.
  4. وکالت: وکالت نیز در کنار دیگر مشاغل گفته شده از محبوبیت بالایی در میان دانشجویان ارمنستان برخوردار است. دانشجویان پس از فارغ التحصیلی می­توانند در بخش­های مختلف دولتی، خصوصی، شرکت­ها و موسسات، دادگاه­ها، دانشگاه­ها و… مشغول به کار شوند. درآمد وکلا نیز بسته به شرایط مختلف متفاوت است اما در هر صورت این شغل از شغل­های با ارزش در ارمنستان به حساب می­آید.
  5. مشاور مالی و مدیر فروش
  6. مهندسی نرم ­افزار