Home » اخبار » مهاجرت کاری استرالیا و امتیاز بندی ویزای کار

مهاجرت کاری استرالیا و امتیاز بندی ویزای کار

مهاجرت کاری استرالیا و امتیاز بندی ویزای کار

مهاجرت کاری به استرالیا یکی از متداولترین راهها برای اخذ اقامت استرالیاست. سیستم گزینشی متقاضیان مهاجرت به استرالیا بر مبنای امتیاز میباشد و برای اقدام برای ویزا، متقاضی نیاز به داشتن حداقل ۶۵ امتیاز دارد.

 

توجه داشته باشید که مشاغل در این لیست به ۳ دسته MLTSSL ، STSOL و Regional تقسیم میشوند و تفاوت اصلی آنها از قرار زیر است:

  • MLTSSL مخفف عبارت Medium and Long Term Strategic Skill List میباشد و در واقع شامل مشاغلی است که کشور استرالیا در بلند مدت به آنها نیاز دارد.
  • STSOL مخفف عبارت Short Term Skilled Occupation List است و شامل مشاغلی است که کشور استرالیا در کوتاه مدت به آنها نیاز دارد.
  • Regional شامل مشاغلی است که کشور استرالیا صرفا در مناطق خاص به آنها نیاز دارد.

قبل از ارایه توضیح درباره انوع ویزاهای مهارت استرالیا، نظر شما را به توضیحاتی درباره نحوه محاسبه امتیاز برای این ویزاها جلب میکنیم. در ضمن توجه داشته باشید که توضیحات زیر مختص رشته های غیر پزشکی است و روند مهاجرت پزشکان به استرالیا با رشته های غیر پزشکی تفاوت دارد.

سن

اولین شرط برای اقدام برای مهاجرت کاری به استرالیا، داشتن سن کمتر از ۴۵ سال است. جدول امتیاز بندی سن برای مهاجرت کاری به استرالیا از قرار زیر است:

  • ۱۸ تا ۲۵ سال – ۲۵ امتیاز
  • ۲۶ تا ۳۳ سال – ۳۰ امتیاز
  • ۳۴ تا ۴۰ سال – ۲۵ امتیاز
  • ۴۱ تا ۴۵ سال – ۱۵ امتیاز

همانطور که میبینید، حداکثر امتیاز سن به متقاضیان بین ۲۵ تا ۳۳ سال تعلق میگیرد.

مدرک زبان

داشتن حداقل نمره آیلتس ۶ در همه مهارتها یا معادل آن برای اقدام برای مهاجرت به استرالیا از طریق مهارت الزامی میباشد و کسب حداقل نمره ۷ در همه مهارتها در امتحان آیلتس، ۱۰ امتیاز و حداقل نمره ۸ در همه مهارتها در این امتحان، ۲۰ امتیاز به امتیازهای متقاضی اضافه میکند.

تاریخ شرکت در امتحان زبان باید حداکثر سه سال قبل از دریافت دعوتنامه ویزای استرالیا باشد.

توجه داشته باشید که امکان ارایه دیگر انواع مدارک زبان مانند تافل، پی تی ای و … هم به اداره مهاجرت استرالیا وجود دارد. آزمونهای انگلیسی مورد قبول اداره مهاجرت استرالیا و نمره معادل آنها در جدول زیر لیست شده اند:

حداقل نمره اجباری ۱۰ ۲۰
Listenning
IELTS ۶ ۷ ۸
OET B B A
TOEFL iBT ۱۲ ۲۴ ۲۸
PTE Academic ۵۰ ۶۵ ۷۹
CAE ۱۶ ۱۸۵ ۲۰۰
Reading
IELTS ۶ ۷ ۸
OET B B A
TOEFL iBT ۱۳ ۲۴۴ ۲۹
PTE Academic ۵۰ ۶۵ ۷۹
CAE ۱۶۹ ۱۸۵ ۲۰۰
Writing
IELTS ۶ ۷ ۸
OET B B A
TOEFL iBT ۲۱ ۲۷ ۳۰
PTE Academi ۵۰ ۶۵ ۷۹
CAE ۱۶۹ ۱۸۵ ۲۰۰
Speaking
IELTS ۶ ۷ ۸
OET B B A
TOEFL iBT ۱۸ ۲۳ ۲۶
PTE Academic ۵۰ ۶۵ ۷۹
CAE ۱۶۹ ۱۸۵ ۲۰۰
Total
IELTS ۶ ۷ ۸
OET B B A
TOEFL iBT: ۶۰ ۹۴ ۱۱۰
PTE Academic ۵۰ ۶۵ ۷۹
CAE ۱۶۹ ۱۸۵ ۲۰۰

 

مدرک تحصیلی

متقاضیان ویزاهای مهارت استرالیا با مدرک فوق دیپلم ۱۰ امتیاز ، کارشناسی و کارشناسی ارشد ۱۵ امتیاز و دکترا ۲۰ امتیاز برای مدرک تحصیلی خود کسب خواهند کرد.

توجه داشته باشید که داشتن تحصیلات مرتبط با شغل متقاضی، برای اقدام برای مهاجرت استرالیا ضروری است و امکان اقدام برای ویزای مهارت استرالیا بدون داشتن تحصیلات مرتبط وجود ندارد. البته استثنا برای این موضوع، رشته های کامپیوتر و همچنین رشته های مدیریتی هستند که تحت شرایطی، امکان جایگزینی سابقه کار با مدرک تحصیلی برای آنها وجود دارد.

نحوه ارزشیابی مدارک تحصیلی متقاضیان ایرانی

بر مبنای توصیه وزارت آموزش استرالیا ، دانشگاهها و موسسات آموزشی ایران به دو دسته درجه ۱ (Section 1) و درجه ۲ (Section 2) تقسیم میشوند.

در صورت درجه ۱ بودن دانشگاه، ارزش مدرک مطابق با مدارک اخذ شده از دانشگاههای استرالیا است . به طور مثال، چنانچه متقاضی فارغ التحصیل دانشگاه آزاد تهران باشد، از آنجا که این دانشگاه درجه ۱ حساب میشود، امتیاز کامل مدرک کارشناسی را دریافت میکند.

حال اینکه مدارک دانشگاهی که از دانشگاههای درجه ۲ ایران اخذ شده اند، با ارزشی پایینتر از ارزش اسمی آنها ارزشیابی خواهند شد و به طور مثال، ارزش مدرک کارشناسی اخذ شده از دانشگاه آزاد قزوین، معادل فوق دیپلم در نظر گرفته میشود.

 

سابقه کاری در خارج از استرالیا

داشتن سابقه کاری مرتبط با رشته تحصیلی پس از فراغت از تحصیل در خارج از کشور استرالیا، میتواند طبق جدول زیر تا ۱۵ امتیاز به متقاضیان مهاجرت به استرالیا کمک کند.

سابقه کار در ۱۰ سال قبل از اقدام برای مهاجرت:

  • حداقل ۳ سال – ۵ امتیاز
  • حداقل ۵ سال -۱۰ امتیاز
  • حداقل ۸ سال -۱۵ امتیاز

برای اثبات سابقه کار، الزاما نیازی به سابقه بیمه نمیباشد و در اکثر موارد،‌ارایه مدارکی مانند نامه اشتغال به کار، صورتحساب بانکی، فیش حقوقی، قرارداد و … برای کسب امتیاز سابقه کار کفایت میکند.

توجه داشته باشید که مهاجرت به استرالیا بدون سابقه کار هم برای بعضی مشاغل امکانپذیر است که البته این مساله به سازمان ارزیابی کننده شغل متقاضی بستگی دارد. بطور مثال، حسابداران و مهندسین الزاما نیازی به سابقه کار ندارند (البته مادامی که حد نصاب جمع امتیاز آنها به مقدار لازم برسد) و در صورت جبران کمبود امتیاز سابقه کار از طریق سایر فاکتورها (مانند نمره زبان، مدرک تحصیلی، امتیاز همسر و …)، امکان مهاجرت به استرالیا بدون سابقه کار برای این دسته از مشاغل وجود دارد.

حال اینکه متقاضیان مهاجرت به استرالیا از طریق مشاغلی مانند برقکار و تکنیسین عمران،امکان مهاجرت بدون سابقه کار را حتی در صورت داشتن مجموع امتیاز مورد نیاز، نخواهند داشت. همانطور که اشاره شد، تشخیص اینکه آیا امکان مهاجرت به استرالیا بدون سابقه کار برای شغلی وجود دارد بستگی به نظر سازمان ارزیابی کننده مهارت دارد. مسولیت این سازمان، ارزیابی تخصصی مدارک تحصیلی و شغلی متقاضی و تشخیص صلاحیت یا عدم صلاحیت وی در شغل مورد نظر میباشد.

امتیاز همسر

در صورتی که همسر متقاضی همه شرایط زیر را داشته باشد، امکان کسب ۵ امتیاز به عنوان امتیاز همسر وجود دارد:

  • سن پایینتر از ۴۵ سال
  • داشتن شغلی از لیست MLTSSL با تایید سازمان ارزیابی کننده مربوطه
  • کسب حداقل نمره آیلتس ۶ در همه مهارتها
اسپانسرشیپ ایالتی

برای ویزاهای مهارت ۱۹۰ و ۴۸۹، اخذ اسپانسرشیپ ایالتی به ترتیب ۵ و ۱۰ امتیاز به متقاضی کمک خواهند کرد.

فلسفه اسپانسرشیپ ایالتی، جذب نیروی کار توسط ایالتهایی از استرالیا است که در زمینه های مختلف کاری دچار کمبود نیروی کار محلی هستند. در صورتی که شغل متقاضی جزو مشاغل مورد نیاز ایالتها باشد، این ایالتها میتوانند کمبود امتیاز را جبران کنند و به اصطلاح متقاضی را اسپانسر کنند. در این صورت، متقاضی تعهد دارد حداقل ۲ سال در ایالت مربوطه زندگی کند.

توجه داشته باشید که ظرفیت اسپانسرشیپ ایالتها متغیر است و این ظرفیت به طور سالانه توسط اداره مهاجرت استرالیا تعیین میشود.

آزمون ناتی

موفقیت در آزمون مترجمی حرفه ای ناتی استرالیا میتواند ۵ امتیاز به متقاضیان مهاجرت استرالیا کمک کند. برای کسب اطلاعات در مورد نحوه شرکت در امتحان ناتی، میتوانید از این صفحه بازدید فرمایید.

تحصیل در استرالیا

متقاضیانی که به مدت ۲ سال در استرالیا تحصیل کرده اند میتوانند از ۵ امتیاز برای دوره تحصیل خود در استرالیا بهره مند شوند.

پس از ارایه توضیحات لازم در خصوص نحوه امتیازبندی ویزاهای استرالیا، توجه شما را به انواع ویزاهای مهارت استرالیا جلب میکنیم.

متداولترین ویزاهای مهارت استرالیا، ویزایهای ۱۸۹، ۱۹۰ و ۴۸۹ هستند.

انواع ویزاهای کار استرالیا

ویزای ۱۸۹ استرالیا

ویزای ۱۸۹، ویزایی دائم است و از این جهت هم برای اکثر متقاضیان مهاجرت به استرالیا ، مطلوبترین نوع ویزا برای اخذ اقامت استرالیا میباشد. اخذ این ویزا‌ نیازی به حمایت یا اسپانسرشیپ ندارد و صرفا کسب امتیاز لازم در رشته مورد نظر، برای دریافت این ویزای استرالیا کافی خواهد بود.

ویزای ۱۸۹ مختص افرادی است که مشاغلشان در لیست اول مشاغل استرالیا یا همان MTLSSL قرار دارد. توجه داشته باشید که متقاضیان ویزای ۱۸۹، فقط امکان استفاده از رشته های MLTSSL در این لیست را دارند.

ظرفیت این ویزا برای سال مالی ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ استرالیا، معادل ۱۸۶۵۲ نفر تعیین شده است که به معنای حداکثر تعداد افرادی است که اجازه دارند در رشته های مختلف کاری، این ویزا را دریافت کنند.

فهرست مشاغل مورد نیاز استرالیا ۲۰۱۹

دریافت ویزای ۱۸۹ برای اکثر رشته ها نیاز به کسب ۶۵ امتیاز دارد و البته برای اقدام برای بعضی از رشته های MLTSSL ، نیاز به کسب امتیازی بیشتر از ۶۵ خواهد بود.

فهرست مشاغلی که به امتیاز بیشتر از ۶۵ احتیاج دارند، به صورت ماهیانه منتشر میشود. آخرین اطلاعات درباره این مشاغل که توسط اداره مهاجرت استرالیا منتشر شده، در لینک زیر قابل مشاهده است.

 

مزایای ویزای ۱۸۹
  • اخذ اقامت دایم استرالیا
  • فرزندان افراد دارای ویزای ۱۸۹ که در استرالیا متولد میشوند، به طور خودکار شهروند استرالیا محسوب میشوند.
  • امکان استفاده از بیمه درمانی استرالیا

شرط اصلی اقدام برای ویزای ۱۸۹، کسب امتیاز لازم (حداقل ۶۵ امتیاز) برای رشته کاری متقاضی در لیست MLTSSL است.

ویزای ۱۹۰ استرالیا

ویزای ۱۹۰ استرالیا مشابه ویزای ۱۸۹ است با این تفاوت که برای اقدام برای این ویزا، نیاز به اسپانسرشیپ ایالتی است. برای جبران کمبود نیروی کار محلی، ایالتهای شش گانه استرالیا اقدام به اسپانسر کردن متقاضیانی میکنند که حرفه آنها صرفا در آن ایالت مورد نیاز است. شرط کلی برای این موضوع، دادن تعهد برای اقامت حداقل دو ساله در ایالت مربوطه توسط متقاضی میباشد.

شرط اصلی اقدام برای ویزای ۱۹۰، داشتن حداقل ۶۰ امتیاز و همچنین موافقت یک ایالت در استرالیا برای اسپانسر کردن فرد متقاضی میباشد.

مزیت اصلی ویزای ۱۹۰ نسبت به ویزای ۱۸۹ این است که امکان انتخاب شغل از هر دو لیست مشاغل MLTSSL و STSOL وجود دارد در حالی که برای ویزای ۱۸۹، شغل متقاضی باید حتما در لیست MLTSSL وجود داشته باشد.

توجه داشته باشید که متقاضیانی که ۶۰ امتیاز دارند، میتوانند با این ویزا کمبود امتیاز خود تا ۶۵ امتیاز را از طریق اخذ اسپانسرشیپ ایالتی جبران کنند.

مزایای ویزای ۱۹۰
  • اخذ اقامت دایم استرالیا
  • فرزندان افراد دارای ویزای ۱۹۰ که در استرالیا متولد میشوند، به طور خودکار شهروند استرالیا محسوب میشوند.
  • امکان استفاده از بیمه درمانی استرالیا

ظرفیت این ویزا برای سال مالی ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ استرالیا، معادل ۲۴۹۶۸ نفر تعیین شده است.

ویزای ۴۸۹ استرالیا

ویزای ۴۸۹ استرالیا دارای اعتبار ۴ ساله است و مانند ویزای ۱۹۰، برای اقدام برای این ویزا، نیاز به اسپانسرشیپ ایالتی خواهد بود. البته امکان استفاده از امتیاز اقامت خویشاوندان نزدیک در استرالیا نیز برای این ویزا وجود دارد.

امکان اقدام برای این ویزا برای افرادی که ۵۵ امتیاز دارند وجود دارد چرا که برای ویزای ۴۸۹، اخذ اسپانسرشیپ ایالتی ۱۰ امتیاز به مجموع امتیاز متقاضیان اضافه میکند. در صورتی که متقاضی اقامت استرالیا بتواند در طول این ۴ سال، به مدت ۲ سال در ایالت اسپانسرکننده اقامت داشته باشد و ۱ سال هم اشتغال به کار ( به صورت تمام وقت یا مجموع معادل پاره وقت در هر رشته کاری) داشته باشد، میتواند برای ویزای ۸۸۷ اقدام کند که ویزایی دایم است. برای ویزای ۴۸۹ استرالیا، امکان انتخاب رشته از هر کدام از لیستهای MLTSSL ، STSOL و یا Regional وجود دارد.

شرط اصلی اقدام برای ویزای ۴۸۹، داشتن حداقل ۵۵ امتیاز و همچنین موافقت یک ایالت در استرالیا برای اسپانسر کردن فرد متقاضی میباشد.

برنامه اداره مهاجرت استرالیا برای اعمال تغییرات در ویزای کاری استرالیا از نوامبر ۲۰۱۹

در مارس ۲۰۱۹، اداره مهاجرت استرالیا اعلام کرد که از تاریخ ۱۶ نوامبر ۲۰۱۹، ویزاهای جدید ۴۹۱ و ۱۹۱ استرالیا جایگزین ویزاهای کنونی ۴۸۹ و ۱۹۰ استرالیا خواهند شد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تغییرات ماه نوامبر میتوانید از صفحه زیر بازدید فرمایید.

 

مراحل اقدام برای مهاجرت کاری به استرالیا از قرار زیر است:

۱- اولین مرحله برای اقدام برای ویزای مهارت استرالیا، ارزیابی شغلی متقاضی با سازمان تخصصی ارزیابی کننده مربوطه است. این مرحله ممکن است تا ۳ ماه به طول بیانجامد و لازم به ذکر است که اکثر سازمانهای ارزیابی مهارتی، نیازی به ارایه مدرک تسلط زبان ندارند.

۲- دومین مرحله، Expression of Interest یا ابراز تمایل برای درخواست ویزا است. در این مرحله،‌متقاضی، اطلاعات امتیاز خود را به اداره مهاجرت استرالیا ارایه میکند و سیستم اتوماتیک اداره مهاجرت استرالیا، بر مبنای امتیاز متقاضی و در صورت داشتن امتیاز لازم، برای وی دعوتنامه برای اقدام برای ویزای استرالیا صادر میکند.

اخذ اسپانسرشیپ ایالتی هم در همین مرحله انجام میشود. این مرحله به حداقل چند هفته زمان نیاز دارد و در صورتی که امتیاز متقاضی به مقدار لازم نرسد، اطلاعات وی تا ۲ سال در سیستم ذخیره میشود.

۳- مرحله آخر، درخواست ویزا است که طی آن، اداره مهاجرت استرالیا تمامی مدارک متقاضی و وابستگان وی را دریافت میکند و در صورت تطابق مدارک ارایه شده با اطلاعات داده شده توسط متقاضی، ویزای متقاضی را صادر میکند. زمان لازم برای این مرحله متغیر است ولی به طور متوسط حدود ۹ ماه خواهد بود.

تجربه مهاجرت کاری در استرالیا

تجربه ایرانیانی که بعنوان مهاجر کاری وارد استرالیا شده اند میتواند برای ارزیابی متقاضیان مهاجرت به این کشور بسیار سودمند باشد. محض اطلاع شما، تجربه شخصی تعداد از مهاجرین ایرانی در استرالیا در صفحه زیر تشریح شده است.