Home » اخبار » نحوه دریافت ارز دانشجویی ۱۴۰۲

نحوه دریافت ارز دانشجویی ۱۴۰۲

نحوه دریافت ارز دانشجویی ۱۴۰۲ چگونه است؟ محتوای معرفی نامه به بانک برای دریافت ارز دولتی دانشجویی چیست؟ در این نامه درج شده است که  شما به عنوان دانشجوی مورد تأیید وزارت علوم و یا بهداشت  برای بازه مشخصی از سنوات مجاز تحصیلیتان می توانید از بانک های مشخصی  ارزهای  دولتی دریافت نمایید. یعنی وزارت علوم و بهداشت  گواهی اشتغال به تحصیل شما را تایید نموده  و مشخص می نماید که شما برای بازه چند ماهه می توانید ارز دولتی دریافت نمایید.

بطور مثال اگر در گواهی اشتغال به تحصیل ترم جاری شما که به تایید نمایندگی ایران در کشور محل تحصیلیتان رسیده، قید شود شما در ترم جاری به مدت ۴ ماه اشتغال به تحصیل دارید، شما پس ازدریافت تأییدیه این وزارتخانه ها، با در دست داشتن معرفی نامه  به بانک های معرفی شده ای که این اداره در اختیار شما قرار خواهد داد، پس از مراجعه  به  بانک مورد نظرتان در طول  مدت این بازه ۴ ماهه می توانید ارز دولتی دریافت کنید.

مراحل دریافت ارز دانشجویی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

اگر شما هم متقاضی دریافت معرفی نامه  به  بانک برای دریافت ارز دولتی هستید، مراحل دریافت ارز دانشجویی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ را می بایست به ترتیب انجام دهید .

۱٫ ثبت نام در سامانه نشا (سامانه ی اختصاصی دریافت ارز دانشجویی) و تشکیل پرونده  اولین قدم  برای شما تشکیل پرونده در سایت نشا می باشد. شما می بایست  بصورت الکترونیکی ثبت نام خود را از طریق لینک ثبت نام http://nesha.msrt.gov.ir انجام دهید  و پس از ثبت نام در سایت نشا، شماره پرونده، نام کاربری و گذرواژه حساب کاربری در اختیارتان قرار خواهد گرفت. به خاطر سپردن این موارد بسیار اهمیت دارد .

۲٫ ورود به سامانه نشا و پروفایل شخصی خود و ثبت درخواست نامه معرفی به بانک جهت دریافت ارز دانشجویی پس از تشکیل پرونده و دریافت نام کاربری و گذرواژه در سامانه نشا، شما می توانید از طریق لینک ورود به سامانه نشا، وارد پروفایل شخصی خود شوید. بنابرین پس از ورود به سامانه نشا، از منوی مدیریت درخواست ها، گزینه ثبت درخواست نامه بانک را انتخاب کرده و فرم مربوط به آن را به دقت پر نمایید.

برای تسهیل در دریافت نامه مورد نظر، مؤسساتی که در سراسر کشور انتخاب شده اند. بنابرین نیازی به حضور در این اداره نمی باشد وشما می توانید نزدیک ترین موسسه را انتخاب نمایید. از طرفی  می بایست تاریخ مطلوب خود را برای دریافت نامه، در آن فرم انتخاب نمایید تا پس از تأیید درخواستتان در آن تاریخ  به مؤسسه انتخابی خود مراجعه نمایید. پس از ثبت درخواست،  شما درخواست خود را در لیست درخواست ها خواهید دید که در وضعیت انتظار قرار گرفته است .

۳٫ منتظر بمانید تا کارشناسان نظر خود را در مورد درخواست شما ارایه دهند پس از ثبت درخواست و قبل از تاریخ انتخابی شما، درخواست شما مورد بررسی قرار خواهد گرفت و از طریق ایمیل و پیامک ، به شما نتیجه بررسی اطلاع داده خواهد شد. اگر درخواست شما مورد تایید قرارگرفته باشد  در تاریخ  انتخابی خود می توانید به موسسه انتخابی خود مراجعه نمایید و نامه خود را دریافت کنید. ولی اگر به هر دلیلی درخواست شما مورد تأیید قرار نگرفت، شما می توانید  نسبت به ویرایش و برطرف نموندن خطای احتمالی پیش آمده درخواست خود را  مجدداً پی گیری  نمایید.

۴٫ قبل از مراجعه به مؤسسه در تاریخ مقرر؛ مبلغ از پیش تعیین شده ای که طبق آخرین  دستورالعمل ابلاغ شده، مبلغ ۱۱۵/۰۰۰ ریال ( یک صد و پانزده هزار ریال ) است  را برای دریافت تسهیلات ارزی دانشجویی ؛ به شماره حساب ٢١٧٢٠١٩٠٠۶٠٠٢ –  بانک ملی ایران  – شعبه فردوسی –  به نام سازمان امور دانشجویان( کد ١٣٧ ، واریز و هنگام مراجعه برای دریافت نامه به همراه داشته باشد .

۵٫ آخرین اخبار و تغییرات سایت نشا را حتماً  مرتباً ملاحظه نمایید به علت اینکه تنها پل ارتباطی و اطلاع رسانی تأیید  شما همین سامانه نشا می باشد.  اما  اگر به هر دلیلی، تغییری در روند رسیدگی به درخواست های شما عزیزان رخ دهد شما از طریق  تماس تلفنی با کارشناسان اختصاصی مشاور گروپ  از آن اطلاع  پیدا خواهید کرد. (بطور مثال در سال های گذشته پیش آمده که آدرس موسسه تغییر پیدا کرده و … کافی است  شما از طریق یک  تماس تلفنی  خبردار شوید.)

۶٫ برای دریافت نامه معرفی به بانک، نیازی به حضور دانشجو در موسسه نمی باشد . حضور شما برای دریافت نامه بانک از موسسه انتخابی خود، الزامی نمی باشد. بلکه حتی  یکی از اقوام نزدیک مانند پدر، مادر، برادر، خواهر یا موکل شما می تواند با در دست داشتن مدرک شناسایی معتبر، همراه با اصل گواهی اشتغال به تحصیل شما، به موسسه مراجعه کرده و نامه ی  شما را دریافت نماید.

شرایط مورد نیاز برای ثبت نام در سامانه نشا

در این بخش به شرایط مورد نیاز برای ثبت نام در سامانه نشا می پردازیم.

  • ماده یک : شرایط مورد نیاز

١‑ داشتن مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد از یکی از دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات وفناوری.

تذکر : معافیت تحصیلی برای هر مقطع تحصیلی فقط   یک بار صادر می شود پس  متقاضیان برای نوبت بعدی دریافت ارز دانشجویی می بایست در مقطع بالاتری  از آخرین مدرک تحصیلی خود اقدام  نمایند.

٢‑ کسب حد نصاب یکی از آزمونهای زبان خارجی مورد قبول وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری

  • MSRT(MCHE)=40
  • TOLIMO=440
  • IELTS=5
  • TOEFL/PBT=440
  • TOEFL/IBT=45

٣‑ دارا بودن اصل پذیرش (قطعی و غیر مشروط)  از دانشگاههای خارجی مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (ضمناً برای متقاضیان ادامه تحصیل در کشورآمریکا ، ارائه فرم  I-20 الزامی است.)

تذکر : اسامی دانشگاههای خارجی مورد تأیید وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در وبگاه اداره کل دانش آموختگان معاونت دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قابل دسترسی میباشد.

  • ماده دو : تسهیلات قابل ارائه
  1.  پاسخ به درخواست های شما از طریق سامانه
  2.  معرفی به سازمان وظیفه عمومی ناجا جهت اخذ معافیت تحصیلی برای طول مدت دوره با رعایت مقررات نظام وظیفه.
  3. به تعویق انداختن تعهدات مربوط به استفاده از تحصیل رایگان تا پایان دوره.
  4.  اطلاع رسانی و ارائه خدمات مشاورهای در خصوص وضعیت تحصیلی در دانشگاههای کشورهای مختلف.

تبصره ١: پرداخت کلیه هزینه های ریالی و ارزی مربوطه به عهده متقاضی است و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هیچگونه تعهدی در این خصوص نخواهد داشت .

تبصره ٢: متقاضیان استفاده از بند یک تسهیلات مزبور باید معادل یکصد و پنجاه میلیون ریال تضمین معتبر به عنوان ضمانت در انجام خدمت وظیفه عمومی پس از پایان تحصیلات به عنوان ودیعه به نفع سازمان وظیفه عمومی بسپارند.

تبصره ٣: مدت استفاده از تسهیلات مزبور برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد حداکثر ٣ سال و در مقطع دکتری حداکثر ۵ سال می باشد .

توجه : کلیه متقاضیان ادامه تحصیل در خارج از کشور و دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور جهت استفاده از هرگونه خدمات دانشجویی و تسهیلات غیر ارزی ملزم به ثبت نام در این سایت می باشند.

مدارک مورد نیاز ثبت نام در سامانه نشا

مدارک مورد نیاز ثبت نام در سامانه نشا به شرح زیر است:

  1.  تصویر اصل پذیرش از کشور محل تحصیل ( برای کشور آمریکا فرم I-20 الزامی است)
  2. تصویر نمره زبان
  3. تصویر گواهی فارغ التحصیلی ( نامه دانشگاه به سازمان وظیفه )
  4.  تصویر شناسنامه
  5. تصویر کارت ملی

کسانیکه بعد از فرجه شش ماه فارغ التحصیلی مراجعه می کنند باید تصویر دفترچه اعزام به خدمت را نیز ارائه دهند. کسانی که در حین خدمت می باشند می بایست نام های از یگان خدمتی خود اخذ و ضمیمه مدارک نمایند

تذکر: متقاضیان می بایست نسبت به ارسال تصویر مدارک مورد نیاز از طریق وبگاه در هنگام ثبت نام اقدام نمایند و در هنگام مراجعه به اداره کل بورس و اصل مدارک ارسال شده را به روئیت کارشناسان مربوطه برسانند

شرایط درخواست کننده دریافت ارز دانشجویی در سال ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

شرایط درخواست کننده دریافت ارز دانشجویی در سال ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ چیست؟

الف) معتبر بودن دانشگاه محل تحصیل

ب) نداشتن طول مدت تحصیل بیش از حد مجاز

تذکر: طول مدت تحصیل در دوره کارشناسی ۶ سال ، دوره کارشناسی ارشد نا پیوسته ٣ سال، کارشناسی ارشد پیوسته ٨ سال و دکتری ۵ سال می باشد.

ج) فاصله دو مقطع تحصیلی بیش از یکسال نباشد.

د) خروج از کشور بطور قانونی انجام پذیرفته باشد.

مدارک مورد نیاز ثبت نام ارز دانشجویی در سال ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

در این بخش مدارک مورد نیاز ثبت نام ارز دانشجویی در سال ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ را خدمت شما عزیزان معرفی می کنیم.

١‑ تصویر دیپلم و پیش دانشگاهی

٢‑ ریزنمرات دانشگاه

٣‑ گواهی اشتغال به تحصیل که به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران رسیده باشد.

۴‑ تصویر تمام صفحات گذرنامه

۵‑ تصویر برگ اقامت دانشجویی

۶‑ تصویر شناسنامه و کارت ملی

مبلغ ارز دانشجویی

مبلغ ارز دانشجویی چقدر است و دانشجویان خارج از کشور چقدر می‌توانند ارز بگیرند؟ با توجه به اینکه ارز دانشجویی یکی دیگر از مصارف ارزی پیش‌ بینی شده در مصوبه اخیر بانک مرکزی است، بر اساس آخرین اخبار دانشجویان در صورت تایید وزارت خانه‌ های مربوطه علوم و بهداشت می‌ توانند تا سقف ۱۳ هزار یورو در سال ارز بگیرند.

میزان ارز دانشجویی ۱۴۰۲
مبلغ ارز دانشجویی تا سقف ۱۳ هزار یورو در سال

تسهیلات غیر ارزی دانشجویی

تسهیلات غیر ارزی دانشجویی نیز یکی دیگر از خدمات وزارت خانه های علوم و بهداشت کشور است که به موجب آن امکاناتی در اختیار دانشجویان واجد شرایط قرار می گیرد. در ادامه شرایط استفاده از این تسهیلات را به همراه موارد آن شرح خواهیم داد.

شرایط استفاده از تسهیلات غیر ارزی دانشجویی

  1.  تحصیل در دانشگاه مورد تأیید وزارت علوم تحقیقات و فناوری
  2. ارائه گواهی اشتغال به تحصیل جدید (به تاریخ روز) با تأیید نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور.
  3.  ارائه ریز نمرات سالهای گذشته.
  4. روشن بودن وضعیت نظام وظیفه(داشتن کارت پایان خدمت – داشتن کارت معافیت دائم – داشتن معافیت تحصیلی برای تحصیل در خارج از کشور)(ضمیمه نمودن کارت پایان خدمت؛ کارت معافیت دائم؛ نامه معافیت تحصیلی)
  5. ثبت نام در این سایت و ایجاد پروفایل.

موارد تسهیلات غیر ارزی دانشجوئی

١‑ استفاده از تخفیف هواپیمایی در سال یکبار که توسط نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در محل تحصیل قابل اقدام می باشد. ( فقط بر روی شبکه هواپیمائی IRANAIR )

٢‑ معافیت از پرداخت عوارض خروج از کشور.

تذکر : درسال دو نوبت میتوانند از معافیت استفاده نمایند بشرط آنکه فاصله دو ورود به کشور بیش از سه ماه باشد.

٣‑ عدم پرداخت مبلغ صدور گذرنامه (لازم به ذکر است تسهیلات دانشجویی شامل همسر و فرزند دانشجو نیز میباشد.)

۴‑ صدور گواهی اشتغال به تحصیل

مدارک مورد نیاز: گواهی اشتغال به تحصیل و ریز نمرات به تایید نمایندگی ایران در خارج از کشور جهت صدور گواهی اشتغال به تحصیل برای اداره راهنمایی رانندگی حضور شخص به همراه گذرنامه و یک قطعه عکس الزامی است.

۵‑ اعلام فراغت از تحصیل به سازمان وظیفه عمومی

مدارک مورد نیاز: گواهی ارزشیابی مدرک تحصیلی از اداره کل دانش آموختگان

تذکر: حضور مشمول به همراه گذرنامه الزامی است

۶‑ اعلام انصراف از تحصیل

  • مدارک مورد نیاز: نامه از دانشگاه محل تحصیل که اعلام انصراف دانشجو را تایید کرده باشد،حضور شخص دانشجو به همراه گذرنامه، درخواست اعلام انصراف از تحصیل به اداره کل بورس و امور دانشجویان خارج
  • زمان و مکان مراجعه : متقاضیان در صورت کامل بودن مدارک و تأیید آن از سوی کارشناسان با در دست داشتن اصل مدارک ارسالی پس از ٧ روز کاری می توانند جهت دریافت نام اخذ معافیت تحصیلی یا سایر خدمات به سازمان امور دانشجویان ‑ اداره اعزام با هزینه شخصی و اداره تسهیلات مراجعه نمایند.

تعهد متقاضی قبل از شروع ثبت نام

اینجانب متعهد می شوم  پس از اعزام به کشور محل تحصیل، هر شش ماه یک بار، نسبت به ارسال گواهی اشتغال به تحصیل مورد تأیید نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران به اداره کل بورس و امور دانشجویان خارج اقدام می نمایم و در صورت عدم ارائه هیچ گونه ادعایی نسبت به ارائه خدمات از سوی آن اداره محترم نخواهم داشت.