Home » اخبار » نکاتی ارزشمند درباره پاسپورت

نکاتی ارزشمند درباره پاسپورت

اعتبار پاسپورت

همانطور که می دانید، همه پاسپورت ها دارای اعتبار هستند که معمولا ۵ ساله است. اما چرا باید پاسپورتمان اعتبار داشته باشد و چرا مثلا شبیه شناسانامه چیزی برای تمام عمر نیست؟ دلایل مختلفی برای این موضوع وجود دارد:

  • یکی اینکه عکس روی پاسپورت باید شبیه حال شما باشد و در گذر زمان به خاطر تغییر چهره باید عکس روی پاسپورت عوض شود.
  • دلیل دوم این است که ممکن است زمانی که کودک هستید پاسپورتتان روی گذرنامه مادر یا پدرتان وجود داشته باشد و زمانی بخواهید پاسپورت خودتان را داشته باشید. یا اینکه وضعیت تاهل شما تغییر کرده باشد که باید روی پاسپورت ذکر شود و مسائلی این چنینی که باید به خاطر آن پاسپورتتان تعویض شود.
  • سومین دلیل را می توان به صفحات داخل پاسپورت نسبت داد. زمانی که شما سفر خارجی می روید چه ویزا بخواهد و چه نه، صفحاتی از گذرنامه شما به خاطر خوردن مهر خروج و ورود و همچنین ویزا استفاده می شود. خب به مرور صفحات تمام خواهند شد و شما نیاز دارید که پاسپورت جدید داشته باشید. به جز سه مورد بالا، دلایل دیگری نیز شامل اعتبار داشتن پاسپورت می شوند که به نظر ما همین دلایل بالا برای این مطلب کافی است.

    برای سفر پاسپورتمان چقدر باید اعتبار داشته باشد؟

    با اینکه قوانین کشورهای مختلف برای اعتبار پاسپورت خارجی ها متفاوت است، اما معمولا شما برای اینکه سفری خارجی داشته باشید نیاز دارید که پاسپورتی با اعتبار حداقل ۷ یا ۶ ماه داشته باشید. این مربوط به قوانین کشورها است که شما با رعایت آن، می توانید به راحتی سفری به خارج از کشور داشته باشید. پیشنهاد می کنیم که اگر قرار است چندین ماه بعد سفری داشته باشید و اعتبار پاسپورت شما حتی ۸ ماه هم هست، برای اطمینان بیشتر، آن را تمدید کنید.

    پاسپورت همراه چیست؟

    یکی از مواردی که جزو نکاتی درباره گذرنامه محسوب می شود این است که شما باید قوانین پاسپورت همراه را بدانید. تصور کنید که شما یک خانواده ۳ نفری هستید: مادر، پدر و کودک. در چنین شرایطی می توانید پاسپورت مرد خانواده شامل گذرنامه خودش، همسر و کودک شود. در شرایطی مثلا زمانی که پدر خارج از ایران است، مادر می تواند نام کودک را در گذرنامه ثبت کند. اما به طور کلی هر شخصی حتی نوزادها می توانند پاسپورت جداگانه داشته باشند.

    زمانی که می خواهید سفری به خارج داشته باشید، حتما قوانین مربوط به پاسپورت همراه آنجا را چک کنید. مثلا در برخی از کشورها، حتی نوزادان هم باید پاسپورت جداگانه داشته باشند و در غیر این صورت، از ورود او به آنجا جلوگیری می شود.

    پاسپورت موقت برای افراد مشمول خدمت

    اگر شما دانشجو هستید می توانید با ارائه مدرک اشتغال به تحصیل، پاسپورت موقتی برای طول سفرتان دریافت کنید. برای اینکار لازم است که به پلیس ۱۰+ مراجعه کرده، گواهی خود را ارائه دهید و سپرده ای برای وثیقه بگذارید. اگر دانشجو نیستید و یا گواهی خاصی مربوط به اینکه چرا سرباز نیستید ندارید، نمی توانید از این پاسپورت موقت استفاده کنید.

    رضایتنامه برای خروج همسر و فرزند از ایران

    فرزندان کمتر از ۱۸ سال و بانوانی که می خواهند گذرنامه جداگانه دریافت کنند، برای خروج ایران نیاز به رضایتنامه پدر یا شوهر را خواهند داشت. برای اینکار باید مدارک مختلفی نظیر درخواستانه تکمیل شده، اصل گذرنامه امضا شده پدر، اصل شناسنامه یا گذرنامه همسر و پرداخت هزینه آن را داشته باشید. زمانی که این مدارک تکمیل گردد، بانوان می توانند با گذرنامه صادر شده هر زمان که بخواهند از کشور خارج گردند.

    ممنوع الخروج بودن

    یکی از اقداماتی که قبل از تهیه پاسپورت باید از آن اطلاع پیدا کنید این است که ممنوع الخروج نباشید. در شرایط مختلی مانند داشتن بدهی، متهم شدن به جرم و … شخصی ممکن است که از کشور ممنوع الخروج شود.

    نکاتی درباره گذرنامه که باید بدانید

    • برای تهیه عکس مواردی نظیر نداشتن عینک، زیور آلات و داشتن حجاب اسلامی برای خانم ها اجباری است که برای اطلاعات دقیقتر به صفحه چگونه پاسپورت بگیریم مراجعه نمایید.
    • عکس شما نباید بیشتر از ۳ ماه گذشته گذشته باشد.
    • برای دریافت گذرنامه خودتان حتما باید حضور داشته باشید.
    • گذرنامه ها در ایران ۵ ساله هستند و بعد از آن باید تعویض شود.
    • برای تحویل گذرنامه باید نشانی پستی دقیقی ارائه دهید.
    • برای تعویض پاسپورت باید گذرنامه های قبلی خود را به همراه داشته باشید.
    • قبل از خروج از ایران دقت کنید که حتما مهر خروج در گذرنامه شما خورده باشد.
    • معمولا پس از تکمیل مدارک، پاسپورت شما حداکثر تا ۱۰ روز بعد به نشانی پستی ارائه شده، خواهد رسید. اگر قرار است سفری بروید، این زمان را در نظر بگیرید.
    • دیگر نکاتی درباره گذرنامه این است که باید پاسپورت خود را سالم نگه دارید. بسیاری از کشورها در صورت مخدوش بودن پاسپورت، اجازه ورود شما به کشور را صادر نخواهند کرد.