Home » اخبار » هزینه تحصیل و زندگی در ژاپن

هزینه تحصیل و زندگی در ژاپن

سیستم آموزشی در کشور ژاپن بسیار پیشرفته است و دانشگاههای این کشور رنک بسیار بالایی دارند اما یکی از دلایلی که باعث شده دانشجویان از تحصیل در ژاپن صرف نظر کنند هزینه بالای تحصیل و زندگی در ژاپن است. هزینه زندگی در ژاپن ۲۴ درصد بالاتر از هزینه زندگی در ایالات متحده آمریکاست. همچنین دلیل دیگر صرف نظر دانشجویان از تحصیل در ژاپن و مهاجرت تحصیل به ژاپن عدم مهاجر پذیرش کشور ژاپن است. بدین معنا که تابعیت و اقامت دائم ژاپن به افرادی که از طریق تحصیل وارد این کشور می شوند اعطا نمی شود و بالاجبار دانشجویان خارجی پس از پایان تحصیل در ژاپن می بایست از این کشور خارج شوند.

کشور ژاپن بیش از ۷۷۰ مرکز آموزشی و ۲٫۸ میلیون دانشجو دارد و تعداد ۸۶ دانشگاه خصوصی و ۹۵ دانشگاه دولتی در ژاپن در حال فعالیت و ارائه خدمات آموزشی هستند. دانشگاههای توکیو و کیوتو دو دانشگاه برتر ژاپن هستند دانشگاه کیوتو رنک ۳۶ و دانشگاه توکیو رنک ۳۱ را در رتبه بندی QS به خود اختصاص داده اند. بسیاری از دانشگاههای ژاپن برای پذیرش دانشجویان خارجی آمزمون ورودی برگزار می کنند و زبان تدریس در بسیاری از دانشگاهها به خصوص در مقطع کارشناسی به زبان ژاپنی است. البته تعداد دانشگاههای انگلیسی زبان نیز در حال افزایش هستند و همه ساله تعداد زیادی از رشته ها به زبان انگلیسی نیز ارائه می شوند.

 

تحصیل در ژاپن

مقطع کارشناسی

مقطع فوق دیپلم و کارشناسی در ژاپن به خوبی پذیرفته شده است. طول دوره کارشناسی بستگی به رشته و موسسه انتخابی دانشجو دارد اما طور معمول طول دوره کارشناسی در رشته های غیر پزشکی ۴ سال است و رشته های پزشکی، دندانپزشکی و دامپزشکی دوره ۶ ساله است. دانش آموزان برای ورود به دوره کارشناسی می بایست حداقل ۱۲ سال تحصیلی را پشت سر گذاشته باشند و سن آنها حداقل ۱۸ سال باشد.

مدارک لازم برای اخذ پذیرش دوره کارشناسی: گواهینامه پایان دوره دبیرستان به همراه ریز نمرات، مدرک زبان انگلیسی آیلتس و یا مدرک زبان ژاپنی، عکس، توصیه نامه، گواهی پزشکی، اسکن گذرنامه معتبر

 

 

مقطع کارشناسی ارشد

پس از اتمام موفقیت آمیز مقطع کارشناسی و در یافت مدرک کارشناسی دانشجویان می توانند در دوره کارشناسی ارشد ثبت نام کنند و حداقل می بایست دوره دو ساله را برای اخذ مدرک فوق لیسانس بگذرانند. البته پایان موفقیت آموز دوره کارشناسی ارشد در برخی رشته ها نیازمند گذراندن دوره های تحقیقاتی و ارائه پایان نامه است. سال تحصیلی در دانشگاههای ژاپن شامل دو ترم است ترم اول از ماه آوریل تا ماه سپتامبر و ترم دوم اکتبر تا ماه مارس طول می کشد. دانشجویان برای ورود به دوره کارشناسی ارشد حداقل می بایست ۱۶ سال تحصیلی را با موفقیت پشت سر گذاشته باشند. سن متقاضیان می بایست بالاتر از ۲۲ سال باشد. دانشجویان متقاضی می بایست متناسب با زبان دوره مربوط به کارشناسی ارشد مدرک زبان ژاپنی و یا مدرک زبان انگلیسی ارائه دهند. گواهی پزشکی و حداقل دو توصیه نامه از اساتید دانشگاه متقاضی می بایست به همراه رزومه و درخواست به دانشگاه مقصد در ژاپن ارائه شود.

پزشکی              ۷۴۸٫۴۵۷ین در هرسال

هنر           ۱٫۲۲۹٫۶۳۱ین در سال

علوم انسانی       ۷۶۷٫۲۹۳ین در سال

مهندسی          ۹۵۰٫۸۱۲ین در سال

 

دانشگاههای برتر ژاپن

دانشگاه توکیو

دانشگاه کیوتو

دانشگاه اوزاکا

دانشگاه توهوکو

دانشگاه هوکایدو

دانشگاه ناگویا

دانشگاه تسوکوبا

دانشگاه کیو

دانشگاه کیوشو

 

هزینه تحصیل در مدارس ژاپن:

Kindergarden (دولتی)              ۷٫۹۴۳$

Kindergarden (خصوصی)           ۱۷٫۵۳۶$

Elementary (دولتی)                  ۲۱٫۷۹۸$

Elementary (خصوصی)              ۸۹٫۶۷۵$

Junior (دولتی)                           ۱۵٫۳۹۲$

Junior (خصوصی)                       ۴۱٫۳۶۰$

 

هزینه تحصیل در دانشگاههای ژاپن:

مقطع کارشناسی          ۵۵۰٫۰۰۰ین_۴٫۳۸۰٫۵۵۰ ین   در هر سال

مقطع کارشناسی ارشد             ۶۶۵٫۶۷۶ین_۱٫۲۲۹٫۶۳۱ ین در هر سال

مقطع دکترا                         ۵۵۴٫۹۹۱ین_۱٫۲۱۳٫۱۰۲ین در هر سال

دانشجویان بین المللی در ژاپن از بیمه درمانی دولتی با پوشش بسیار عالی برخوردار هستند و هزینه بیمه در هر ماه در حدود ۳۰۰۰ ین است.

 

هزینه خوراک:

شیر(یک لیتر)                     ۱$

برنج(یک کیلوگرم)               ۴$

تخم مرغ(۱۲ عدد)              ۲٫۸۹$

گوشت گاو(۱ کیلوگرم)         ۱۷$

سیب(۱ کیلوگرم)                ۷$

سینه مرغ(۵۰۰گرم)            ۳٫۹۹$

سیب زمینی(۱ کیلوگرم)       ۳٫۶۶$

گوجه فرنگی(۱ کیلوگرم)       ۷$

آب(۵/۱ لیتری)                  ۱$

 

هزینه حمل و نقل:

بلیط یک طرفه               ۱$

تعرفه تاکسی                  ۶$

بنزین(یک لیتر)               ۱٫۲۳$

 

مسکن:

اجاره ماهیانه آپارتمان یک خوابه                    ۸۷۶$

اجاره آپارتمان یکخوابه خارج از شهر           ۵۴۱$

خرید هر متر مربع آپارتمان در مرکز شهر         ۹٫۶۲۵$

خرید هر متر مربع آپارتمان خرج از شهر         ۴٫۳۰۲$

 

همانطور که به طور مفصل در این مقاله شرح داده شد تحصیل در دانشگاههای ژاپن به عنوان یک فرصت بسیار خوب برای دانشجویان شناخته شده است و دانشجویان بین المللی از امکانات بسیار خوبی در ژاپن برخوردار هستند اما نکته قابل توجه هزینه بالای تحصیل و زندگی در ژاپن است. در واقع تحصیل در ژاپن بسیار گرانتر از تحصیل در کشورهایی همچون امریکا و انگلستان است و با توجه به اینکه اخذ اقامت ژاپن از طریق تحصیل امکانپذیر نمی باشد توصیه می شود شرایط تحصیل در کشورهای مهاجرپذیر و انگلیسی زبان را بررسی نموده و سپس تصمیم نهایی را بگیرید.