Home » اخبار » هزینه های تحصیل و زندگی در آلمان

هزینه های تحصیل و زندگی در آلمان

هزینه های تحصیل و زندگی در آلمان

تحصیل در خارج از کشور برای بسیاری از افراد یک رویا است. اما اغلب اوقات، مقدار پولی که لازم است، آن را به یک رویای واقع بینانه تبدیل می کند. به نظر می رسد یک قانون مشترک وجود دارد: هرچه یک مقصد تحصیلی محبوب تر باشد، هزینه آموزش بالاتر است. خوشبختانه آلمان از این قاعده مستثنی است. علی رغم این که کشور آلمان در بین پنج مقصد مشهور تحصیلی در جهان قرار دارد، هزینه تحصیل در آلمان بسیار مقرون به صرفه است. ما متوجه شده ایم که بسیاری از دانشجویان مفهوم “آموزش رایگان” را در آلمان درست درک نمی کنند.

بعضی از آنها به اشتباه معتقدند که نیازی به پرداخت هیچ هزینه‌ای ندارند. برخلاف سایر مقاصد تحصیلی مشهور در جهان که شهریه بیشترین نگرانی را ایجاد می کند، دانشجویان بین المللی در آلمان می توانند با این موضوع ارتباط برقرار کنند. طرحی که در سال ۲۰۱۴ با رأی دولت صادر شد، شهریه را برای کلیه دانشجویان پذیرفته شده در دانشگاه های دولتی، از جمله کسانی که از خارج از کشور وارد می شوند، لغو کرد. این محرک بزرگی برای گسترش ثبت نام بین المللی بوده است و اکنون بیش از ۳۸۰,۰۰۰ دانشجوی خارجی در این کشور در دانشگاه تحصیل می کنند. اگرچه در برخی از مناطق کشور شهریه در سال ۲۰۱۷ دوباره وارد شد و دانشجویان بین المللی تحصیلات تکمیلی باید شهریه تحصیلی خود را بپردازند، اما هزینه تحصیل در آلمان بسیار پایین تر از جاهای دیگر است.

دانشگاه های آلمان مبلغ کمی را بابت هزینه های اداری، اتحادیه دانشجویی و حمل و نقل عمومی اختصاص می دهند. این پرداخت به عنوان “سهم ترم” شناخته می شود و در ابتدای هر ترم پرداخت می گردد. قیمت “سهم ترم” به سختی از ۳۰۰ یورو فراتر می رود. اما شهریه دانشگاه های خصوصی هنوز هم باقی مانده است. اگرچه دانشگاه های دولتی بیشترین بخش ارائه دهندگان آموزش عالی را تشکیل می دهند، اما چندین دانشگاه معتبر خصوصی نیز در آلمان فعالیت می کنند.

بنابراین سؤال این است که تحصیل در دانشگاه های خصوصی در آلمان هزینه ای دارد؟ بله، دانشگاه های خصوصی در مورد شهریه به صورت مستقل و جداگانه تصمیم می گیرند. بنابراین، بسته به دانشگاه مورد نظر شما، هزینه های مربوطه متفاوت خواهد بود. علاوه بر این، قوانین آنها به طور مرتب مورد بازبینی قرار می گیرند و اغلب در معرض تغییر هستند. اگرچه بیشتر اوقات دانشگاهها برای همه مدرک هایی که ارائه می دهند هزینه های یکسانی را اعمال می کنند، اما در بعضی موارد دوره انتخابی شما هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی را نیز تعیین می کند. به عنوان مثال، مدرک MBA و مهندسی جزء گرانترین برنامه های مطالعه هستند.

دانشگاه های آلمان بین برنامه های کارشناسی ارشد “متوالی” و “غیر متوالی” تفاوت قائل هستند. برنامه های متوالی برنامه هایی هستند که می توانید بلافاصله پس از اتمام لیسانس، در آن ثبت نام کنید. برنامه های غیر متوالی معمولاً مستلزم این است که دانشجویان تجربه کار پس از لیسانس داشته باشند. چنین برنامه های تحصیلی غیر متوالی معمولاً حتی در دانشگاه های دولتی هزینه شهریه را می پردازد. به عنوان مثال “MBA های اجرایی”، بلکه برخی از برنامه های تخصصی کارشناسی ارشد.

حداکثر هزینه شهریه سالیانه شما در دانشگاه های خصوصی آلمان حدود ۳۰,۰۰۰ یورو خواهد بود. از سال ۲۰۱۷، دانشگاه های دولتی در ایالت بادن-وورتمبرگ می توانند شهریه دانشجویان غیر اتحادیه اروپا و EEA را دریافت کنند که این دانشگاه های اشتوتگارت، کارلسروهه، مانهایم، فرایبورگ، هایدلبرگ و برخی از شهرهای دیگر را شامل می شود. شهریه در هر ترم ۱,۵۰۰ یورو تعیین شده است – که هنوز خیلی ارزانتر از بسیاری از کشورهای دیگر اروپا است. به طور کلی می توانید به طور رایگان در آلمان تحصیل کنید. اما چند استثنا وجود دارد که باید شهریه خود را بپردازید:

ثبت نام در دوره کارشناسی هنگامی که شما قبلاً دارای مدرک لیسانس در رشته دیگری هستید، یا ثبت نام در برنامه کارشناسی ارشد هنگامی که شما قبلاً دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته دیگری هستید.

در زیر لیستی از دانشگاه های خصوصی در آلمان و متوسط شهریه ای که از شما درخواست می شود ذکر شده است:

نام دانشگاه میزان شهریه توضیحات
کالج برد برلین ۲۸,۷۰۰ یورو
دانشگاه CODE علوم کاربردی ۹,۸۰۰ یورو
دانشگاه EBC Hochschule ۱۰,۰۰۰ یورو
دانشگاه Adventist Friedensau ۳,۵۰۰ یورو (با دامنه تغییرات ۱,۲۰۰ تا ۴,۹۰۰ یورو)
مدرسه بازرگانی GISMA ۲۰,۰۰۰ یورو (با دامنه ۳,۰۰۰ تا ۳۳,۰۰۰ یورو)
دانشکده حاکمیت هرت ۳۲,۵۰۰ یورو (فقط دوره های تحصیلات تکمیلی را ارائه می دهد)
مدرسه بازرگانی مونی ۲۴,۰۰۰ یورو
SRH هوچول برلی ۱۰,۰۰۰ یورو
دانشکده مدیریت Otto Beisheim -WHU ۱۵,۰۰۰ یورو
دانشگاه علوم کاربردی اروپ ۱,۴۰۰ یورو

علاوه بر هزینه های تحصیل باید به هزینه های زندگی در کشور مقصد نیز توجه نمود. در جدول زیر نمونه هزینه های روزانه در آلمان را مشاهده می نمایید:

عنوان هزینه عنوان هزینه
یک وعده غذا رستوران معمولی ۱۰ یورو  بلیط یک طرفه حمل و نقل شهری  ۲.۸ یورو
دو وعده غذا رستوران سطح بالا  ۵۰ یورو  اجاره آپارتمان یک خوابه مرکز شهر  ۷۵۱ یورو
 شیر ۱ لیتری ۰.۷۵ یورو  اجاره آپارتمان یک خوابه خارج شهر  ۵۶۰ یورو
 ۱ کیلوگرم برنج ۲.۱۴ یورو  اجاره آپارتمان سه خوابه خارج شهر  ۱۰۶۰ یورو
دوازده عدد تخم مرغ ۱.۹۱ یورو  ۱ کیلوگرم سیب زمینی  ۱.۲۱ یورو
 ۱ کیلوگرم گوشت قرمز ۱۰.۷۲ یورو  بطری ۱.۵ لیتری آب  ۰.۴۲ یورو