Home » گردشگری » هفت دلیل برای بازدید از ایالت آزاد آفریقا

هفت دلیل برای بازدید از ایالت آزاد آفریقا

ایالت آزاد آفریقا Free State of Africa  که قدیم­ها به آن ایالت آزاد نارنجی هم می­‌گفتند، بیشتر مسیر گذری مسافران در آفریقای جنوبی به حساب می‌­آید و کمتر کسی آن را مقصد ماجراجویی خود قرار می­‌دهد. شاید به این خاطر که از زیبایی طبیعی، تاریخ، و ورزش­‌های ماجراجویانه آن چیز زیادی نمی‌­دانیم.

ایالت آزاد با آسمان دلباز و مراتع گسترده‌­اش، جان می‌­دهد برای سفر جاده‌­ای؛ خط افق آن هرگز تمام نمی‌­شود و فقط گهگاهی با مناظر روستایی و شهری کوچک در هم می‌­آمیزد. اگر بلوم فونتین (Bloemfontein) را کنار بگذاریم، مراکز شهری کل منطقه نسبتاً کوچک و آرام هستند.

  1. کلارنز Clarens

کلارنز نگینِ ایالت آزاد است که در ارتفاع ۱۸۵۰ متری قرار دارد و در واقع مرتفع‌ترین شهر کل منطقه به حساب می‌­آید. کلارنز از آن مکان­‌هایی است که اگر یک بار پایتان به آنجا برسد، تا مدت‌ها بعد برای دوستان و آشنایان درباره­‌اش تعریف خواهید کرد: پس زمینه صخره­‌های عظیم سنگ آهک، تپه‌­های سبزپوش، مرغ‌زارهایی به رنگ طلا  و رشته کوه‌­های خارق‌العادۀ مالوتی. منظره کلارنز در میان این زیبایی‌­ها به کارت پستال می‌­ماند، روستایی با ساختمان­‌های دوغ‌آب‌خورده، خیابان‌­های آرام و همیشه سایه، آب‌وهوای ملایم در کنار امکانات اسب‌سواری و ماهیگیری، کلارنز را به مقصدی رویایی برای استراحت در مناطق روستایی بدل می‌سازد.

ناگفته نماند که کلارنز همچنین مقصدی برای علاقه‌مندان به هنر است، شهری مملو از گالری‌­ها که آثار تراز اول بهترین هنرمندان آفریقای جنوبی را نمایش می­‌دهند.

مهمانخانه­‌های دل فریب شهر (که از ساده­‌ترین تا لوکس‌­ترین اقامت­گاه‌­ها را شامل می­‌شود)، رستوران­‌های بی­‌نهایت خوشمزه، کافه­‌های صاحب سبک و انبوهی از فعالیت­‌های ماجراجویانه جذابیت تجربۀ این شهر را دو چندان می‌­سازند.

 

  1. پاریس Parys

پاریس شهری در حال توسعه و پرجنب‌و جوش در کنارۀ رود وال Vaal River و در ۱۲۰ کیلومتری جنوب ژوهانسبورگ است. چندین ساختمان دیدنی در این شهر بنا شده، مانند کلیسای آنجلیک سال ۱۹۱۵ که از گرانیت آبی ساخته شده است. از هر طرف که نگاه کنید، زیبایی­‌های خارق‌العاده­‌ای می­بینید، دره­‌ها، مسیل­‌ها و پرتگاه­‌های پوشیده از گیاهان محلی سرسبز و پرندگان و حیوانات خاص. اما توجه بازدیدکنندگان شهر، بیش از همه جلب ورزش­‌های ماجراجویانه و صنایع‌دستی می­‌شود که خیابان اصلی شهر را قُرق کرده‌اند.

شهر پایر در آفریقا

 

  1. مسیر راهپیمایی سنتینل Sentinel Hiking Trail

مسیر سنتینل مشهورترین مسیر راهپیمایی منطقه است، که به طول بیش از ۱۰ کلیومتر در ایالت آزاد آغاز می­‌شود و در کوازولو-ناتال «KwaZulu-Natal» به پایان می‌­رسد.  نقطۀ شروع آن در پارک ماشین روی سنتینتل در ارتفاع ۲۵۴۰ متری قرار دارد که چهار کیلومتر هم بالا می رود تا به دشت دراکنزبرگ Drakensberg با میانگین ارتفاع سه هزارمتری برسد.

کسانی که ورزشکار حرفه‌­ای نیستند، حدود دو ساعت صعود دارند. در طول مسیر یک جا می­‌توانند از نردبان معلقی استفاده کنند که روی صخره­‌ها تعبیه شده است. آنهایی که ترس از ارتفاع دارند، می­‌توانند از مسیر آبگذر بیکن باترس beacon Buttress بروند (هرچند برخی کوهنوردان مدعی هستند که مسیر آبگذر بیشتر مو به تن آدم سیخ می­کند!) اما این صعودِ صعب، پاداش خوبی به همراه دارد: منظره کوهستانی بی­‌نظیر و همچنین امکان صعود به مونت­-او-سورس کوه Mont-aux-Sources در ارتفاع ۳۲۸۲ متری.

 

  1. پارک ملی ارتفاعات گولدین گیت Golden Gate Highlands National Park

تنها پارک ملی کل منطقه ایالت آزاد، بابت ماسه‌سنگ­‌ها و صخره‌­های طلایی رنگی که جابه‌جا سر برآورده‌­اند، بابت حیات وحش شگفت‌­آورش (شامل گورخر، گاو کوهی آفریقایی یا الاند، و انواع و اقسام حیوانات وحشی) و نیز نقاشی­‌های کهن به جا مانده از بومیان در غارهایش شهره است. منظره آنجا نفس آدم را بند می­‌آورد، بهتر است چند روز برای راهپیمایی در آن اختصاص دهید. اگر فقط یک روز فرصت داشتید بهترین کار رفتن به سراغ بازی­‌هایی است که تعبیه شده و نیازی به راهنمای هم ندارند.

دروازه طلایی

 

  1. بلوم فونتین (Bloemfontein)

شاید با دیدن روستای کوچک و خوش آب و هوای بلوم فونتین تعجب کنید وقتی بشنوید که این شهر هم مرکز ایالت آزاد و هم پایتخت قضایی کل کشور است. شهری با آرامش و مهمان نواز که هر چند آنقدر جاذبه­‌های دهان پر کن ندارد که به مقصد سفر شما بدل گردد، اما در گذر از قلب سرزمین‌­های آفریقای جنوبی احتمالا یکی دو روز اتراق در “بلوم” با منظره­‌ها و رستوران‌­های دلنشین­‌اش تنوع متبوعی به ماجراجویی شما خواهد داد.

 

  1. فیلیپ­پولیس Philippolis

فیلیپ­پولیس شهری که در ۱۸۲۳ برای ترویج تبلیغ مسیحیت تاسیس شد، انگار در همان دوره منجمد شده باشد، قدیمی­‌ترین پایگاه در کل ایالت آزاد شما را سوار ماشین زمان خود خواهد کرد. ۷۵ ساختمان شهر در میراث ملی ثبت شده‌اند، که شامل کتابخانه و بسیاری از ساختمان­‌های سبک کارو می‌شود که با دیوارهای ضخیم خود گرمای بیابانی را بیرون نگه می‌دارند.

این شهر با کتابفروشی فوق‌العاده، موزه تاریخی و گالری­‌های هنری متعددش از مدت­ها پیش پاتوق نویسندگان، هنرمندان و دیگر روشنگران بوده است. ضمن اینکه بهترین امکان را برای عکس­برداری از ببرهای وحشی به شما می­‌دهد، آخر هفته‌­ها پرنشاط است، گویی کل شهر در پاتوق هتل تاریخی اورانجهوف جمع شده باشند. معمولاً حتی بعد از سپیده دم نیز مهمانی ادامه می‌یابد.

  1. فیکسبورگ Ficksburg

فیکسبورگ روستای کوهستانی دل‌انگیزی در کرانه رود موهوکار یا کلدون (Mohkare (Caledon است. ساختمان­‌های سیاه سنگی زیبایی در این شهر بنا شده‌اند ــ حواس­تان باشد سالن شورای شهر و اداره پست را از دست ندهید. شهر که در میان کوه­‌های ارغوانی رنگ مالوتی آشیانه کرده، به ویژه در زمستان منظره چشم‌نوازی است، وقتی قله‌­های سنگی کوه­‌ها غرق در برف می‌­شوند.

تابستان­‌های خنک و زمستان‌­های سرد، این منطقه را برای کاشت سیب، مارچوبه و میوه­‌های آلویی ایده‌­آل می­‌سازند، ضمن اینکه فیکسبورگ مرکز صنعت گیلاس و محصولاتش در ایالت آزاد است. هرسال، در ماه نوامبر جشنواره گیلاس برگزار می‌­شود، اما اگر واقعاً به منظرۀ درختان گیلاس علاقه­‌مندید، در ماه‌­های سپتامبر و اکتبر درختان پرثمر جلوۀ دیگری دارند.