Home » زبان شناسی » چه کشورهایی به زبان اسپانیایی صحبت میکنند؟

چه کشورهایی به زبان اسپانیایی صحبت میکنند؟

آیا می‌دانید زبان اسپانیایی در چه کشورهایی صحبت می‌شود؟ باید بگوییم گستره جغرافیایی این زبان وسیع‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌آید. با ما همراه باشید تا به شما بگوییم کشورهای اسپانیولی زبان کدام‌ها هستند:

زبان اسپانیایی مانند زبان فرانسه، ایتالیایی، رومانیایی و پرتغالی جزء زبان‌های رومی است که از لاتین عامیانه گرفته شده‌اند. منشاً این زبان به شبه‌جزیرهٔ ایبری برمی‌گردد. شبه‌جزیرهٔ ایبری در گوشهٔ جنوب غربی اروپا قرار دارد که شامل پرتغال و اسپانیای امروزی است. ادامهٔ کاستیلیان زبان لاتین عامیانه (از منطقهٔ کاستایل اسپانیا) با گویش عربی مورها که بخشی از این منطقه را فتح کرده‌ بودند، ترکیب شد و به این ترتیب زبان اسپانیایی استاندارد در دههٔ ۱۲۰۰ شکل گرفت. گویش اندلسی زبان اسپانیایی هم تقریباً در همان زمان به وجود آمد. هنوز هم در بخش‌هایی از جنوب اسپانیا مردم با این گویش صحبت می‌کنند.

زبان اسپانیایی در کجای دنیا به کار می‌رود؟

کشورهای اسپانیایی‌ زبان بسیاری در دنیا هستند؛ زیرا اسپانیایی زبان رسمی ۲۰ کشور زیر و همچنین پورتوریکو است: آرژانتین، بولیوی، شیلی، کلمبیا، کاستاریکا، کوبا، جمهوری دومینیکن، اکوادور، السالوادور، گینه استوایی، گواتمالا، هندوراس، مکزیک، نیکاراگوئه، پاناما، پاراگوئه، پرو، اسپانیا، اروگوئه و ونزوئلا. در ایالات‌متحده، بلیز، آندورا و جبل‌الطارق هم زبان اسپانیایی رایج است، اما زبان رسمی نیست. البته زبان اسپانیایی یکی از ۶ زبان رسمی سازمان ملل است.

چند نفر در جهان به زبان اسپانیایی حرف می‌زنند؟

اسپانیایی زبان مادری بیش از ۴۰۰ میلیون نفر است. همین امر باعث شده که پس از زبان چینی، دومین زبان گفتاری دنیا شود. زبان انگلیسی با حدود ۳۶۰ میلیون جمعیت انگلیسی‌زبان در رتبهٔ سوم و پس از زبان اسپانیایی قرار دارد. زبان اسپانیایی، پس از انگلیسی و فرانسه، سومین زبان تدریس‌شده در دنیا است. اسپانیایی علاوه بر اینکه زبان مادری ۴۰۰ میلیون نفر است، زبان دوم چیزی نزدیک به ۹ میلیون نفر در سراسر دنیا هم هست

چند نفر در ایالات‌متحده به زبان اسپانیایی حرف می‌زنند؟

در ایالات‌متحده، اسپانیایی زبان اول بیش از ۴۱ میلیون نفر (تقریباً ۱۳٪ جمعیت) است و این رقم همچنان درحال رشد است. به‌علاوه، تقریباً ۱۲ میلیون دوزبانه در ایالات متحده سکونت دارند که یکی از دو زبانشان همان اسپانیایی است. همین موضوع ایالات‌متحده را به دومین کشور بزرگ اسپانیایی‌زبان در دنیا (پس از مکزیک) تبدیل کرده است؛ اما طبق پیش‌بینی یک پژوهش،  تا سال ۲۰۵۰ ایالات‌متحده به بزرگ‌ترین کشور اسپانیایی‌زبان تبدیل خواهد شد.

آمریکایی‌هایی که در حال حاضر اسپانیایی بلد نیستند هم دارند آن را یاد می‌گیرند. اسپانیایی تدریس‌شده‌ترین زبان در ایالات‌متحده است و بسیاری از افراد در رشته زبان و ترجمه اسپانیایی تحصیل می‌کنند. در حقیقت، ۵۰٪ دانشجویان آمریکایی و بیش از ۷۰٪ دانش‌آموزان زبان اسپانیایی را برای یادگیری انتخاب می‌کنند؛ این رقم به‌طور معناداری بیشتر از ۱۲٪ دانشجویان و ۱۵٪ دانش‌آموزانی است که زبان فرانسه، یعنی دومین زبان پرطرفدار تدریس‌شده، را برای یادگیری انتخاب می‌کنند.

چند نفر در آمریکای لاتین به زبان اسپانیایی حرف می‌زنند؟

مکزیک با ۱۲۱ میلیون سکنه‌ای که اسپانیایی زبان مادری‌شان است، بزرگ‌ترین جمعیت اسپانیایی‌زبان دنیا را دارد. با این همه، ایالات‌متحده به‌سرعت در حال پیشروی است. اسپانیایی زبان رسمی مکزیک و بسیاری از کشورهای آمریکای مرکزی و جنوبی است. کلمبیا (با ۴۶ میلیون اسپانیایی‌زبان) و آرژانتین (با ۴۱ میلیون اسپانیایی‌زبان) دو تا از بزرگ‌ترین کشورهای اسپانیایی زبان آمریکای جنوبی هستند. تقریباً ۶۰٪ جمعیت آمریکای لاتین به زبان اسپانیایی، نزدیک به ۳۴٪ به زبان پرتغالی و درصد کمی به سایر زبان‌ها، نظیر فرانسوی، انگلیسی و مایایی حرف می‌زنند. تعداد کشورهای اسپانیایی زبان در آمریکای لاتین بسیار زیاد است.

چند نفر در اروپا به زبان اسپانیایی حرف می‌زنند؟

اسپانیا محل شکل‌گیری زبان اسپانیایی است؛ بنابراین طبیعتاً قطب اسپانیایی‌زبانان در اروپا محسوب می‌شود. اما با داشتن ۴۶ میلیون اسپانیایی‌زبان، در رتبه‌بندی‌ها بعد از ایالات‌متحده قرار گرفته و به کشوری با سومین جمعیت زیاد اسپانیایی‌زبان تبدیل شده است.

در اروپا، مردم آندورا و جبل‌الطارق هم به‌طور گسترده‌ای اسپانیایی را به کار می‌برند؛ اما زبان رسمی آن‌ها به ترتیب کاتالان و انگلیسی است. در سوئیس، حدود ۱۵۰ هزار نفر یا ۲٫۲٪ جمعیت به زبان اسپانیایی صحبت می‌کنند. اسپانیایی یکی از ۲۴ زبان رسمی در اتحادیه اروپاست و همچنین افراد کمی در سایر کشورهای اروپایی، نظیر ایتالیا، آلمان، فرانسه و بریتانیا به زبان اسپانیایی حرف می‌زنند.

بد نیست در اینجا به این موضوع اشاره کنیم که در صورتیکه قصد سفر به کشور اسپانیا را دارید، لازم است ویزای کشور اسپانیا را از سفارت این کشور در تهران تهیه کنید. کشور اسپانیا انواع مختلفی از ویزا را صادر می‌کند و برای هر کدام از آنها لازم است مدارک مختلفی را ترجمه رسمی اسپانیایی کنید.

دارالترجمه رسمی الیت (۷۲۷) در خدمت شما عزیزان میباشد

در سایر نقاط جهان چند نفر به زبان اسپانیایی حرف می‌زنند؟

اکثریت اسپانیایی‌زبان‌ها در آمریکا و اروپا ساکن هستند، اما کشورهای اسپانیایی زبان در دنیا پراکنده هستند و در سایر نقاط جهان نیز افرادی هستند که به زبان اسپانیایی صحبت ‌کنند. یکی از کشورهای قابل‌توجه، فیلیپین است که از اواخر قرن ۱۶ تا سال ۱۹۸۷، اسپانیایی زبان رسمی آن بود. فیلیپین از سال ۱۵۶۵ تا ۱۸۹۸ تحت حکومت اسپانیا بود، اما حتی پس از پایان جنگ اسپانیا-آمریکا نیز تا سال ۱۹۸۷، اسپانیایی در کنار انگلیسی زبان رسمی این کشور باقی ماند. در آن زمان، اسپانیایی زبانی اختیاری بود. اگر زبان چاباکانو که زبان کریول مبتنی بر اسپانیایی است را هم حساب کنید، امروزه تقریباً ۳ میلیون فیلیپینی به زبان اسپانیایی صحبت می‌کنند.

در آفریقا، زبان اسپانیایی یکی از سه زبان رسمی گینهٔ استوایی محسوب می‌شود و تقریباً ۶۸٪ جمعیت آن به اسپانیایی حرف می‌زنند. همچنین در مناطقی در شمال آفریقا (که تحت کنترل اسپانیاست) و همچنین مراکش (که از لحاظ جغرافیایی نزدیک اسپانیا قرار دارد) هم اسپانیایی به کار می‌رود. درنهایت، جوامع کوچکی از اسپانیایی‌زبان‌ها نیز در آنگولا و جنوب سودان قرار دارند.

لیستی از کشورهای اسپانیایی‌ زبان و پایتخت آن‌ها

کشور کشور (به زبان اسپانیایی) پایتخت
اروپا اسپانیا España مادرید
آمریکای شمالی مکزیک México مکزیکوسیتی
آمریکای مرکزی کاستا ریکا Costa Rica سان خوزه
السالوادور El Salvador سان سالوادور
گواتمالا Guatemala گواتمالا سیتی
هندوراس Honduras تگوسیگالپا
نیکاراگوئه Nicaragua مانگوآ
پاناما Panamá پاناماسیتی
کارائیب کوبا Cuba هاوانا
جمهوری دومینیکن República Dominicana سانتو دومینگو
پورتوریکو Puerto Rico سان خوآن
آمریکای جنوبی آرژانتین Argentina بوینوس آیرس
بولیوی Bolivia لاپاز/ سوکره
شیلی Chile سانتیاگو
کلمبیا Colombia بوگوتا
اکوادور Ecuador کیتو
پاراگوئه Paraguay آسونسیون
پرو Perú لیما
اروگوئه Uruguay مونته‌ویدئو
ونزوئلا Venezuela کاراکاس
آفریقا گینهٔ استوایی Guinea Ecuatorial مالابو

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم به تفصیل درباره گستره زبان اسپانیایی در دنیا صحبت کنیم. شما چه تجربه‌ای در مورد زبان اسپانیایی دارید؟ آیا به کشورهای اسپانیایی زبان سفر کرده‌اید؟ نظرات شما حتما برای خوانندگان وبلاگ مفید خواهد بود.

دارالترجمه رسمی الیت (۷۲۷) در خدمت شما عزیزان میباشد