Home » اخبار » چه کشورهایی همسو با کشور انگلیس می باشند؟

چه کشورهایی همسو با کشور انگلیس می باشند؟

بریتانیای کبیر کشوری که همیشه یک ملکه بر تمام مسائل سیاسی و اجتماعی و حتی اقتصادی آن سیطره و نفوذ داشته است . این کشور در تاریخ خصوصاً بعد از جنگ جهانی اول نفوذ خود را در بسیاری از کشورهای دنیا خصوصاً آسیا و آفریقا گسترش داده است .
کشور انگلیس مجموعه ای از مناطق تحت تسلط در همسایگی خود مثل ایرلند شمالی ، ولز ، اسکاتلند و … می باشد که به مجموعه آن بریتانیا گفته می شود . بریتانیا از سالهای بسیار دور توسط ارتش و قدرت نظامی که داشت بر بسیاری از کشورهای دنیا نفوذ و سیطره داشته است . این سیطره و نفوذ به دلیل عقب ماندگی این کشور ها بوده است . بسیاری از این کشورها همچنان در تسلط و تحت امر ملکه می باشند و بسیاری دیگر فقط همسو با نظرات و سیاست های کلی کشور انگلیس هستند .
دو کشور بسیار مهم از مستعمرات بریتانیا کشور استرالیا و کانادا می باشند . این دو کشور حتی برای انتخاب نخست وزیر و یا رئیس جمهور باید با نظرات ملکه هماهنگ باشند و ملکه آنها را به عنوان فرمانداران خود دراین کشورها تعیین می کند و انها امور کشور را به دست می گیرند .
تحت همین موضوع بسیاری از کشورهای دنیا از حتی زبان بومی خود را از دست داده و دیگر به زبان انگلیسی صحبت می کنند . استرالیا ، نیوزلند ، کانادا و خیلی از کشورهای آفریقا و آمریکای مرکزی به زبان انگلیسی صحبت می کنند و دیگر چیزی به نام زبان بومی وجود ندارد .
در بسیاری از کشورها مثل اندونزی ، مالزی ، هند ، پاکستان و … که زمانی در اشغال دولت بریتانیا بودند نیز زبان رایج تعلیم و حتی مکالمات روزمره به زبان انگلیسی می باشد .
اتحادیه کشورهای همسود به مجموعه ۵۳ کشور گویند که غیر از موزانبیک و کامرون مابقی همگی قبلاً تحت سیطره امپراتوری بریتانیا بوده اند . این کشور ها حدود ۳۰ درصد از کل جمعیت جهان را شامل می شود . در حال حاظر ملکه بریتانیا به عنوان فرمانده کل و نماد همبستگی همۀ این کشور ها می باشد .
در همۀ این کشور ها فرماندار کل که معمولاً از طرف نخست وزیر آن کشور و به دستور ملکه انتخاب می شود . در ۱۶ کشور دنیا بالاترین مقام تشریفاتی دربار بریتانیا که به عنوان ( رئیس کشور ) محسوب می شود ( ملکه ) برعهده دارد . این ۱۶ کشور عبارتند از : استرالیا ، زلاندنو ، پایواگینه نو ، جزایر سلیمان تووالو ، اقیانوسیه ، کانادا ، بلیز در آمریکای جنوبی و آنتیگوا و باربودا ، باهاما ، باربادوس ، گرنادا ، جامایکا ، سنت کیتز ونویس ، سنت لوسیا ، سنت وینست و گرنادین در ( هند غربی و جزایر کارائیب ) هستند .
در پایان ۵۰ کشوری که به عنوان کشورهای همسود با امپراطوری بریتانیا می باشند ذکر می کنیم
استرالیا ، آفریقای جنوبی ، آنتیگوا و باربودا کریباتی ، کنیا ، اوگاندا ، باربادوس ، باماها ، برونئی ، بلیز ، بنگلادش ، بوتسوانا ، پایواگینه نو ، پاکستان ، تانزانیا ، ترینیداد و توباگو تونگا ، تووالو ، جامائیکا ، جزایر سلیمان ، جزیره مالت ، دومینیکا ، رواندا ، ساموآ سری لانکا ، سنت کیتس ونویس ، سنت لوسیا ، سنت وینست وگرنادین ، سنگاپور سوازیلند ، سیرالئون ، سیشل ، غنا ، قبرس ، کامرون ، کانادا ، هند ، نیوزلند ، نیجریه نائورو ، نامیبیا ، موزامبیک ، موریس ، مالزی ، مالدیو ، مالاوی ، لسوتو ، گویان ، گرانادا ، گامبیا