Home » اخبار » کسب‌وکار در ترکیه چه مزایایی دارد؟

کسب‌وکار در ترکیه چه مزایایی دارد؟

اولین ویژگی کسب و کار در کشور ترکیه آن است که فضای تجاری و کسب و کاری در آن به گونه‌ای پویا و فعال در زمینه کارآفرینی می‌باشد و روز به روز شاهد گسترش و توسعه این فضا و بستر هستیم. ضمناً خصوصی‌سازی و امتیازهای برابر برای افراد داخلی و خارجی شرایط مناسب برای کارآفرینی در ترکیه را فراهم آورده است. مزیت دیگر کسب‌وکار در ترکیه آن است که همانند نظام حقوقی ایران، شما می‌توانید بر حسب نیاز خود و ماهیت کسب‌وکارتان شرکت‌هایی با ماهیت حقوقی متفاوت از جمله شرکت‌های با مسئولیت محدود (Limited Liability Company)، شرکت‌های تعاونی (Cooperative Company)، شرکت‌های سهامی (joint stock company) و شرکت‌های جمعی (Collective company) تأسیس نمایید.

علاوه بر موارد فوق، می‌توان به موارد ذیل جهت راه‌اندازی و گسترش کسب‌و‌کار اشاره نمود. این موارد عبارتند از رقابتی بودن محیط کار، اقتصاد موفق کشور ترکیه، موقعیت جغرافیایی مطلوب، وجود زیرساخت‌های مناسب برای کارآفرینی، مرکزیت منطقه آب، مالیات اندک، بازارهای داخلی گسترده، جمعیت جوان در حال رشد و مصرف کننده و سیستم بانکی قوی. همچنین مهم‌ترین ویژگی ساختار تجاری در کشور ترکیه آن است که حسب مقررات قانون ترکیه، امتیازات یکسانی به سرمایه‌گذار داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری اعطا می‌شود.

بازارهای پرطرفدار کشور ترکیه کدامند؟

۱) کسب‌وکارهای مربوط به سنگ و جواهرات قیمتی

کشور ترکیه در جایگاه چهارم فهرست بزرگترین تولیدکنندگان سنگ قیمتی قرار دارد. از جمله ارزشمندترین سنگ‌ها و جواهرات موجود در ترکیه عبارتند از سنگ آهک، سنگ گرانیت، سنگ متورق، عقیق سلیمانی، ذغال سنگ نارس، و آندزیت و صدها سنگ دیگر. بنابراین تأسیس و توسعه کسب‌وکار مربوط به سنگ‌های طبیعی در ترکیه ایدهٔ بی نظیری است و کشور ترکیه برای توسعه و گسترش این صنعت به کارآفرینان بیشتری نیاز داشته است.

۲) کسب‌وکارهای حوزه IT، مخابرات و برق

در کشور ترکیه، موانع و چالش‌های بسیاری برای ورود سرمایه‌گذاران توسط مقررات دولتی در کشور ترکیه وجود دارد. با این وجود، اپراتورها و زیرساخت‌های مخابراتی و اینترنتی در این کشور به اندازهٔ کافی نبوده و فرصت‌های فراوانی وجود دارد زیرا صنایع برق و مخابرات ترکیه در حال خصوصی‌سازی بوده و فعالیت در زمینه برق و مخابرات بسیار گسترده است و شما می‌توانید با توجه به علایق و استعدادهای خود و همچنین مهارت‌هایی که دارید در این زمینه‌ها کسب‌وکار خود را رونق دهید.

۳) کسب‌وکار در حوزه پتروشیمی

به صورت کلی صنعت پتروشیمی در کشور ترکیه به دلیل وجود منابع و میادین گسترده نفتی در حال شکوفایی بوده و می‌توان برای شروع در مقیاس کوچک کاسبی پتروشیمی را تأسیس و سپس آن را با گذر زمان گسترش دهید. البته نکته قابل توجه آن است که شایسته است فعالیت‌های تجاری خود را منحصر به کسب‌وکار مواد خام محدود نکرده و معامله با کالاهای تمام شده مانند چرم و شیشه را نیز شروع کنید. این یکی از بهترین ایده‌های کسب و کار کوچک در ترکیه است.

قوانین و مقررات تجاری و مالیاتی کسب‌وکار در ترکیه

همانطور که می دانید اقتصاد کشور ترکیه نوپا و رو به رشد بوده و همچنین این کشور از امنیت اقتصادی و سیاسی نسبتاً خوبی برخوردار است. بر همین اساس مقررات خاصی در حوزه تجاری و مالیاتی در این کشور وجود دارد. بر مبنای مقررات تجاری ترکیه، شرکت‌ها باید در زمینه کاری خود شفافیت داشته و تمامی صورت‌حساب‌های مالی شرکت‌ها باید شفاف بوده و شرکت‌ها باید به صورت کامل در این راستا بکوشند.

ضمناً وفق قانون سرمایه‌گذاری خارجی به منظور حل و فصل اختلافات ناشی از توافقات و قراردادهای سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند به دادگاه‌های محلی صلاحیت‌دار یا به داوری ملی یا بین‌المللی یا سایر ابزارهای حل اختلاف مراجعه نمایند، مشروط بر این که شرایط مقررات مربوطه رعایت شده و طرفین نیز رضایت داشته باشند.

علاوه بر این در رابطه با مقررات مالیاتی باید بیان داشت که تمامی سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند شرکت‌های مختلف را در ترکیه تأسیس نموده و بر این اساس مالیات برای شرکت‌های سهامی عام و محدود بیست درصد است. در این راستا موافقت‌نامه‌ای میان کشور ترکیه و ایران با عنوان قانون ممانعت از پرداخت مالیات ترکیه منعقد شده، که به موجبان هر فرد در هر سودی تنها یک بار در یکی از این دو کشور مالیات پرداخت خواهد کرد.

ضمناً تمامی افرادی که در ترکیه دارای ملک و مستغلات هستند، باید مالیات دهند و در واقع تفاوتی در اقامت یا عدم اقامت در ترکیه وجود ندارد. در نتیجه بایستی بابت دارایی‌تان مالیات پرداخت نموده و هیچ معافیت از مالیاتی برای خارجی‌ها در ترکیه وجود ندارد مگر ساختمان‌هایی همانند سفارت‌خانه‌ها یا کنسولگری‌ها که متعلق به یک کشور دیگر می‌باشند.