Home » گردشگری » کشورهای مجاز و غیرمجاز برای سفر به اروپا و ایران اعلام شد

کشورهای مجاز و غیرمجاز برای سفر به اروپا و ایران اعلام شد

ده کشور دیگر به فهرست کشورهایی که سفر از آن‌ها به کشورهای عضو اتحادیه اروپا مجاز است اضافه شد. همزمان ایران ۱۲ کشوری را که سفر از آن‌ها به این کشور ممنوع است اعلام کرد.

شورای اتحادیه اروپا روز گذشته آخرین به روز رسانی فهرست سفر را با توجه به میزان شیوع ویروس کرونا انجام داد و به این ترتیب شهروندان کشورهای بیشتری امکان سفر به اروپا را در طی تابستان خواهند داشت.

در فهرست به روز رسانی شده کشورهای ارمنستان، آذربایجان، بوسنی و هرزگوین، برونئی دارالسلام، کانادا، اردن، مونته نگرو، قطر، مولداوی و عربستان به ۱۴ کشور مجاز پیشین اضافه شد.

بیش از این کشورهای آلبانی، استرالیا، چین، اسرائیل، ژاپن، لبنان، نیوزیلند، مقدونیه شمالی، رواندا، صربستان، سنگاپور، کره‌جنوبی، تایلند و ایالات متحده آمریکا در فهرست کشورهای مجاز که شهروندان آن‌ها اجازه ورود توریستی به اروپا را داشتند قرار داشت.

از سوی دیگر در آخرین به روز رسانی‌ها، اروپا بار دیگر تایید کرد به افرادی که کاملا واکسینه شده‌اند نیز اجازه ورود به خاک کشورهای عضو اتحادیه اروپا را می‌دهد.

پیش از این اتحادیه اروپا واکسن‌هایی را که از سوی آژانس دارویی اروپا مجوز گرفته بودند، مورد تایید عنوان کرده بود اما اخیرا اعلام کرده است واکسن‌هایی که سازمان جهانی بهداشت به آن‌ها مجوز داده نیز مورد قبول است.

این موضوع مورد تاکید سازمان جهانی بهداشت نیز است به طوریکه این نهاد روز پنجشنبه یک ژوئیه (۱۰ تیر) اعلام کرد که هر واکسنی که برای استفاده اضطراری مجوز دارد باید از سوی کشورها به رسمیت شناخته و به افراد واکسینه شده اجازه سفر داده شود.

علاوه بر واکسن‌های آسترازنکا، مدرنا، فایزر-بیون‌تک و جانسون‌اندجانسون، سازمان جهانی بهداشت به دو واکسن سینوواک و سینافارم که چینی هستند چراغ سبز نشان داده است. با این حال این دو واکسن در فهرست آژانس دارویی اروپا قرار ندارد و اخیر سینوواک درخواست مجوز از این نهاد اروپایی را کرده است که آژانس دارویی اروپا در حال بررسی آن است.

سازمان جهانی بهداشت در بررسی‌های خود درباره دو واکسن چینی گفته بود که هر دو به طور قابل توجهی خطر بستری شدن در بیمارستان و مرگ را کاهش می‌دهد.