Home » زبان شناسی » ۱۰ ترفند برای یادگیری زبان اسپانیایی در سریع‌ترین زمان ممکن

۱۰ ترفند برای یادگیری زبان اسپانیایی در سریع‌ترین زمان ممکن

ترفند‌هایی برای یادگیری زبان اسپانیایی

اگر واقعا می‌خواهید که به‌سرعتِ هرچه تمام‌تر اسپانیایی یاد بگیرید، ترفندهایی وجود دارد که می‌توانید به کار بگیرید.

۱. هدف‌گذاری کنید

ممکن است یکی از تصمیم‌های شما برای سال جدید «یادگیری زبان اسپانیایی» باشد، اما این واقعا به چه معناست؟
سعی کنید تا هدف‌های SMART برای خود تعیین کنید تا بهتر بتوانید روند یادگیری زبان را تبیین نمایید. اهداف SMART در دنیای مدیریت، هدف‌های مشخص، قابل‌اندازه‌گیری، قابل‌دست‌یابی، مناسب و با مدت زمان محدود هستند.

به جای اینکه فقط بگویید: «می‌خواهم امسال اسپانیایی یاد بگیرم»، چنین اهدافی تعیین کنید: «می‌خواهم تا آخر ماه یاد بگیرم که در رستوران‌های اسپانیایی‌، به زبان اسپانیایی سفارش غذا بدهم» یا «می‌خواهم تا خرداد به سطح A۲ برسم.» این اهداف، واضح‌تر، قابل‌اندازه‌گیری، قابل‌دستیابی، مرتبط با موضوع، دارای محدودیت زمانی و واقع‌گرایانه‌تر هستند.

۲. با صدا‌ها شروع کنید

هنگامی که برنامه‌‌ی هوشمندانه و واقع‌گرایانه‌ای را برای مطالعه‌ی اسپانیایی تدوین کردید، وقت آن است که آستین‌ها را بالا بزنید و مشغول شوید.

ولی اصلا باید از کجا شروع کنید؟

جواب ساده است: از صداها. یاد بگیرید که چگونه گوش کنید، تلفظ کنید و هجی کنید. این بهترین نقطه برای شروع است؛ حتی پیش از آنکه شروع به حفظ کردن لغات و معنی آنها بکنید.

زمانی را تنها به گوش کردن صداها و هجی کلمات اختصاص دهید تا وقتی واژه‌ها و صداهای زبانی که می‌خواهید یاد بگیرید، دیگر برایتان غریبه نباشند. الفبا را یاد بگیرید. به راهنمای تلفظ در یوتیوب گوش کنید یا فیلم و سریال‌هایی با زیرنویس زبان موردنظرتان تماشا کنید.

۳. عمل‌گرا باشید

یادگیری یک زبان جدید مستلزم یادگیری تعداد زیادی واژه‌ی جدید است و از آن راه گریزی نیست. با این حال ما برایتان خبر دلگرم‌کننده‌ی داریم: لازم نیست تا برای خوب صحبت کردن یک زبان، تمام واژگان آن زبان یا حتی بیشتر آنها را بدانید. درواقع لازم نیست که حتی نیمی از آنها را بدانید.

بنابر قانون پَرِتو یا قاعده‌ی ۸۰-۲۰، شما می‌توانید از ۲۰ درصد تلاش خود برای یادگیری واژگان جدید به‌منظور درک و فهم ۸۰ درصد از زبان استفاده کنید. این بدین معناست که شما با یادگیری واژگان رایج و پراستفاده، قادر خواهید بود تا خیلی سریع‌تر با زبانی بیگانه ارتباط برقرار کنید. یک‌بار دیگر، دوست شما اینترنت، به کمک‌تان می‌آید. منابع بی‌شماری وجود دارند که فهرست پرکاربردترین لغات هر زبان را در اختیار شما قرار می‌دهند. می‌توانید با استفاده از آنها، یادگیری زبان اسپانیایی را به‌صورت عملی و کاربردی آغاز کنید.

۴. لغات مشترک دوستان شما هستند

باور کنید یا نه، شما همین حالا هم برخی از لغات اسپانیایی را بلد هستید، حتی قبل از اینکه شروع به یادگیری این زبان کنید. درحالی که ممکن است یک زبان خارجی به نظرتان فوق‌العاده عجیب‌وغریب بیاید، اکثر زبان‌های خارجی دارای واژگان مشترک هستند یا شامل لغاتی هستند که ریشه‌های مشترک دارند. لغاتی که ظاهر یا صدایی مشابه با لغات زبان خودتان دارند و از لحاظ معنی نیز یکسان هستند، لغات مشترک نامیده می‌شوند.

واژگان مشترک اسپانیایی را پیدا کنید. این واژگان دوستان شما هستند و باعث می‌شوند تا روند یادگیری زبان بسیار ساده‌تر و سریع‌تر شود. یک‌بار دیگر می‌گویم، به‌دنبال فهرست واژگان مشترک زبان اسپانیایی با زبان خودتان و زبان دیگری که از قبل با آن آشنا هستید بگردید (جست‌و‌جویی در گوگل معمولا می‌تواند شما را به نتیجه‌ی دلخواه‌تان برساند). قدر واژگانی را که از همین حالا معنی آنها را بلد هستید بدانید و از آنها استفاده کنید.

۵. یاری‌رسان‌های حافظه

گاهی اوقات، تنها تکرار واژگان کافی نیست. مغز ما نیاز به یک «هُلِ اضافی» دارد تا بتواند لغاتی را که همیشه از ذهن‌مان می‌پرد را در خاطر نگه دارد.

اینجاست که پای یاری‌رسان‌های حافظه به میان می‌آید. اصولا یاری‌رسان‌های حافظه شامل داستانی بامزه، مسخره یا خاطره‌انگیز، آهنگ، یا شعری است که مرتبط با لغتی خاص است و به شما کمک می‌کند تا آن لغت را به خاطر بسپارید.

برای مثال حقه‌ای برای حفظ کردن لغت‌های «esta» ،«estas» ،«esa» و «esas» (که به ترتیب به معنای این، اینها، آن و آنها می‌شود) می‌تواند چنین شعری باشد: «این و اینا با ت میان، اون و اونا ت ندارن»

ممکن است به نظر بیاید که این کار نیازمند صرف وقت و زحمت زیادی است، ولی هنگامی که ببینید استفاده از یاری‌رسان‌های حافظه تا چه حد یادگیری‌تان را سرعت می‌بخشند، حیرت‌زده خواهید شد.

۶. دفترچه‌ای برای یادداشت لغت‌های اسپانیایی تهیه کنید

برای یادگیری اسپانیایی یک دفترچه تهیه کنید و لغت‌هایی که یادگرفته‌اید در آن یادداشت کنید.

در دفتری، تمام لغت‌های اسپانیایی را که تاکنون یاد گرفته‌اید یادداشت کنید. اول از همه، تهیه‌‌ی این دفتر به شما کمک می‌کند تا تمام لغت‌های پرکاربردی را که فرا گرفته‌اید به‌صورت یک‌جا داشته باشید. علاوه‌بر این، خود فرآیند یادداشت کردن لغت و هرگونه ترجمه، توضیح، عکس یا یاری‌رسان حافظه‌ای که در کنار آن می‌نویسید، به شما کمک می‌کند تا این لغت را راحت‌تر حفظ کنید. همچنین این دفتر مرجعی عالی برای مطالعه است و شما می‌توانید در هر مکان و زمانی که وقت آزاد دارید به مرور لغت‌هایی که یاد گرفته‌اید بپردازید.

۷. دستور زبان را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید

دستور زبان‌های یک زبان مانند قانون‌های بازی هستند. گرچه قواعد ممکن است خیلی پیچیده به نظر بیایند، اما در حقیقت می‌توان آنها را در سه دسته‌ی کلی تقسیم کرد:

اضافه کردن واژه (شما اسپانیایی یاد می‌گیرید. >>> آیا شما اسپانیایی یاد می‌گیرید؟)

تغییر واژگان موجود (من اسپانیایی یاد می‌گیرم. >>> من اسپانیایی یاد گرفتم.)

تغییر ترتیب واژگان (خوب است اگر اسپانیایی صحبت کنم. >>> اگر اسپانیایی صحبت کنم خوب است؟)

به همین راحتی. پس انگار دستور زبان هم آن‌قدر بد به نظر نمی‌رسد، نه؟

۸. بخوانید، تماشا کنید و گوش کنید

تماشا کردن فیلم، خواندن کتاب و یا گوش کردن به موسیقی در یادگیری اسپانیایی بسیار مؤثر است.

یادگیری زبان از طریق فیلم، هم آموزنده است و هم سرگرم‌کننده. فیلم، موسیقی، سریال‌های تلویزیونی، روزنامه، مجله و هر چیز دیگری که بتوانید بخوانید، تماشا کنید یا به آن گوش دهید، به‌‌طرزی باورنکردنی در یادگیری زبان مفید و مؤثر هستند.

خواندن، تماشا کردن و گوش دادن، تأثیر قابل‌توجهی روی مغزتان دارد. خیلی ساده و با قرار گرفتن در معرض زبان اسپانیایی، ذهن‌تان شروع به کار می‌کند؛ سعی می‌کند تا معنی لغات جدید را با پیدا کردن ارتباطش با لغت‌هایی که پیش‌تر یاد گرفته است پیدا کند و مفهوم ساختارهای جدید را بیابد.

بعد از مدتی می‌بینید که قادرید تا از لغت‌ها و ساختارهایی استفاده کنید که خودتان هم از وجودشان آگاه نبودید و این را مدیون قابلیت مغزتان در جذب لغت‌ها و گرامرهایی هستید که حین خواندن کتاب یا تماشای سریال به آنها برخورد کرده‌اید..

۹. بدون اینکه سفر کنید با دیگران ارتباط برقرار کنید

  • سعی کنید روزانه به زبان اسپانیایی با دیگران تعامل داشته باشید.
  • به‌صورت رودررو با یکی از دوستان، اعضای خانواده یا همسایه‌تان صحبت کنید؛
  • نامه‌ای به یک دوست، عضوی از خانواده یا یکی از همکاران‌تان بنویسید؛
  • به خودتان نامه بنویسید؛
  • به گروه‌های هفتگی یا ماهانه‌ی مکالمه‌ی اسپانیایی بپیوندید، یا گروه خودتان را راه بیندازید؛
  • با یکی از اعضای خانواده، همکار یا یکی از دوستان‌تان که او نیز در حال یادگیری زبان اسپانیایی است به صورت آنلاین گفت‌وگو کنید؛
  • ایمیلی به اسپانیایی بنویسید؛
  • در نوشتن وبلاگ یا فرومی به زبان اسپانیایی مشارکت کنید؛
  • با آهنگ‌های اسپانیایی هم‌خوانی کنید؛
  • متنی از یک کتاب، روزنامه یا مجله‌ی اسپانیایی را انتخاب کنید و آن را با صدای بلند بخوانید؛
  • با خودتان به اسپانیایی صحبت کنید (این کار واقعا مؤثر است).

۱۰. اشتباه کنید

برخلاف دروس دیگر، یادگیری زبان، سفری تدریجی و بی‌پایان است که نیاز به تمرین مداوم دارد. بنابراین نباید مانند دروس دیگر با آن برخورد کنید و از اشتباه کردن هراسی نداشته باشید.

در دنیای یادگیری زبان، اشتباه کردن نشانه‌ی پیشرفت است. اشتباهات به شما کمک می‌کنند تا سریع‌تر یاد بگیرید. نگران این نباشید که اسپانیایی‌زبان‌ها با این تصور که شما آدم پررویی هستید و سعی دارید تا به زبان آنها صحبت کنید، ناراحت شوند. جلو بروید و دل‌تان را به دریا بزنید! به احتمال زیاد آنها از این حرکت شما خوش‌شان می‌آید و سعی می‌کنند تا کمک‌تان کنند. اجازه ندهید که ترس مانع شما شود. تا جایی که می‌توانید به اسپانیایی با دیگران ارتباط برقرار کنید

و قول می‌دهم که خود‌تان از سرعت پیشرفت‌تان بهت‌زده خواهید شد.