Home » زبان شناسی » درباره آیلتس آکادمیک

درباره آیلتس آکادمیک

آیلتس یا IELTS (مخفف International English Language Testing System) شناخته‌شده‌ترین آزمون بین‌المللی انگلیسی و رایج‌ترین مدرک زبان در کاناداست که اکثر دانشگاه‌ها و کالج‌های این کشور نمرات آن را قبول دارند و هر ساله حدود ۳.۵ میلیون نفر از سراسر دنیا در آن شرکت می‌کنند. این آزمون از ۴ بخش Listening، Speaking، Reading و Writing تشکیل شده و طبق آخرین آمارها در سال ۱۴۰۲ برای ثبت‌نام در آن باید حدود ۹ میلیون تومان پرداخت کنید و هزینه هر آزمون‌ آزمایشی (Mock Exam) آن نیز بین ۶۰۰،۰۰۰ تا ۱،۲۰۰،۰۰۰ تومان است. ‌آزمون آیلتس در دو فرمت آکادمیک (Academic IELTS) و جنرال (IELTS General) برگزار می‌شود که البته بیشتر دانشگاه‌ها نوع آکادمیک آن را قبول دارند.

نمرات ۰ و ۹ به ترتیب کمترین و بیشترین نمره‌ای است که می‌توانید در آزمون آیلتس کسب کنید که این نمره در واقع میانگین نمرات بدست آمده از ۴ مهارتی است که پیش‌تر به آن‌ها اشاره شد. آزمون آیلتس اولین بار در سال ۱۹۸۰ میلادی معرفی شد و امروزه ۳ سازمان British Council ،IDP Education و Cambridge Assessment English مسئولیت برگزاری و مدیریت آن را برعهده دارند. این آزمون به قدری معروف است که بیش از ۱۲ هزار سازمان، دانشگاه و موسسه در ۱۴۰ کشور دنیا مدرک آن را قبول دارند. در مجموع نیز مدرک آیلتس بیشتر برای اهدافی مانند مهاجرت تحصیلی و کاری به کشورهای انگلیسی زبان (کانادا، استرالیا و…) و همچنین اثبات مهارت‌های زبانی افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد. شرکت در این آزمون در کل ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه به طول می‌انجامد و برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کانادا باید به طور میانگین نمره ۶ تا ۷ را در آن کسب کنید. میزان اعتبار مدرک آیلتس ۲ سال است و نمره منفی نیز ندارد.

  • آیلتس آکادمیک: هدف این آزمون بیشتر سنجش مهارت‌های زبانی کسانی است که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها و کالج‌های انگلیسی زبان را دارند.
  • آیلتس جنرال: آزمون جنرال نیز بیشتر مناسب افرادی است که به دنبال مهاجرت کاری به کشورهایی مانند کانادا، استرالیا و نیوزلند هستند. کسب نمره بالا در این آزمون به نسبت آسان‌تر از آزمون آکادمیک است.

مهارت

تعداد سوالات یا تسک‌ها

زمان

Listening

۴۰ سوال

حدود ۳۰ دقیقه (به علاوه ۱۰ دقیقه برای انتقال پاسخ‌ها)

Reading

۴۰ سوال

۶۰ دقیقه

Writing

۲ تسک

۶۰ دقیقه

Speaking

۳ قسمت

۱۱ تا ۱۴ دقیقه