Home » اخبار » مدارک مورد نیاز برای اقامت ترکیه

مدارک مورد نیاز برای اقامت ترکیه

ترکیه، کشوری که این روز‌ها تبدیل به گزینه‌ی اول مهاجرت برای بسیاری از مردم تبدیل گشته است، مراحل و مدارک تعیین شده‌ای برای پذیرش مهاجران خود دارد. همان طور که می‌دانید سفر توریستی به ترکیه بدون ویزا صورت می‌گیرد، اما این مدت تنها سه ماه می‌باشد. یعنی هر توریست تنها سه ماه بدون داشتن ویزا می‌تواند در ترکیه اقامت داشته و از سفر به اماکن مختلف این کشور لذت ببرد؛ بنابراین جهت اقامت بیشتر از سه ماه باید اقدام به دریافت ویزا کنید. گرفتن این ویزا نیز دارای شرایط و مراحلی است. از این رو ما نیز در این مطلب به سراغ بررسی مدارک مورد نیاز برای اقامت ترکیه رفته ایم و به طور کامل آن را با شما به اشتراک گذاشته ایم. با ما همراه شوید.

شرایط اخذ اقامت یک ساله توریستی ترکیه

جهت اخذ اقامت کشور ترکیه همانند کشور‌های دیگر باید عدم داشتن سابقه کیفری و حقوقی خود را ابراز کنید. به عبارتی باید گواهی سوء پیشینه خود در کشور مبدا و نیز ترکیه را جهت نشان دادن نداشتن سابقه کیفری ارائه دهند. ارائه این مدرک برای برخی از کسانی که برای اولین بار نسبت به دریافت اقامت یک ساله ترکیه اقدام می‌کنند و همه‌ی کسانی که قصد تمدید اقامت خود را دارند اجبار است. شرط مهم دیگر تایید سند ملکی محل مورد اجاره است. این امر توسط اداره ثبت اسناد منطقه باید بررسی شود که آیا ملک مورد اجاره هم چنان در تصرف مالک است و مشکلی حقوقی دارد یا خیر. البته پیگیری این امر بر عهده فرد متقاضی اقامت ترکیه است.

سپس سند ملک باید توسط اداره شهرداری منطقه نیز مورد تایید واقع شود. بعد از طی مراحل پیشین نیازمند گزارش سلامتی از بیمارستان‌های دولتی و خصوصی ترکیه می‌باشید. این سیاست در پی بالا بودن هزینه‌های مهاجران بیمار برای جلوگیری از مشکلات و هزینه‌های آتی برای دولت ترکیه اتخاذ شده است. در نهایت با توجه به این که با ویزای توریستی امکان کار در کشور ترکیه نیست، وجه مالی موجود در حساب بانکی بسیار حائز اهمیت می‌نماید. زیرا فرد متقاضی باید این اطمینان را حاصل نماید که بدون نیاز به کار مستقیم در ترکیه توانایی برآمدن از پس هزینه‌های زندگی در این کشور را داراست.

مدارک و مراحل اخذ ویزای توریستی یکساله ترکیه

۱. در ابتدای امر، شما نیازمند گرفتن راندو از اداره امنیت نزدیک محل زندگی خود هستید. راندو یا همان وقت پذیرش است که پس از اقدام، بین چهل روز تا دو ماه بعد موفق به دریافت وقت می‌شوید. سایتی که باید بدان مراجعه کرده و توسط آن وقت بگیرید به آدرس زیر می‌باشد:
yabancilar.iem.gov.tr ، اگر به زبان ترکی مسلط نیستید نیاز نیست نگران باشید، این سایت به وسیله‌ی زبان انگلیسی نیز نوشته شده است.

۲. مدارک زیر را تا قبل از روز مراجعه تهیه کرده تا در روز موعود ارائه دهید:

  • دریافت شماره مالیاتی یا vergi numarası از اداره مالیات نزدیک محل زندگی خود. جهت اخذ شماره مالیاتی با همراه داشتن پاسپورت و کپی پاسپورت به اداره مالیات یا vergi dairesi رفته با دادن آدریس و شماره تلفن، شماره مالیاتی خود را دریافت کنید.
  • دریافت بیمه یکساله از شرکت‌های بیمه واکثرشعبات بانک ها.
  • هزینه‌ی بیمه با توجه شرایط سنی متفاوت می‌باشد، اما به طور کلی این هزینه بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ لیر خواهد بود.
  • سه ترجمه از پاسپورت خود به زبان ترکی که توسط دفتر اسناد رسمی انجام شده باشد. هزینه‌ی این امر به طور تقریبی ۱۰۰ لیر خواهد شد. یک راه کم هزینه‌تر هم برای شما وجود دارد. آن هم مراجعه به کنسول گری ایران است. در این صورت هزینه‌ی شما تنها ۳۰ لیر خواهد شد.
  • چهار قطعه عکس ۳*۴ به صورت رنگی
  • اجاره نامه محل زندگی یا سند مالکیت منزل یا نامه رزرواسیون هتل که با تایید دفتر اسناد رسمی موجود در ترکیه رسیده باشد. لازم به ذکر است نام این دفاتر رسمی در ترکیه noter می‌باشد.
  • تهیه فاکتور رسمی از صرافی ترکیه و یا پرینت حساب بانکی. در حقیقت همان طور که پیش‌تر ذکر شد این امر بدان جهت است که به دولت ترکیه ثابت کنید در ماه‌های اولیه بدون نیاز به کار در آن کشور می‌توانید هزینه‌های زندگی را تقبل کنید. مبلغ تعیین شده از سوی دولت، ماهی ۵۰۰ دلار یا به عبارتی سالی ۶۰۰۰ دلار می‌باشد. این مبلغ را باید به لیر تبدیل کرده باشید.
  • اصل پاسپورت و کپی از تمام صفحاتی که مهر و توضیحات.

۳. در نهایت با مراجعه به اداره امنیتی تشکیل پرونده داده و ویزای خود را دریافت کنید.

کلام آخر…

با توجه به تغییرات جدید اعمال شده از سوی دولت جهت اخذ اقامت، شرایط پذیرش به نسبت گذشته پیچیده‌تر و کمی سخت‌تر گشته است. به شما پیشنهاد می‌کنیم قبل از اقدام به خوبی شرایط را خوانده و پس از بررسی دست به عمل بزنید. بهتر است علاوه بر مدارک مورد نیاز برای اقامت ترکیه ، قبل از مهاجرت از سه ماه اقامت بدون ویزای خود استفاده کرده و شرایط را به طور کامل ارزیابی کنید. علاوه بر آن هزینه‌ی یکساله ۶۰۰۰ دلار را باید از قبل از سفر تهیه نمایید، در غیر این صورت تمامی مراحلی که طی خواهید کرد بیهوده می‌شود.