گرفتن ویزای کاری در اروپا چگونه است؟

گرفتن ویزای کاری در اروپا چگونه است؟ شرایط اخذ اقامت از طریق کار در اروپا چیست؟ راه‌های اخذ اقامت از طریق کار در اروپا چیست؟ آیا به دنبال اخذ اقامت از طریق کار در اروپا هستید؟ آیا مهاجرت به اروپا و اقامت از طریق کار در اروپا امکان‌پذیر می­باشد؟

آیا می­دانید شرایط موردنیاز برای اقامت از طریق کار در اروپا و مهاجرت به اروپا از طریق ویزای کار چیست؟ آیا بردن همراه در اقامت از طریق کار در اروپا و مهاجرت به اروپا از طریق ویزای کار ممکن

می­باشد؟ چه کشور­هایی قوانین اقامت از طریق کار در اروپا و مهاجرت به اروپا از طریق ویزای کار راحت‌تری دارند؟

مهاجرت و اقامت در اروپا

اقامت غیر دائم

این نوع اقامت به‌منظور انجام کار­های تحقیقاتی، تحصیل، آموزش زبان یا دوره‌های خاص می­باشد.

اقامت دائم

این اقامت مخصوص افرادی است که تقریباً ۵ سال تمام دریکی از کشور­های اتحادیه اروپا اقامت غیر دائم دارند و هزینه­ی زندگی خود را از راه‌کار در آن کشور به دست می­آورند.

در سال­های اخیر، تعداد متقاضیان در باب مهاجرت به کشورهای اروپایی افزایش چشم­گیری داشته است. تقریباًهمه‌ی افرادی که اقدام به مهاجرت می­نمایند به دنبال رسیدن به موقعیت­های شغلی بهتر، درآمد بالاتر و یا رفاه اجتماعی می‌باشند.

نکته‌ای که در باب مهاجرت از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است، اخذ اقامت دائم و به دنبال آن گرفتن تابعیت کشور موردنظر می­باشد. فرد مهاجر باید گزینه‌ای را برای مهاجرت انتخاب نماید که بتواند به‌آسانی اقامت و درنتیجه تابعیت کشور مقصد را کسب نماید.

بنابراین چنانچه فردی در هنگام ورود به کشور مقصد دارای مجوز کار باشد، می­تواند راحت‌تر به هدف خود برسد. پس می­توان نتیجه گرفت مهاجرت کاری از بهترین و آسان‌ترین روش­های مهاجرت می­باشد.

در ابتدای امر، فرد مهاجر باید کشوری را برای مهاجرت برگزیند که بازار کار مناسب‌تری با رشته تحصیلاتش داشته باشد.

نحوه گرفتن اقامت کاری در اروپا

جهت اقامت از طریق کار در اروپا و مهاجرت به کشور­های اروپایی از طریق کار، کلیه کشور­های اتحادیه‌ی اروپا قوانین مشترکی دارند و آن این است که شخص متقاضی برای کار در کشور­های اتحادیه‌ی اروپا باید یک پیشنهاد شغلی از فردی در کشور موردتقاضا داشته باشد.

با توجه به اینکه جذب نیروی کار برای موقعیت کاری موجود در هر کشور اتحادیه اروپا، ابتدا باید سه ماه در خود کشور آگهی شود و چنانچه شخص متقاضی شغل آگهی شده، یافت نگردید، مجدداً جذب نیرو به مدت سه ماه در کل اتحادیه‌ی اروپا آگهی خواهد شد.

درنهایت چنانچه کسی در اتحادیه اروپا نیز خواهان شغل آگهی شده نشد، نوبت به افراد خارجی می­رسد که احتمال این فرایند بسیار پایین است. افراد اتحادیه اروپا که بر افراد خارجی اولویت‌دارند عبارت‌اند از: پناهندگان دارای مجوز کار، افراد تبعه کشور­های اروپایی و فارغ‌التحصیلان اتحادیه اروپا که مجوز کاردارند. قابل‌ذکر است که در این کشور­های اروپایی همراه کسی که مجوز کارد دارد، نیز می­تواند اجازه کار داشته باشد.

این‌طور که از نوشته بالابر میاید، در اکثر کشور­های اروپایی (به‌جز آلمان، اتریش، آفریقای جنوبی و بلژیک) تنها راه ورود به کشور از طریق ویزای کار، داشتن پیشنهاد شغلی است.

بنابراین با توجه به اینکه دست یافتن به چنین حالتی عمدتاً بسیار مشکل می‌باشد، پیشنهاد می­شود که متقاضی از طریق ادامه تحصیل یا شرکت در دوره­های زبان به کشور اروپایی وارد گردد و پس‌ازآن برای ورود به بازار کار کشور مذکور تلاش نماید.

زیرا در اکثر کشور­های اروپایی چنانچه مدرک تحصیلی را در همان کشور اخذ کرده باشید، به مدت یک سال اجازه اقامت موقت برای درخواست کاردارید. قابل‌ذکر است در صورت یافتن شغل و پرداخت مالیات به مدت ۴ تا ۵ سال، می­تواند اجازه اقامت دائم کشور مذکور را دریافت نماید.

گرفتن ویزای کاری در اروپا

شخص مهاجر به اروپا از طریق ویزای کار، باید در هفته اول ورود به کشور مقصد، خودش را به اداره پلیس محلی معرفی کند. سپس نسبت به بازنمودن حساب بانکی اقدام نماید. مرحله بعد تهیه‌ی بیمه‌نامه است (گاهی کشور­ها از بیمه‌نامه خاصی استفاده می­نمایند). پس از اتمام این مراحل شخص متقاضی باید به همراه مدارک گذرنامه، سوابق کار، مدارک تحصیلی به اداره کار برود و پرونده خود را به جریان اندازد.

همان­طور که پیش‌ازاین ذکر شد، کشور­های آلمان، اتریش، آفریقای جنوبی و بلژیک راه دیگری را برای ورود متقاضیان کار به کشورشان ارائه می­دهند.

نام کشورهای اروپایی که ویزای کار می‌دهند

 

بلژیک

ازجمله کشور­های عضو اتحادیه‌ی اروپا است که یک ویزای موقت شش‌ماهه برای فرد متقاضی کار در بلژیک صادر می­نماید که به‌واسطه آن، فرد فرصت خواهد داشت کاری متناسب با رشته تحصیلی خود بیابد. با توجه به اینکه فرایند اخذ ویزای کار بلژیک طولانی می­باشد،

افرادی که مایل به کار کردن در بلژیک هستند می­توانند با ویزای دیگر و یا از طریق دیگر کشورهای عضو شینگن وارد آن کشور شوند و جهت دریافت ویزای کار بلژیک اقدام نمایند. قابل‌ذکر است بلژیک در مدت‌زمان کوتاه­تری نسبت به سایر کشور­های اتحادیه اروپا، به افراد متقاضی اقامت دائم ارائه می­دهد.

 

اتریش

کشوری است که بر اساس ارزیابی مبتنی بر سیستم امتیازبندی به متقاضیان واجد شرایط ویزای جستجوی کار ۶ ماهه ارائه می­دهد. افرادی که موفق به دریافت ویزای کار اتریش می­گردند، پس از حدود ۴ سال کار در اتریش و پرداخت مالیات امکان اخذ اقامت دائم اتریش را خواهند داشت.

 

استرالیا

جالب است بدانید اقتصاد استرالیا در فهرست اخیر اچ‌اس‌بی‌سی رشد ۳ پله‌ای داشته است. استرالیا علاوه بر نرخ پایین بیکاری و تولید ناخالص ملی فزاینده، به‌سرعت بحران‌های اقتصادی را پشت سر می‌گذارد. فضای کاری در استرالیا غیررسمی و آرام به نظرتان می‌آید، اما درعین‌حال احترام و رفتار حرفه‌ای برای موفقیت شغلی، بسیار اهمیت دارد. اغلب مهاجران استرالیا تأیید می‌کنند که نسبت به کشور مبدأ درآمد بیشتری کسب می‌کنند. مهاجران بسیاری در بخش خدمات، مهمانداری، پرستاری و مشاغل دفتری کار می‌کنند. این سرزمین همچنین پر از مزارع و دامداری‌ها برای کسانی است که مشکلی باکار فیزیکی و گردوخاک ندارند و حیوانات را دوست دارند.

استرالیا ازنظر امنیت شغلی، توازن کار و زندگی، پیشرفت حرفه‌ای و میزان افزایش دستمزد به ترتیب رتبه‌های ۱۷، ۱۰، ۱۱ و ۱۲ را دارد. به دلیل محبوبیت بالای استرالیا به‌عنوان بهترین کشور برای مهاجرت کاری ایرانیان، درباره‌ی این کشور اطلاعات بیشتری برایتان در ادامه نوشته‌ایم.

آفریقای جنوبی

ویزای جستجوی کار آفریقای جنوبی در جهت ارتقای و رشد اقتصادی کشور صادر می­گردد. هنگامی‌که فرد متقاضی کار در آفریقای جنوبی، موفق به یافتن کاری در رشته تحصیلی خود گردید، می­تواند کارت اقامت یک‌ساله اخذ کند و با پرداخت مالیات پس از ۴ سال، اقامت دائم اخذ نماید.

نروژ

از رتبه‌‌ی نخست در راه‌اندازی و اداره‌ی کسب‌وکار که بگذریم، صنایع قدرتمند و روبه رشد نروژ ازجمله معدن‌کاری، نساجی، صنایع غذایی و تولید چوب و کاغذ فرصت‌های شغلی بسیاری را برای طیف گسترده‌ای از مهاجران با مهارت‌ها، قابلیت‌ها و تخصص‌های مختلف فراهم می‌کند. در مقابل، رقابت در حوزه‌های کاری مشابه بالاست. متوسط نرخ بیکاری در ۱۰ سال گذشته ۳.۶۶ درصد بوده است. نروژ ازنظر امنیت شغلی، توازن کار و زندگی، پیشرفت حرفه‌ای و میزان افزایش دستمزد به ترتیب رتبه‌های ۱، ۱، ۲۳ و ۸ را دارد. نکته‌ای که نباید فراموش کنید این است که برای اخذ ویزای کار نروژ حتماً باید پیشنهاد شغلی داشته باشید، به عبارتی باید از پیش شغلی پیداکرده باشید. ‌بااینکه نروژ یک گزینه بالقوه به‌عنوان بهترین کشور برای مهاجرت کاری است، اما ایرانیان باید شرایط خاص آب‌وهوایی نروژ را هم در نظر بگیرند، چراکه زندگی در این اقلیم سرد برای بسیاری از مهاجران راحت نیست.

نیوزیلند

این کشور به خاطر صادرات محصولات کشاورزی معروف است اما خدمات مالی، گردشگری و تولید هم از صنایع کلیدی آن هستند. بیشتر مهاجران در حوزه‌ی آموزش، بهداشت، سلامت و جنگلداری مشغول به کار هستند و شروع خوب برای یافتن شغل، مراجعه به فهرست مهارت‌های موردنیازی است که اداره‌ی مهاجرت آن را منتشر می‌کند. نیوزیلند ازنظر امنیت شغلی، توازن کار و زندگی، پیشرفت حرفه‌ای و میزان افزایش دستمزد به‌ ترتیب رتبه‌ها‌ی ۲۱، ۶، ۱۹ و ۳۳ را دارد. خوب است بدانید رایج‌ترین ویزای کاری نیوزیلند ویزای کار مهارت‌های ضروری است که یک ویزای موقت است اما امکان دریافت اقامت دائم از طریق آن وجود دارد. برای دریافت این ویزا باید شغلی پیدا کنید که در فهرست مهارت‌های ضروری کشور نیوزیلند باشد. راه دیگر این است که پیشنهاد کاری از طرف کارفرما داشته باشید؛ اما در این روش کارفرما باید مدارکی ارائه دهد مبنی بر اینکه پس از اقدامات لازم نتوانسته است از میان شهروندان نیوزیلند فرد مناسبی برای شغل موردنظر بیابد.

آلمان

بازار کار آلمان تخصصی است و با سرعت زیادی در جریان است؛ بنابراین فرصت‌های شغلی بسیاری برای کارشناسان و متخصصان در این اقتصاد بزرگ وجود دارد. شناخت قواعد و اصول کاری در این کشور نقش مهمی در موفقیت شغلی شما دارد. آلمان ازنظر امنیت شغلی، توازن کار و زندگی، پیشرفت حرفه‌ای و میزان افزایش دستمزد به‌ ترتیب رتبه‌ی ۳، ۸، ۸ و ۱۵ را دارد. ‌نکته قابل‌توجه اینکه امکان کار در آلمان در پوشش اجازه‌ی اقامت برای شما فراهم می‌شود و ویزای کار جداگانه ارائه نمی‌شود. اجازه‌‌ی کار در سه‌طبقه‌ اشتغال عمومی، نیروی متخصص و خوداشتغالی ارائه می‌شود.

دریافت اجازه‌‌ی کار در طبقه اشتغال عمومی بستگی به نیازهای اقتصادی آلمان دارد و نیازمند مهارت فنی و پیشنهاد شغلی است. برای کسب اجازه‌‌ی کار در دسته‌ی نیروی متخصص باید مدرک دانشگاهی معتبر، مهارت و تخصص در رشته‌ی موردنیاز و پیشنهاد شغلی داشته باشید. همچنین دریافت اجازه‌ی کار با خوداشتغالی از طریق راه‌اندازی کسب‌وکاری که برای آلمان منافع اقتصادی داشته باشد، ممکن می‌شود.

کانادا

کانادا سرشار از منابع طبیعی ازجمله نفت و گاز است و فرصت‌های شغلی فراوانی در بخش انرژی دارد. همچنین خدمات مالی، املاک و ارتباطات در حال شکوفایی و دارای فرصت‌های شغلی بسیاری هستند. کانادا ازنظر امنیت شغلی، توازن کار و زندگی، پیشرفت حرفه‌ای و میزان افزایش دستمزد به ترتیب رتبه‌های ۱۶، ۱۷، ۱۰ و ۱۹ را دارد. ‌طرح ورود سریع، جذب نیروی متخصص و ویزای خوداشتغالی از رایج‌ترین انواع ویزای کاری کانادا هستند که برایتان اجازه اقامت هم فراهم می‌کنند. درروش نخست داشتن پیشنهاد (دعوت‌نامه) شغلی اهمیت بسیاری دارد و بدون آن معمولاً شانس چندانی برای دریافت ویزا وجود ندارد. در پرطرفدارترین روش دریافت اقامت کانادا یعنی طرح جذب نیروی متخصص یا Skilled Worker، علاوه بر نیازمندی‌های لازم، متقاضی باید دارای یک سال سابقه‌ی کار تمام‌وقت دریکی از مشاغل موجود در طبقه‌بندی ملی مشاغل کانادا باشد. درروش ویزای خوداشتغالی باید دارای سابقه‌ی فعالیت در حوزه‌های فرهنگی و ورزشی باشید و بتوانید در این حوزه‌ها سود چشمگیری خلق کنید.

کامبوج

این کشور جزء یکی از کشورهایی است که ویزای کار آن را به راحتی می توان دریافت کرد. توجه داشته باشید که نه‌تنها برای کار بلکه به دلیل زیبایی‌های این کشور و آب‌وهوای خوبی که دارد همواره موردتوجه بسیاری از مهاجران بوده است. برای گرفتن ویزای کار از این کشور شما نیازی به اسپانسر کاری ندارید. تنها باید اجازه کار و یا همان مجوز کار را داشته باشید.

چین

اگر به دنبال جایی هستید که به راحتی بتوانید کار موردعلاقه خود را پیدا کنید، پس حتماً نگاهی به فرصت‌های شغلی چین داشته باشید. علاوه بر این‌که تعداد زیادی شغل با تنوع زیاد در این کشور پیدا می‌شود، شما می‌توانید به راحتی نیز ویزای کار را دریافت کنید. پیدا کردن شغل در چین ممکن است کمی زمان‌بر باشد اما به‌محض این‌که شما حامی کاری خود را پیدا کنید می‌توانید ویزای کار را دریافت نمایید.

سنگاپور

شما می‌توانید به مدت ۶ ماه در سنگاپور کارکنید. شاید این مدت میزان کم به نظر برسد ولی با توجه به این‌که دریکی از بهترین مراکز مالی کارخواهید کرد بسیار باارزش است. باوجود این‌که گرفتن ویزای کار سنگاپور راحت است ولی اگر شما دانش‌آموز هستید و یا اخیراً فارغ‌التحصیل شده اسد به سراغ این کشور نروید. چراکه حدود ۱ سوم جمعیت این کشور افرادی هستند که به دنبال شغل نیمه‌وقت می‌گردند و همین مسئله شانس شمارا برای پیدا کردن کار کاهش می‌دهد.

سوئیس

سوئیس در سه شاخص جداگانه‌ی گلس‌دور در میان سه کشور برتر قرار می‌گیرد اما هنوز نمی‌تواند به ۵ رتبه‌ی اول این فهرست برسد. این کشور واقع در منطقه‌ی آلپ بالاترین امتیاز را هم برای نرخ عدم اشتغال هماهنگ و هم برای نرخ عدم اشتغال جوانان کسب کرد. همچنین امتیاز ۰.۸ را برای تغییر در نرخ اشتغالش از سال ۲۰۰۷ به دست آورد.

بلژیک

کشور نسبتاً خوبی برای کاریابی است و در تمام شاخص‌های گلس‌دور به‌غیراز یکی بالاتر از میانگین امتیاز آورد؛ این کشور همچنین بالاتر از میانگین‌های سازمان همکاری اقتصادی و توسعه قرار می‌گیرد، هم برای تعداد افراد مشغول به کار و هم برای تعداد کسانی که اشتغال موقت دارند.